zaterdag 22 september 2018

24 september 2018


Vandaag is juf Ilse er niet !
De klas wordt verdeeld onder de tweede en derde kleuterklas. 
Dat is niet naar de zin van Nicola : Waarom mag ik niet terug naar jouw klas ? 
Ik heb een oplossing - ik ruil gewoon een kleuter om 
en zo kan Nicola nog eens terecht in zijn klasje van vorig schooljaar. 😉
Juf Kjenta vangt voor één keer de eerste kleuterklas op op maandag.
Ook juf Nicole springt in waar ze ook maar kan - dank je ! 
Volgende week sluiten de K1-tjes terug aan bij mijn tweede kleuterklas. 

Nieuws van de dag : 

Quick step kroont zich tot wereldkampioen tijdrijden.
Het Belgisch volkslied schalt door de luidsprekers - Fantastisch, ik ben sprakeloos !  
Ik denk dat er hier en daar een Tandemtrappertje luidkeels meezingt. 
De gedachte doet me glimlachen. 

Een nieuw thema staat op de agenda : 
Allemaal beestjes ! 

4 oktober Dierendag. 
Tijd dus om de dierenwereld te ontdekken.  
En van beestjes kijken, word je blij .. 

We starten ons thema met een kringgesprek - 
Mijn kleuters vertellen over hun huisdier en
 ja, sommigen hebben écht wel streken !  
Zoals de hond die sokken stukbijt en schoenen verstopt. 
Of de kat die hele nachten lang miauwt en muizen vangt. 
Of wat dacht je van een vis die nooit rust en altijd blijft zwemmen ? 😉
Er zijn echt pareltjes bij .. 
Eén ding is duidelijk : Iedereen vertelt met heel veel liefde over zijn/haar huisdier. 

Na al die verhalen komt nog één belangrijke vraag : 
Juf, heb jij een huisdier ? 
Naast een koppel wilde eenden in de tuin, 
een paar duiven, 
een verzameling kwakende kikkers,
een bonte specht,
enkele kippen van de buren
en wat koeien in de weide van de boer,
libelles in en rond de vijver ..
vind je bij mij geen dieren tenzij een verloren huisspin
maar die gooi ik er meteen uit .. 

Dus fantaseer ik er maar op los.. wie zal de fout vinden in mijn verhaal ? 
Euh, ik heb een olifant als huisdier ! antwoord ik. 
Niemand die dit raar vindt. 
Eentje vindt het fijn voor me en geeft zelfs enthousiast applaus. 
Oei, ik moet mijn verhaal toch wat bijsturen - 
Zou ik nu echt een olifant in huis hebben ? vraag ik mijn kleuters. 
Iedereen knikt instemmend .. Natuurlijk heb je die juf ! 😏😏😏 

Ok, ik geef het op ! Morgen maken we een onderscheid tussen
 huisdieren - boerderijdieren en wilde dieren. 
Benieuwd wie mijn wilde verhalen dan nog gelooft. 

Ik kleef een puzzel - nog een restoefening van de strapdag :-) 
Knip en kleef : elk dier zijn staartje .. 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten