dinsdag 1 maart 2016

1 maart 2016

1 maart alweer .. én het is complimentendag !! 
Laat ze maar komen, de complimentjes !! 

Mijn kleuters zijn vandaag extra gul met een complimentje
en de ontvanger gaat er zowaar van stralen .. fantastisch gewoon ! 

Zoals elke dag starten we in de kring met een verhaal,
deze keer heb ik een boek bij over een té gekke draak.

Daarna nemen we de opdrachten door : 
'Ontwerp een wapenschild'
Eerst even nakijken in een infoboek : 
Wat is een schild ? Hoe kies je kleuren ? Welk logo kies ik ?
Genoeg inspiratie verzameld en dus snel aan de slag. 





Het logo wordt met gouden verf geplaatst nadat de werkjes droog zijn ! 

Het wordt een lange dag, deze avond is er nog personeelsvergadering op de Tandem.

En dan was er nog .. het taartdiagram .. (na de taalspinnen nu een taartdiagram :-)

De kleuterjuffen verwerken hun agenda via een pc-programma op smartschool.
Daar vinden we alle ontwikkelingsdoelen van de verschillende leergebieden
die we nastreven tijdens de schoolcarrière van je kleuter.
Nu maart voor de deur staat, voeren we een controle uit : 
Welke doelen hebben we reeds bereikt ? 
Welke doelen hebben onze aandacht extra nodig ? 
Voorbije vrijdag rinkelt de telefoon ! Juf Anne aan de lijn.
Ze krijst : heb net mijn taartdiagram geprint en mijn inktpatroon is leeg !

Een taartdiagram ?? vraag ik .. 
nog nooit van gehoord !!
Wat blijkt .. 
Het taartdiagram kleurt rood en groen naargelang de (niet)gebruikte ontwikkelingsdoelen. 
Tijd voor de overige kleuterjuffen om ook hun 'taartdiagram' op te snorren. 
En ook wij zijn ontzet .. 
er valt nog wat rood weg te werken -bij de één al meer dan bij de ander-
 voor het einde van het schooljaar.
Juf Ilse (heel ambitieus weet je nog) spant de kroon maar wil dit nu echt niet geweten hebben.
"Er zijn twee K3-tjes dus mijn rood heb ik te danken aan de parallelklas K3 van juf Anne"
Juf Anne gaat in het offensief :
 "Kan niet want sinds het voorbije weekend kleurt mijn taartdiagram volledig groen !"
Ja, ja, onze oudste collega kon niet leven met haar taartdiagram 
dus deed ze een kleine aanpassing en nu alles groen kleurt, kent ze eindelijk rust ! 
Zo geschiede .. 
Ook juf Muriel doet er een schepje bovenop : 
"Collega's, vergeet ook het staafdiagram niet !"
Collega's, je zal ze maar hebben !!! 




2 opmerkingen:

  1. Mijn smartschooltje is een voorbeeld voor jullie kleuterleidsters ....en zal worden gebruikt op menige doorlichtingen als HET perfecte agendatje ... :) Met vriendelijke groeten, Hoofd van het voorlichtingsteam Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige schilden ontworpen!
    De kleuters zijn héél intens bezig en leven zich precies goed in!
    Zelfs de puzzels zijn in je thema, amai!
    plezante activiteitjes!
    Jammer dat we ons steeds zorgen moeten maken over die agenda!
    het werk met onze kleuters vind ik véél belangrijker

    BeantwoordenVerwijderen