zondag 9 oktober 2022

10 oktober 2022

 

Themaboek : De blaadjesdief 

Eekhoorn is boos ! 

Gisteren zaten er heel veel mooie blaadjes aan zijn boom, maar vandaag ? 

Vandaag zijn er een paar weg ! Ze zijn vast gestolen, en dat betekent .. 

dat er een blaadjesdief rondloopt ! 

Een erg grappig verhaal over een eekhoorn die enorm verbaasd is over de wisseling van de seizoenen. 


Prentlezen rond het thema !
Wat zie ik ? 
Oei, wat is er gaande ? 
Tijdens het onthaal staat de klas plots op stelten ..
De oorzaak van al die heisa is een spin die op wandel gaat door de klas. 
Vang ze nu maar, juf ! roepen de kleuters. 
Maar eerlijk, ik ben ook niet zo happig op kruipende spinnen. 

Ik neem het vuilnisblik en laat de spin rustig haar gang gaan. 
Of ze het weet .. geen idee .. maar eenmaal op het blik steekt de spin een versnelling bij..
Jakkes, .. ik storm naar de deur en gooi het vuilnisblik snel buiten. 
En mijn deugnieten gieren het uit - Ben je bang, juf ?! 

We gaan spelen met herfstkleuren !

Wist-je-dat de kleuren rood en geel samen oranje kleuren ? 
Dat hebben mijn kleuters vandaag ontdekt tijdens de les crea.
 De techniek die op de agenda staat, is er eentje met afwasborstels. 😏
En morgen kleuren we een blaadje goud.. net zoals in het themaprentenboek.















Wie klaar is met de crea-opdracht krijgt een nieuwe uitdaging : Breng de balans in evenwicht !
Al spelend leer je alles over de zwaartekracht en dan kan het oplossend denken beginnen. 
Zo leer je de wiskundige begrippen meer / minder / zwaar / licht .. 

De laatste opdracht van de dag is een kind-tekening. 
Wie komt tot vormgeving ? Wie geniet nog van de krabbelfase ? Wie tekent een te gekke kopvoeter ?


Uit de kindermond : 

Jazzlynn (K2) huilt ! 
Wat is er ? vraag ik haar.
Ik ben gebotst met Frinn, snikt ze. 
Waarop Frinn(K1) antwoordt ; Het was maar een kleine botsing hoor.😁

Iman (K1) is een echte lekkerbek. 
Deze middag neemt ze een kop soep ipv een beker water. 
Tomatensoep laat nu eenmaal sporen na op de lippen. 
Heb jij soep gedronken ? vraag ik.
Antwoord : Neen, de soep zit in Imans buik ! 😂
Dan toch ?! 

Even later is het poets wederom poets. 
Ik beken .. ik durf al eens te zeggen : Ja maar ja ..
Ik vraag iets aan Iman en krijg als antwoord : Ja maar ja, juf ! 😁



Op de agenda : 
Personeelsvergadering na school (16.00 - 18.00 uur) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten