dinsdag 10 oktober 2023

10 oktober 2023

 

Bericht van juf Kelly ..

Kan jij wat met lege dozen ? 

Er staat een stapel in de lerarenkamer. 

Ik krijg gelukkig hulp van mijn kleinste maatjes - samen verhuizen we de dozen naar de kleutertuin.
Nu nog een plekje zoeken om te stokkeren en klaar ! 

Deze week observeer ik de knipvaardigheid van de kleuters.
We knippen rietjes en stoppen deze in een doosje, 
zo maken we ons eigen regenlied-muziekdoos. 
Nog wat spinnen-/heksen-/pompoen-/spokenconfetti erbij en schudden maar .. 
En hoor je je kleuter vertellen over 'kippenvleugeltjes dicht' 
dan is het de kniptechniek die ik hen geleerd heb. 😁
Onze hand steunt op de tafel en de vleugeltjes blijven dicht 
 zo komt je schaar loodrecht op je rietje te staan. 

Geloof me, er is nog heel wat oefening nodig dus komt er een kniptafel .. oefenen maar.. 








Met het mooie weer trekken we naar buiten - geen crea in de klas vandaag.
Met het verzamelde natuurmateriaal gaan we een kunstwerk maken. 


Eerste opdracht : Verzamel natuurmaterialen ! 




Farah gebruikt haar jurk als verzamelmandje - knap bedacht 
AmΓ©lie en Laura hebben een tak met 'gekrulde' bladeren gevonden - die gaan mee

We spelen tussendoor even met de vruchten van de esdoorn..wat een ontdekking ! 
En we vinden het eerste gekleurde herfstblad - schilder herfst is dan toch al begonnen met het kleuren van de bladeren 😏
We gaan nog even krullenbollen met stoepkrijt - 
de oefening van gisteren voeren we nu uit op de speelplaats.








Iedereen is druk in de weer en Sem gooit zich helemaal (plat op de grond 😁
Goed zo, Sem ! 
Kijk eens wat ik durf, juf !  zegt Anas.
Eleonore bracht een verzameling bolsters mee naar de klas. 
De meeste kleuters durven er enkel naar kijken .. zoveel stekels brrrrr 
En is je boom helemaal klaar dan mag je die versieren met natuurmateriaal


Tot slot maken we nog een gezamelijk kunstwerk - ik noem het een kunstcollectief ! 
Van onkruid tot gras, van blaadjes tot takken, van bloemen tot kriebeldiertjes,
van kleine tot grote stenen.. alles wordt kunstig verwerkt. 
Zelfs een slak past in dit plaatje. De kleuters komen kijken.
Waar heb je die slak gevonden, juf ? 
Wanneer gaat ze kruipen ? Waarom draagt ze haar huisje op haar rug ? .. 
De slak blijft liggen, er komt geen beweging in. 
De slak verstopt zich in haar huisje omdat slakken nu eenmaal niet van de zon houden, vertel ik.
Slakken komen enkel buiten als het vochtig is en dan zijn ze zeer actief .. ga ik verder.
Maar Frinn denkt er anders over : Neen juf, de slak is aan het zonnen daarom ligt ze zo stil !
😁

Ik krijg die slak wel in beweging - de komende dagen zien we de slak in actie 
en houden we een slakkenrace 😁










Het voordeel van ons kunstwerk is dat je het steeds opnieuw kan leggen, maar dan anders.
Het is nog even wachten op de herfst ! 
Je merkt er bijna niks van - geen regen - geen wind - geen gekleurde/vallende bladeren..
één ding weten we al, de herfst komt en misschien wel sneller dan we denken. 




We beleven een mooie nazomer en daar zijn we best blij mee.
Met 23 graden kunnen we nog eens gezellig buiten eten, ook leuk natuurlijk ! 
Mijn kleuters zijn in de ban van het weer.
Eten we ook eens buiten als het stormt, juf ? Of als het sneeuwt ? 
Wie weet ? .. maar dan breng ik een dekentje mee πŸ˜πŸ˜‰








In de namiddag is er LO met juf Priscilla - mijn kleuters werken zich in het zweet op de speelweide.
Evenwichtsoefeningen, springoefeningen , mikspel .. 
Ik loop alweer naar een volgende afspraak met de zorgcoΓΆrdinator. 
Na deze afspraak gaat het weer richting kleutertuin en doe ik even mee tijdens de les LO
Altijd leuk ! 


Na school blijf ik gewoon doorwerken tot 18.00 uur.
Er moet nog zoveel maar ik blijf achter de feiten aanlopen.
Ik zorg dat de naamkaarten voor de knutseltassen klaar liggen,
werkjes worden gesorteerd,
de tekst voor het contactschrift wordt geschreven,
er wordt een klas-foto-boek gemaakt met leuke foto's,
ons klasdagboek wordt aangevuld met qr-codes zodat de liedjes kunnen gezongen worden,
ons knutselboek krijgt vorm, 
de blog wordt aangevuld 
.. 
Waarschijnlijk zal mijn to do-lijst niet afgevinkt zijn deze avond maar elke afgewerkte opdracht is er eentje gewonnen tegen de tijd die genadeloos toeslaat. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten