zaterdag 22 september 2018

25 september 2018

Vandaag zijn we echte wetenschappers en maken we een studie van de natuur 
en de vele bewoners van onze planeet. 
Wie zijn ze ? Waar wonen ze ? .. 
Al snel ontstaat de ene categorie na de andere en delen we de diersoorten op. 
Zo heb je de huisdieren .. die zijn welkom in ons huis. 
De boerderijdieren brengen we onder op de boerderij bij de boer en boerin. 

De wilde dieren  ??  
Die brengen we naar Afrika, roept Mamady.
Neen, zegt Radion .. naar de dierentuin ! 😊
Ze hebben het begrepen .. maar ik zie toch liever de dieren in hun natuurlijke habitat en 
niet zozeer in de dierentuin. 


Na de speeltijd duiken we de sportzaal in.
Ik heb nog een aantal ballonnen over van de strapdag en ik wil die niet zomaar stuk prikken. 
Een lesje bewegingsopvoeding met ballonnen, heel leuk ! 
Alleen eindig ik mijn les met slechts één ballon. 😁

Er sneuvelen tijdens het spel heel wat exemplaren. 
De eerste keer is het schrikken, 
de tweede keer zijn mijn kleuters verlamd door de knal
maar nadien treedt gewenning op .. 
we vliegen er lekker gezellig in.

Terwijl de kleuters naar de eetklas zijn, bedenk ik een nieuwe opdracht voor donderdag.

Mocht je een dierenverzorger zijn, welk dier zou je dan verkiezen ? 
Waarom ? 
Ik kan niet wachten op een antwoord. Ben benieuwd.
 
Ik word uit mijn denken gelicht door een binnen lopend bericht.
Het is juf Vera (gepensioneerd secretariaats-medewerker)
Goud voor België op het WK 
en het Belgisch volkslied klinkt opnieuw ! lees ik in haar bericht.
Geweldig vind ik het ! 
Juf Vera, lid van onze fanclub 'de Tandemtrappertjes' sinds onze beginjaren (lees : 2005)  
houdt me van elke sportprestatie nauwgezet op de hoogte. 
Blijven doen ! 
We zijn weer helemaal mee. 
Meteen duik ik weer de tijd in. 
Op 25 september 2005 
veroverde Tom Boonen in Madrid zijn wereldkampioentrui. 
O, wat was dat een feest ! 
België ging uit zijn dak en wij - juf Anne en ik - deden mee. 
(Weet je nog, juf Anne ?)
Wie deze herinnering zeker met ons zal delen,  is José De Cauwer.
Hij was toen bondscoach van het Belgisch team en bovendien is hij jarig op 25/09.
Een mooier cadeau kon hij niet krijgen. 
Nu 13 jaar later hebben we weer een gouden medaille. 
En het moet gezegd .. talenten worden in januari geboren 
Kijk maar naar Sagan en Evenepoel en ondergetekende😊
Hier is hij dan, dé nieuwe Belgische wereldkampioen bij de junioren. 

Om 13.00 uur verzamelt het kleuterteam in mijn klas. 
Ook de directeur is er en juf Lien (zorgco) 
Een korte maar krachtige vergadering. 

In de namiddag gaan we creatief aan de slag en experimenteren we met houtskool.  
Een leuke ervaring met een prachtig resultaat.



Dit is het resultaat van het werken met houtskool .. een wasbeurt later is alle stof weggespoeld.

De dag is om.
 Snel de klas vegen en me voorbereiden op de bijscholing van morgen. 
Ik zie mijn kleuters pas donderdag terug. 
Fijne dag morgen. 

Uit de kindermond : 
Cas (K3) komt een praatje slaan tijdens de speeltijd. 
Juf Tania, mijn papa is Filip maar wij hebben een koning die ook Philippe heet. vertelt hij. 
Hoe kan ik nu weten welke Filip jouw papa is ? vraag ik lachend. 
Cas heeft alvast zijn antwoord klaar : 
De koning heeft een kroon, mijn papa niet ! 
😀
Ik zal het onthouden, Cas. 
 
Nog meer sportnieuws 
Thibault Courtois is verkozen tot beste FIFA- keeper.  
En gelijk hebben ze na een fantastisch WK voorbije zomer !
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten