woensdag 18 oktober 2023

18 oktober 2023

Als ik deze morgen iets na zeven uur mijn klas binnen stap,

schrik ik mij een (heksen)hoedje.

Juist, deze dame had ik eigenhandig op de kast gezet. Was ik even vergeten.. 

Toch even een lichtje aansteken en meteen aan de slag.
Ik heb nog enkele verslagen te schrijven
en ik zet alles klaar voor een nieuwe schooldag.
De stagiaire zorg heeft een opdracht stempelen voorbereid die ze uitvoert met 4 kleuters.
Ik volg de activiteit op afstand op en zet mijn andere kleuters aan het werk. 

Weet je hoe je heel eenvoudig een egel stekels geeft ? 
Neem een verfborstel en verf en schilder je hand in. 
Iedereen vindt het leuk.. alleen Arina giert het uit .. kriebelt, juf ! 



Het lesje wiskundige initiatie gaat rond tellen.
Gooi de dobbelsteen en tellen maar - wie kan tellen van 1 - 6 ? 
En wie kan nadien evenveel stekels aan egel geven ?


We hebben nog een voorraadje peren van vorige week liggen.
Waren ze vorige week nog niet rijp dan zijn ze nu sappig, zoet en eetklaar. 
Ik verdeel het fruit in partjes en iedereen proeft van zoveel lekkers.
En aan de voorraad te zien, eten we ook op donderdag en vrijdag nog peren 😁

Het leven in de kleuterklas is ook .. 

Ruzie maken of beter ruzie maken moet je leren - het hoort er nu eenmaal bij. 
Wat kan ? Wat kan helemaal niet ? 
Een moeilijke evenwichtsoefening !

Je mag boos zijn maar een ander pijn doen of kwetsende opmerkingen maken, kan niet. 
Dit is de norm. 
Maar hoe maak je dit duidelijk aan 3 - 4 - jarigen ? 
Vandaag is het zover, de allereerste ruzie van het jaar.
Het lijkt wel alsof wereldoorlog III is uitgebroken 
en niemand die weet hoe het ook alweer begon. 
Dus roep ik de oproerkraaiers bij elkaar. 
Het begint met één huilende kleuter 
maar als ik duidelijk maak dat dingen wegnemen niet kan en ik dit heel lelijk vind, 
eindig ik met 4 huilende kleuters.
Gebruik je hersentjes, laat ze denken en dan gebeurt dit niet, ga ik verder. 
De klasgroep zit ondertussen samen en het eindigt met een 'sorry' 
Het gesprek heeft een diepe indruk nagelaten 
want even later hoor ik Frinn zeggen : Geen ruzie maken, gebruik je hersentjes ! 
😁
Misschien kunnen de wereldleiders nog iets leren van onze kleutertjes 
Het is woensdag en mijn kleuters hebben plannen.

Mikayla en Eleonore gaan naar de dansles.

Maélie gaat spelen bij oma.

Anas gaat steppen en skaten.

Amélie gaat slapen want ze is moe.

Iman gaat snel lopen. 

Kaelynn gaat naar de opvang samen met Nyima. 

Leuke plannen ! 

Ben benieuwd naar hun verslag morgen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten