woensdag 1 april 2015

1 april 2015

31 maart 2015 
Deze mail stuurde ik gisteren nog snel even door naar de collega's : 
Collega's,
Morgen is het 1 april en ik vind dit een onnozel toffe dag.
Ik had zo enkele ideetjes : 
1. alle juffen dragen twee verschillende schoenen - wie merkt dit als eerste op ??
Ja, ja juf Anne, ik weet dat jij morgen multi disciplinair overleg hebt met enkele ouders, de zorgco en clb .. maar misschien daarna hé ..
Je hebt toch een uitgebreid assortiment schoenen niet ??
Ik vrees dat het voor jou een moeilijke, hartverscheurende keuze wordt.
Spijtig dat jij geen 20 voeten hebt ! 

Zoiets als Anna Octopus (ik voel een nieuw project opborrelen :-) 
Misschien komt je nieuwste aankoop al van pas. 

2. als iedereen verdwenen is in de klas, schaak ik alle koekendozen/-manden.
In de mandjes leg ik dan een vis .. een aprilvis 'gefopt' 

Misschien bedenk ik later op de avond nog iets maar dit is het zowat voorlopig ! 
Groetjes en tot morgen .. op de fijnste dag van het jaar !! 

De reacties bleven niet uit .. 
Juf Kelly was dolenthousiast : "Super, ik doe mee !" 
Ook juf Inge reageerde meteen : "Mijn dochters gaan er meteen voor en ik dus ook !" 
Juf Anne reageerde niet maar Luc belde me : "Ons Anne doet alweer raar, wat is er aan de hand ?" 
Had ik kunnen weten  .. want ook bij het bezoek van Sint was ze volledig over haar toeren toen ze haar schoen mocht zetten :-) 

1 april 2015 
 Deze affiches vond je overal in de kleuterafdeling 
(had ik deze morgen vroeg nog getekend, juf Kelly hielp nog bij het inkleuren) 

Zo begroeten we vandaag de kleuters
 Kleurig ..
 Degelijk ..
 Comfortabel ..
Frivool .. 
 Jay vindt het heel grappig en is heel opmerkzaam : 
"Juf, wat heb jij nu gedaan ?" Arme Jay, hij begrijpt er niks van .. 
Mijn kleuters vinden het een zeer geslaagde combinatie - 
zeker nu de Rode Duivels gingen winnen in Israël met (slechts) één doelpunt. 
Vandaar ook mijn tricolore keuze ! 
Ook Mauro is wat blij met de winst van de Duivels en verschijnt als een Rode Duivel op school ! 
Voetbalgekte in de tweede kleuterklas ! Mijn kleuters krijgen er maar niet genoeg van !

 Juf Kelly vervangt juf Muriel vandaag. 
Julie kijkt heel raar .. een bruine en witte schoen, waar haalt juf Kelly het ? 
Fien vindt het héél mooi en wil morgen ook twee verschillende schoenen aan ! 
Ik bedenk net dat ik een trendsetter ben. 
Volgend seizoen loopt iedereen met twee verschillende schoenen aan :-)
Voor de derde kleuterklas mag het net iets moeilijker zijn ..
 het zit hem in details !! 
 Wie het schoentje past, trekke het aan ..
 Ik breek net niet mijn benen maar met een zelf ontworpen rollator lukt het me 
om gezwind door de klas te stappen .. bravo juf !! 

De kleuters vinden het zo leuk dat we beslist eens een kleurige schoenen-wissel-dag moeten houden. 
 Vandaag zijn de 'fopjes' niet uit de lucht .. 
Ik zing liedjes helemaal achterom, 
ik zing verhaaltjes,
draai mijn prentenboek ondersteboven .. 
Telkens mijn kleuters een 'fopje' ontdekken gaan ze zingen : 
Want het is fopjesdag, fopjesdag, fopjesdag, fopjesdag ..
alles kan en alles mag .. 
(melodie kusjesdag - K3) 
En zo gaat het een hele morgen door.
Mijn kleuters genieten !! 

10 uur .. koekjestijd ! 
 de mandjes van de eerste kleuterklas staat op de tafel van de tweede kleuterklas !
 Bij juf Anne staat een kom vers, rottend fruit !
 Bij de eerste kleuterklas vinden we de tussendoortjes van de derde kleuterklas terug.

 Verbazing alom !!! 
Dean denkt meteen : "Een banaan is een banaan !"
 Nico (K3) vraagt zich af hoe dit allemaal kan ??
Dit gaat Matteo (K3) zijn petje te boven .. "Eventjes probleemoplossend denken !"
Hebben ze natuurlijk geleerd bij juf Anne !!
 En Liam ?? Die is steeds in voor een grapje. 
Als ik even later een liedje inzet 'Want het is fopjesdag ..' reageert iedereen opgelucht .. oef ! 
Ik vervang snel het rottend fruit uit het compostvat 
door een kom heerlijke, frisse fruitsla
die de mama en papa van Cynthia (peuterklas) deze morgen voor alle kleuters klaarmaakten.
Een gezonde traktatie !!  Dank je wel !!
Een lekker en gezond tussendoortje .. smakelijk !
Intussen heeft juf Anne een afspraak af te werken.
De kleuters van K3 worden verdeeld - ik laat hen de keuze .. 
de kleuters mogen zelf kiezen bij welke klas ze aansluiten.
Meteen is mijn klasje aardig gevuld met 28 kinderkopjes ! 
Nico, Donart, Cyrano, Caitlin, Kayla, Allizee, Dinozzo, Siouxie, Kiara, .. 
spelen nog eens in hun oude, vertrouwde klasje. 
Leuk ! 
 Ook vandaag hebben de kleuters nog een opdracht af te werken ..
.. Een oefening op motoriekbeheersing
 Een puzzelopdracht met vierkante plaatjes .. niet eenvoudig
En ook op de boerderij moet er orde zijn : dieren worden in groepjes op de weide gezet 
.. want het is "buitenspeeldag" vandaag.

Uit de kindermond : 
Deze morgen wordt de match van de Rode Duivels uit de doeken gedaan.
Ik vertel dat Vincent (volgens Mauro VentCent) Kompany een rode kaart heeft gekregen.
"Waarom ?" vraagt Viyana. 

Ik verduidelijk : "Als je duwt of trekt of iets doet wat niet mag dan krijg je een rode kaart van de scheidsrechter en dan mag je niet meer meespelen"
Milano weet dat er ook zoiets bestaat als een gele kaart .. "Dat is een waarschuwing" vertel ik. 
Waarop Dylano vraagt : "En wat als je een zwarte kaart krijgt ?" 

Dylano denkt duidelijk aan de Belgische vlag .. symbool van de Rode Duivels. 

"Als ik kon toveren .." 
Samen met de K3 bespreek ik dat als ik kon toveren ik 'een ijsjesboom' zou toveren ..
 of als ik kon toveren ik regen zou veranderen in 'chocolade'
We zijn vertrokken en laten onze fantasie de vrije loop ..
Als Nico kon toveren dan zou hij zorgen dat oma nooit oud wordt (hoe lief !) 
Allizee zou een vredevolle wereld toveren zonder ruzie (da's pas een goed idee) 
Caithlyn Annoloro zou mijn de fronsrimpel op mijn voorhoofd wegtoveren. 
"Die heb jij als je boos kijkt " merkt ze op. 
Ik beken .. "Da's er dan toch maar één" zeg ik fijntjes.
Waarop Caithlyn duidelijk ontkent : "Neen, 't zijn er twee juf Tania" 
Dank je wel voor de informatie Caithlyn. 

Bericht juf Vera :
Ik loop vandaag niet langs in de kleuterafdeling.
"Hoezo ," vraag ik.
Het is 1 april en dan is het niet veilig in de kleuterafdeling.
En inderdaad, juf Vera zien we niet vandaag !!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten