dinsdag 28 april 2015

28 april 2015


VERRASSING !!!
Met mijn 'spaarpotje' heb ik onze speeldoos 'kleinwereldmateriaal' uitgebreid met wilde dieren ! 
De olifanten zijn het meest in trek .. 
Heeft dit te maken met de geboorte van baby Q in Planckendael ?? 
Hier is hij dan Baby Q .. is het geen schatje ??  Mijn kleuters zijn er helemaal weg van ..
 
En er is nog een verrassing te melden .. Jay is jarig en hij heeft voor iedereen een geschenkje mee ..
Dank je wel, Jay ! 
En dan is het opdrachtentijd !!
Kleur alle tomaten van tuinman Tuur rood ..
Welke struik draagt de meeste tomaten, welke de minste ?? 
We oefenen de wiskundige begrippen : meer - minder - meest - minste
Jarige Jay heeft al een ruime kennis van groenten en kleurt alles natuurgetrouw in !

Onze groenten groeien als 'kool'
De sla zie je werkelijk groeien en de eerste komkommerplantjes verschijnen uit de zaadjes.
Wat een wonder !


Vandaag staat op ons receptenplankje een lekker en gezond tussendoortje .. snoeptomaatjes !
De bereiding is vrij eenvoudig : 
Pluk de rijpe (=rode) tomaatjes in de pluktuin, spoel ze met fris water én klaar !! 
Smakelijk iedereen !! 
Ranim en Yenthl wrijven over hun tomaat tot ze glanst .. 
in een mum van tijd eten mijn kleuters liefst 1,5 kilo tomaatjes op, proficiat !!
Juf Anne heeft mijn voorraad 'gezonde tussendoortjes' ontdekt in de koelkast.
Ze komt dan ook heel snel aandraven met mijn schaal wortels en bijpassend dipsausje.
Maar dat is dan voor morgen ..

Al heel vlug is het middag en moeten we ons klaarmaken voor de eetzaal. 
Vandaag loop ik toezicht in de refter en o .. wat is het er heerlijk rustig.
Na het eten kunnen de kleuters hun calorieën verbranden op de fiets .. ook dit is 'fit en gezond'
En ik ga shoppen .. da's ook calorieën kwijtspelen op een leuke manier ;-) 
In de namiddag is het telkens opnieuw uitkijken wat de ouders in de snoepdoosjes gestopt hebben :
Druiven voor Jay !
(Alweer) snoeptomaatjes voor Milano en Julie !
Appeltjes voor dit drietal !
Radijsjes, komkommer en rozijnen voor Leonie
Banaan voor Milan en wortelschijfjes voor Mauro ..
Eén ding weet ik zeker : wij worden de gezondste en fitste klas van de school !! 
Tot slot vertel ik het verhaal van Rikki en de tuin van opa - deze keer niet uit een prentenboek 
maar met het Japans verteltheater en dat biedt heel wat mogelijkheden ..
Dit werkje maakten we de voorbije schooldagen - 
een aaneenschakeling van motorische vaardigheden : prikken, schilderen, kleuren en knippen !
En nu de dag ten einde loopt, mag Jay "eindelijk" zijn geschenkjes uitdelen ..

Nog een fijne verjaardag Jay !  Geniet ervan !!

En dan was er nog .. Juf Vera ! 
 Juf Vera, onze secretaresse waakt !! 
Als ze deze morgen de maaltijdbriefjes komt ophalen, roept ze me ter verantwoording : 
"Ik was héél ongerust deze morgen hoor ! 
Toen ik op school kwam, zag ik je auto niet staan en dacht dat je ziek was !"
Sorry, juf Vera .. ik zal het nooit meer doen .. echt waar, beloofd ! 
Maar ik had nog een zaakje te regelen met de postbode !
En trouwens juf Vera .. onkruid vergaat niet :-)  Dus geen zorgen meer om mij ! 

Na school heb ik nog wat doorgewerkt om de cadeautjes voor moederdag tijdig klaar te krijgen.
Het spreekt voor zich dat dit in het grootste geheim gebeurt. 

Benieuwd mama's ?? Nog eventjes geduld !!




3 opmerkingen:

  1. Juf Tania, donderdag zit ik aan tafel bij je kleuters en breng mijn gezond ontbijt mee..xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wou dat ik ook kleuter in je klas was !

    BeantwoordenVerwijderen