maandag 8 november 2021

8 november 2021

 

De herfstvakantie is voorbij. 

Naar goede gewoonte open ik de kleutertuin na de vakantie. 

Het is heerlijk rustig op de campus. 

Al moet ik bekennen dat ik er niet alleen ben. 


 
Er huist een kat op onze speelplaats en ze kijkt me verward aan. 

Het schoolleven begint en dat zal de kat geweten hebben. 

Straks lopen hier een heleboel joelende kleuters rond. 

Na elke vakantie kunnen de peuters instappen. 

7 Nieuwe kleuters melden zich aan. 

Omdat ik deze ochtend poorttoezicht heb, heb ik alvast mijn kuiten gesmeerd. 

Maar wonder boven wonder .. het blijft stil, geen gekrijs bij het afscheid.

Geen loopsessies voor de juf achter weglopende kleuters.
Dat hebben onze kleintjes prima gedaan. 

De rest van de dag blijft het heel rustig en daar ben ik blij om

 (.. op maandag loop ik heel wat toezichten) 😉


Tijd om nieuwe acties te ondernemen in ons klasje. 

Mijn planning en de daarbij horende leerplandoelen tot aan kerst zijn klaar,

 nu nog de activiteiten toevoegen.  

We starten de tweede helft van het eerste trimester met een 'themaloze week'. 

Ik heb een pak observaties af te nemen. 

Op een speelse manier beginnen we aan een uitdagende week

1. Rarara wie ben ik ?? 

-> wie kent zijn voornaam en naam ?!

2. Mijn lichaam !

 -> we overlopen het lichaamsschema. 

Wie kan de lichaamsdelen aanduiden en benoemen ?

3.Ik ken de kleuren !

  -> de jongste kleuters kennen de basiskleuren, de oudsten gaan voor een uitgebreide versie

4. Ik teken !

 -> de jongste kleuters tekenen een kopvoeter, de oudsten gaan voor een kindje met details 


5. Ik puzzel !

-> hier breken we alle records ! 

Volgens de observaties moeten de jongsten slechts 9 stukken in elkaar zetten, de oudsten 24 stukken. 

Ik kan nu al verklappen dat wij het beter doen dan de observaties ! Leuk hé ?! 



6. Ik trek mijn jas aan en sluit de rits !

 Het vraagt nog enige oefening maar ik weet zeker dat alle kleuters op het einde van de week 

hun jas - dicht ! - diploma zullen halen. 

We sluiten de schooldag af met een ontspannend verhaal. 

De aftrap is gegeven, we gaan er helemaal voor. 

En dan was er nog .. de kat !! 

Toen ik deze ochtend de kat spotte in het grasveld, 

vermoedde ik dat ze het gebruikte als openbare kattenbak.

Dus maande ik de kat aan andere oorden op te zoeken. 

Na het middagmaal heb ik (al)weer toezicht.

Juf Tania, er ligt daar een dood vogeltje ! komt een kleuter zeggen.

Zo zo, dat is beslist een actie van de kat die onze schooltuin bezocht, zeg ik.

Ik begeef me richting grasveld maar een kleuter komt mijn richting uit met ..

neen, niet een dood vogeltje .. maar auwsch, een dode muis !! 

De muis verdwijnt in een wegwerpzakje,

de kleuter moet 'verplicht' de handen wassen en ik spuit net geen liter alcoholspray over de handen. 

Bah, vies toch ?! 

Na school word ik even hulpje van Sint en Piet en spurt naar de winkel 

om kilo's snoepgoed en chocolade. 

Op 6 december is het feest in de Tandem en dat vieren we met een lekker Sintontbijt. 

Nu maar hopen dat covid 19 geen 'roet' in het eten gooit. 

Voorzichtig zijn is en blijft de boodschap ! 

Stay safe !! 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten