dinsdag 3 oktober 2023

3 oktober 2023

 

Het is eens iets anders ..

Aan de hand van de collectie boeken uit de bibliotheek raden kleuters het thema.
We spelen het spelletje .. ik zie, ik zie, wat jij niet ziet.


Al snel hoor ik de volgende woorden : 

Een boom , een bos, vallende bladeren, een heks, een eekhoorn enz

Al deze kernwoorden leiden naar het thema ! 

De boeken komen in de vertelkist terecht 
al moet ik snel een nieuw kistje kopen in Ikea
 - eentje formaat A3 want het huidige A4 kistje is net iets te krap.

Het thema kennen we al maar op het deelthema is het even wachten.
Als het vertelhuisje (Kamishibai - Japans verteltheater) de deuren opent, 
wordt ook het deelthema geraden 
'Boom zoekt school' 

Na  deze uitgebreide intro gaan we spelen met herfstkleuren..
stipjes gele, groene en rode verf toveren herfstkleuren op ons schilderij. 






Deze kleuters oefenen de GO!40 - 
een woordenreeks van 40 basiswoorden voor anderstalige kleuters. 
En een taal leer je spelenderwijs.. spelen maar
Groot en klein spelen samen .. het is rustig in de klas terwijl buiten een stevige wind waait. 
Na de extreem mooie dag van gisteren zijn we vandaag toe aan een herfstdag. 
Komt de zandstorm in de klas door de wind of zijn de kleuters net iets té enthousiast ?! 
Overal zie ik zand.
Deze creatieve handjes spelen met plasticine
Een ander groepje speelt een werpspel en oefent meteen de kleuren
Deze activiteit werd voorbereid door de stagiaire zorg
Messiano ruimt snel alles op want daar komt de draak 😊
Alle gekheid op een stokje - het is opruimtijd want
deze namiddag is er een lesje LO met juf Priscilla


Terwijl de kleuters zich in het zweet werken tijdens LO
leest de juffen de contactschriftjes na. 
Soms vind ik een lief berichtje .. dat is leuk ! 
En heel af en toe ontdek ik betrokken ouders die mijn info-briefje echt ter harte nemen 
en meteen een fietscontrole uitvoeren. Echte toppers zijn het ! 👍


En eindelijk vind ik de tijd om de geboortekaarten af te werken 
voor het zusje van Mikayla en voor het broertje van Asmar. 
De kaarten lieten even op zich wachten want we hadden het dan ook heel erg druk de voorbije weken !
'Slaap kindje slaap'een gekend Vlaams wiegenliedje. 
Mikayla belooft alvast te zingen voor haar kleine zus.
Ik hoop dat kleine zus kan slapen want Mikayla heeft een stevige zangstem 😉
Asmar toont fier de kaart aan papa, alleen wil hij die kaart niet geven. 
Zou hij ze stiekem mooi vinden en de kaart voor zich willen houden ? 


Naschools. 
Na werkgroep Strapdag en werkgroep Mooimakers is het nu de beurt aan werkgroep leerlingenwerf. 
De doelstellingen voor dit werkjaar worden voorop gesteld 
en ook nu worden enkele actiepunten vastgelegd. 
Werkgroep 3 schiet uit de startblokken.
Op naar werkgroep 4 (die komt erook snel aan) - want wie komt er alle jaren ? 
En dan is het uitkijken naar  werkgroep 5 - 6 en 7 .. 
Dat wordt een flinke brok vergaderen én plannen dit schooljaar ! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten