zondag 2 oktober 2022

05 oktober 2022

05 oktober - dag van de leerkracht! 

 

Dikke merci .. voor alles wat je doet.
Elke ochtend je koffie laten staan

Elke les ertegenaan.
Elke dag een achtbaan.
Want lesgeven is steeds het beste van jezelf geven .

En dat mag je best wat vaker vertellen. 

Fijne dag van de leerkracht collega’sXxx



Dank je wel voor de fijne attentie, kapoenen

 




Thema : Als bomen spreken .. 

We zijn toe aan (alweer) een uitje 
Deze keer brengt de reis ons naar het bos ! 
En, hebben we er zin in ? Jawel ..  zie die snoetjes.
Vandaag ontdekken we samen het bos in de herfst.











De juf heeft een speurkaart samengesteld. 
Heb je één van de natuurmaterialen gevonden dan mag je een vinkje plaatsen. 
Wie het eerst alles kan afvinken is de beste speurneus !  
 




Voor we de speurtocht aanvatten, maken we een 'stiltewandeling' door het bos.
We zetten onze zintuigen in werking.
Wat hoor ik ? Wat voel ik ? Wat ruik ik ? 
Als in de verte een hond blaft, komt Ilham snel aanlopen ;  
Ik denk dat er een wolf is ! zegt hij met een zeer ernstige blik in de ogen.  😆
Ik kan hem gelukkig geruststellen : Een wolf huilt, Ilham ! 
 Maar dat vinden mijn kleuters maar raar .. een huilende wolf ?? 




We spelen het spelletje : Ik zie, ik zie wat jij niet ziet


En dan kunnen we eindelijk speurneuzen !
Veel plezier samen.


Mattheo is een top-speurneus en vindt meteen een eikel.
De eikel wordt snel afgevinkt, nu nog een tak, een geel blaadje, een bruin blaadje, een spin, een eekhoorn, enz 
Er wordt gewikt en gewogen - het kan altijd groter .. het kan altijd indrukwekkender ..




Zoeken doe je niet op een paadje. Neen, je duikt gewoon het bos in - wat een ervaring. 
Plots schiet een veldmuisje voorbij - Is me dat schrikken. 
 Ik vraag me af wie het meest geschrokken is .. de veldmuis of wij ??😁
Maar de kleuters gaan onverschrokken door met speurneuzen.








Afvinken doe je samen .. mooi om te zien hoe betrokken ze allemaal zijn. 
Meteen ontdek ik wie de leiders zijn in de groep - al had ik al een klein vermoeden 😉












Een blauwe paddenstoel echt waar ! .. al zochten we eigenlijk een rode met witte stippen.

Tussen het hout gaan we op zoek naar kikkers. Telkens ik er één zie, roep ik mijn kleuters. 
Zij zien telkens niks en draaien met hun ogen .. Juf toch ! Echt niet ! 
En toch weet ik het zeker - ik heb kikkers gezien, echt waar !  


Het nog vrij groene bos in de herfst. 
Gelukkig waait de wind - we horen de bomen ruisen en de blaadjes vallen als regen uit de lucht. 
Leuk om dit samen te beleven.

Bij de waterpoel komen we even tot rust. 
Hoor je ze ? vraag ik. Wie ? willen de kleuters weten. 
Wel, de heks ! Hier neemt ze bijna elke dag een bad. 😂
 Nog nooit zo'n stille kleuters gezien.

Even verderop vinden we een elfenbankje.
Eleonore heeft genoeg van mijn 'griezelige' verhalen en gaat er samen met Maélie snel vandoor. 
Meisjes toch, ik ken enkel en alleen maar lieve heksjes hoor. 
Beter dan de fitness is een uitstap naar het bos.
 Je bent in openlucht - er is gezonde lucht en er valt heel wat te beleven
 en je wordt er ongelooflijk blij van.

Ook Mattheo en Myima genieten van de uitstap - Dit is superleuk ! kirren ze enthousiast. 
Samen beleef je zoveel meer natuurlijk ! 





We zitten halfweg - zullen we nog een spelletje spelen ? vraag ik. 
Deze keer spelen we warm - koud. 
Een spelletje uit de oude doos. 
Het gaat zo .. kom je dichtbij het te zoeken voorwerp dan wordt het warm, loop je verder weg van het voorwerp dan wordt het koud. 
 Maar telkens ik 'warm warm' roep, kijkt Jayden me ongelooflijk aan : Neen juf, het is hier koud 😂
We zijn uitgeteld en hebben nood aan wat snelle suikers
 en dus knabbelen we de koekjes op die we zonet gevonden hebben in het bos. 
Het sprokkelhout dient als zitbankjes. Gezellig ! 
















Na meer dan 2 uren speurneuzen in het bos moeten we echt terug naar school.



Op de terugweg vinden we bolsters met daarin verborgen kastanjes.
 Ik maak er eentje open.. iedereen wil proeven maar 24 kastanjes pellen, vraagt veel tijd en dus geef ik mijn kleuters advies : Stop een kastanje in je jaszak.
Maélie denkt eraan de bolster ook mee te nemen - dit raadt ik haar ten stelligste af. 
Hé daar heb je Frinn : Juf Tania, ik wil ook zo'n lasagne ! vraagt hij. 
😂 Een lasagne vind je niet in het bos maar wel een kastanje  plaag ik.



Als we het bos uitlopen vinden we nog een opmerkelijk iets.. een deurtje onderaan de boom.
Van wie zou dit deurtje zijn ? vraag ik, inspelend op de fantasie van mijn kleuters. 



Net voor we dus opstappen, komt Frinn nog snel aanlopen met een dennenappel
 - die zocht je nog hé juf.

Op school smullen we nog een lekkere appel
en maken we ons op voor 'saved by the bell.  
Voor de kleuters naar huis gaan, luiden we de bel voor alle kinderen wereldwijd
die nog steeds geen recht hebben op kwaliteitsvol onderwijs. 

Het is woensdag. 
De kleuters gaan naar huis - de juffen blijven op school voor een 3de klusjesdag dit schooljaar. 
Eind augustus werd de tuin flink onder handen genomen. 
Half september hebben we de berging op orde gezet. 
Vandaag - op dag van de leerkacht - is het kotjes-kuisdag. 
De kleine berging wordt volledig leeggehaald. Rekken worden vakkundig gemonteerd.
Er wordt geruimd en gesorteerd want straks gaat een deel naar de textielcontainer, 
een ander deel gaat naar de papiercontainer en nog een andere deel belandt bij het afval. 
Een stevige opdracht. 
Pas om 17.30 uur zijn we klaar en kunnen we de volgende schooldag voorbereiden.  
En het resultaat ?? 
Netjes, niet ?? 

En dan is er nog de start van de jeugdboekenweek. 
Loop jij ook eens langs in de bib met je kleuter ? Op zoek naar een goed boek ? 
Heb jij je keuze al gemaakt ? 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten