zaterdag 15 oktober 2022

14 oktober 2022

 Een vrijdag vol verrassingen ..

Ilham heeft een pakje 'picolaasjes' bij - het is duidelijk, mama heeft de klasblog gelezen 😉
Ik lees het briefje voor. Ilham straalt en de verrassing wordt op applaus onthaald. 

We maken een oefening op logisch rangschikken 
maar eerst is er nog wat knipwerk "volg de lijn en knip"
Pas daarna kunnen de afbeeldingen in logische volgorde gerangschikt worden. 


Het is rustig in de klas - iedereen is bezig met het uitvoeren van een activiteit tot .. 
het brandalarm afgaat. Verrassing nummer twee ..

Wat een hels kabaal ! 
Het gaat om een evacuatieoefening en mijn kleuters weten precies wat ze moeten doen.
Deur sluiten, 
zorgen voor een vriendje en 
de juf volgen naar een veilige plaats. 
Binnen de 3 minuten moeten we opgesteld staan in rij op de evacuatieplaats.
Wat doen ze dat goed .. 
Niemand die schrik heeft, niemand die in paniek is .. het loopt op wieltjes.
Al vraagt Conor voor de zekerheid nog eens of het een alsof-oefening is 😏
Als alle kleuters opgelijst zijn, kunnen we terug naar de klas
en gaan we verder met onze activiteiten.
Of toch niet - in mijn haast heb ik de klaslijst van de muur gerukt. 
Gevolg : mijn mapje ligt aan flarden. 
Ik zoek een nieuw exemplaar. 😁


De handjesboom wordt prachtig en ik krijg een ingeving ..
Wat als ik de boom in een kader plaats ? 
Er liggen in de berging nog wat dozen te wachten die kunnen dienen als kader. 
Een likje verf zal het net iets mooier maken.


Wie niet schildert, speelt met de knijpkaarten.

De egel heeft gekleurde stippen, nu de overeenstemmende kleur wasknijper zoeken 

en op de kaart zetten.


Verrassing 3 - op vrijdagnamiddag is er vrij spel.
Dat geeft de juf de tijd om gezellig mee te spelen met de kleuters.
We spelen een telspel.
Hoe werkt het ?
Elke kleuter krijgt een egel toegewezen.
Om beurt wordt de dobbelsteen gegooid, de stippen worden geteld 
en dan mag je evenveel stekels op de egel prikken. 
Wie het eerst alle stekels verzameld heeft, is de winnaar.
En zo leer je al spelend tellen, je beurt afwachten en leer je bovendien winnen / verliezen.




En na het spelen, is het koekjestijd. Ilham gaat op pad met een schotel vol koekjesL
En of het gesmaakt wordt.




Na school wacht nog een laatste opdracht voor de juffen.
Zondag is het tweedehandsbeurs en dat is een opdracht voor werkgroep rekruteren. 
Juf Lien (lager) zorgde voor de inschrijvinf.
Juf Ilse verzorgde de flyers en was woensdag met juf Cheyenne op stap om boodschappen te doen.
Juf Muriel maakt wegwijzers en de drankkaart
en deze avond zetten juf Muriel en ik de overdekte zaal lager voor zondag. 
Enkele collega's komen spontaan een handje toesteken.
En om 19.00 uur sluiten juf Muriel en ik de deuren. 
Zondag ben ik er weer om de deuren te openen en kan de tweedehandsbeurs van start. 
Wie zin en tijd heeft, kan een kijkje komen nemen of even landen in onze bar voor een hapje of een drankje. 
Geniet van jullie weekend ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten