woensdag 12 juni 2024

12 juni 2024

 


We gaan weer op stap !

Deze keer reizen we richting Frankrijk, in de voetsporen van Bashir en team België 🇧🇪,

de Olympische Spelen achterna.


Af en toe reizen we even richting 🇩🇪 Duitsland voor het EK voetbal.

De Rode Duivels zijn aan zet en wij zijn de fijnste supporters die je je maar kunt wensen 😉

We oefenen het Belgisch Volkslied.

En scoren de Rode Duivels dan schalt het lied ‘wunderbar’ door onze klas. 

Eenmaal in Frankrijk aangekomen, bewonderen we de Eiffeltoren.

Mooi, vinden de kleuters.

Hoog, vinden enkele andere kleuters. 

Frankrijk pronkt met dit monument. 

Maar wist je dat België 🇧🇪 ook een beroemd monument heeft ? vraag ik.

22 paar oogjes kijken me verrast aan. 

Als ik de foto toon, is er gegniffel alom.. die kennen we, juf  ! 

Dat is Manneke Pis uit Farah’s boek. 

Correct ! 

Ook nieuwsgierig naar de foto ? 


Viola zie, onze nationale trots in Rode Duivel outfit. 😆


Na deze introductie gaan we naadloos over naar ons boek ‘de wedstrijd van Schildpad en Haas’ 

Gisteren kregen de kleuters het eerste voorleesmoment. 

Vandaag zijn we toe aan een nieuw voorleesmoment en dat allemaal volgens de 4 V’s. 


Waarover gaat dit boek ? 

Schildpad en Haas houden een hardloopwedstrijd.

Wie is het eerst bij de paardenbloemen aan het eind van het bospad ? 

Alle dieren uit het bos komen kijken en helpen mee met de wedstrijd.

Haas weet zeker dat hij het snelst is. Daarom kan hij best nog even een koprol maken en over een boomstam springen.

Ondertussen kruipt Schildpad rustig verder..

Een frisse nieuwe vertelling van een oude fabel.

Met een verrassend einde ! 

Wist-je-dat zelfs de lesjes LO mooi aansluiten bij dit boek ? 

Bovendien sluit dit boek perfect aan bij de heerlijke sportzomer die ons wacht. 

Maar het gaat vooral om winnen en verliezen.

Bij winst is er vreugde maar leren omgaan met verlies  is minstens even belangrijk.

De laatste weken ondervind ik steeds meer dat verliezen door sommige kleuters niet aanvaard wordt. 

Boze kleuters, huilende kleuters, .. de ik-wil-winnen- kleuter, de ik-wil-niet-verliezen- kleuter.

Geloof me, er is veel werk aan de winkel. Tijd om kleuters te leren omgaan met dit gegeven. 

In de Engelse taal heeft men een mooi gezegde : Sometimes you win, sometimes you lose.

Winning is great, sure, but if you really going to do something in life,

the secret is learning how to lose.❤️

De Olympische gedachte draag ik hoog in het vaandel ‘Deelnemen is belangrijker dan winnen’ 

Ik hoor mijn collega’s al gniffelen .. Jij ? 🤣

Ja, ik vind dat belangrijk .. voor een ander 😜😂


We hebben nog een aantal opdrachten af te werken.

De K2-tjes werken verder in de observatiebundel

en we kleuren een kleurplaat in.




Asmar heeft een boekje mee in de voorleeskoffer 👍 en dus eindigen we de dag met een verhaal.


Het is woensdag, een vrije namiddag.. en tijd om verder te werken aan mijn lange to do-lijst. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten