zondag 15 januari 2017

16 januari 2017


Is het nu winterpret of winterellende ?? 
Neen, ik kom er niet uit .. 


Vrijdag zocht het dooiwater zich een weg via het dak naar onze klas. 
Alessio kon aan den lijve ondervinden hoe zo'n kille druppel aanvoelt. 
En omdat klusjesman Geert op vrijdagnamiddag vrij is,
kon ik niks anders doen dan een emmer plaatsen om het dooiwater op te vangen. 
Benieuwd wat ik vandaag zal vinden in mijn klas !

En met de eerste koude, krijgen we ook de eerste griepslachtoffers. 
Enkele kleuters liggen thuis ziek te bed. 
Spoedig herstel iedereen ! 

Met enige hoogdringendheid beginnen we vandaag aan een nieuw project.
Het stamboslied is het uitgangspunt van dit nieuwe thema. 
Het worden heel drukke weken want alles moet klaar zijn op 25 januari -
de dag dat we de oma's en opa's ontvangen op de Tandem. 

Deze morgen zit in alle vroegte een duif te koeren op de omheining 
en vanuit de klas horen we de 'klaagzang'
Misschien heeft het arme dier last van de winterkou
of misschien heeft ze wel honger .. 
Wie zal het zeggen. 
In elk geval halen we de wintervoorraad vogelzaad boven
en de vogelhuisjes krijgen een vast plaats in onze schooltuin. 
En natuurlijk steken mijn kleuters maar al te graag een handje toe.
 Ook het vogelhuisje dat we cadeau kregen van Cynthia krijgt een plaats ergens in een boom.
Mooi, niet ? 
 Zaadbakjes vullen ..

En nu is het wachten geblazen tot de 'gevederde vrienden' komen opdagen
om al dat lekkers op te peuzelen.

En dan was er nog .. 

De eerste zieken onder het personeel melden zich aan.
Ook juf Stephanie is afwezig en juf Nicole neemt de klas over, gelukkig maar. 
Zo kan iedereen in zijn vertrouwde omgeving blijven. 
En ook al is juf Nicole vroeger vrij, vandaag blijft ze
 tot iedereen zijn jas, muts, sjaal en wanten aanheeft 
om dan pas naar huis te gaan, intussen is het reeds 15.30 uur.
Wat ons rest, is enkel nog de peuters en kleuters veilig af te leveren aan de ouders.
Dank je wel, juf Nicole. 


Juf Stephanie heeft toezicht op de speelplaats deze namiddag. 
Wie o wie zal dit toezicht extra overnemen ? 
Wie trotseert de winterkou ? 
Ik waag een poging en lekker ingeduffeld trekken we naar buiten. 
Juf Anne komt me gezelschap houden .. 
lekker gezellig en zo gaat de (toezichten)tijd lekker snel voorbij. 

Uit de kindermond :
Op maandag hebben de kleuters altijd veel te vertellen, 
de belevenissen van het voorbije weekend weet je wel ! 

Zo vertelt Julie dat ze een nieuwe zetel hebben .. 
Je mag er niet in eten en ook niet in lopen laat ze iedereen weten.
En als ik heel erg moe ben ? vraag ik haar ..
Dan mag je lekker gaan liggen weet Julie. 

Kayla heeft het dan weer over de verjaardag van haar zusje. 
Ze is twee jaar geworden en er was taart en veel cadeautjes ..
en ik mocht helpen cadeautjes uitpakken en kaarsjes uitblazen, 
want dat kan mijn zus nog niet zo goed. 

Thibault heeft het over de kanarie van pepe.
De kanarie is geel en zingt mooi .. en hij is er nog altijd !
Gelukkig maar zou ik zeggen😃

Alessio ziet wat bleekjes .. 
Ik zit met een valling (lees : verkoudheid) verduidelijkt hij. 😏
En gelijk heeft hij, de rest van de dag snottert hij erop los. 

Xander houdt ons kleutertuintje in het vizier. 
Daar heb je de duif terug.
In zijn enthousiasme roept Xander : Daar is het duiveltje terug !! 

Nathan is in de ban van het gat in ons dak
en het water dat naar binnen stroomt. 
Wat doen we als het binnen regent ? zing ik.
En ja hoor, ik krijg meteen een aanvulling van het lied : 
Zet een emmer onder het gat .. 
Thibault vult meteen de rest ook aan : 
Ja juf, volgens het lied moet je ook een pan zetten én een olifant (??).. 
Hilariteit alom .. 't is echt waar hoor !!! 
Neen, neen Thibault, die olifant moet een olievat zijn !!! 
Heerlijk toch ! 

Maar het zijn niet alleen de kleuters die soms té gekke uitspraken doen. 
Heel af en toe hebben de juffen er ook last van ..
zoals ondergetekende -ik dus- vandaag in de eetzaal ..  
Nabil (uit de eerste kleuterklas) stoot zijn flesje chocolademelk om
en ik kan alleen maar stamelen  .. Nibali toch !! 

Tja, Nabil of Nibali .. het maakt echt niet veel verschil
en iedereen die me kent weet dat ik het rennerswereldje op de voet volg, 
vandaar Nibali !!

 
 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten