maandag 22 november 2021

22 november 2021

 

Elke maandag heb ik poorttoezicht.. al jaaaaaaren !

- Eigenlijk, zo lang als ik me kan herinneren en dat is lang 😀-

Vandaag is er discussie tussen enkele kleuters. 

Ik ga verhaal halen.

Wat blijkt .. twee kleuters hebben het voorbije weekend de kerstboom gezet 

en volgens andere kleuters is dit nog véél té vroeg want eerst moet de Sint komen. 

Nietwaar juf ? willen ze weten. 

Ik denk na over een antwoord .. Hoe zit het nu juist ? 

In onze klas komt de kerstboom pas te staan als de Sint is langs geweest - zo is het nu eenmaal.

Anders wordt het heel verwarrend voor de Sint ( .. en voor de juf en voor de kleuters 😉)

Thuis kan het eventueel wel 

maar dan mag je zeker niet vergeten je schoen te zetten

 mét een super-mooie tekening voor Sint en Piet en een bordje vol lekkers.

 Zo .. iedereen tevreden .. én probleem opgelost !


Eenmaal in de klas is het 'akkefietjes' snel vergeten. 

Maar als de kleuters de knutseltafel zien, gaat er een belletje rinkelen. 

Wat wil het verhaal ? 

Piet kwam het voorbije weekend een kijkje nemen in onze klas

 en ontdekte de ontwerpen van de Pietenmutsen die de kleuters maakten. 

Meteen maakte Piet ook een ontwerp, 

eentje met pluimen

 én als basis koos hij het vergiet dat  Liv meebracht naar de klas.

Mijn kleuters vinden het hilarisch.. Piet toch !! 


Als de juf het ontwerp van Piet past, liggen de kleuters in een deuk. 
Juf Tania, dat kan toch niet ?! Je ziet niks meer ! 
Gelijk hebben ze ! Ik zie geen steek ! 
Néli mag het ook eens uitproberen, maar ook zij vindt het maar niks.
Zo valt Piet nog van het dak, zegt Conor.
Maar er is meer ! 
Piet heeft de stofjes ontdekt en is dol op ruitjes. 
Knippen jullie een broek voor me ? vraagt hij in een brief. 
Kan jij een broek knippen ? vraagt Rafaelle.
Jawel, maar daar heb ik een patroon voor nodig, zeg ik. 
Elena volgt het stappenplan aandachtig en helpt zelfs even met knippen. 
Als ik de nodige stukken heb, weet Elena het zeker .. Dit is geen broek ! 
Waarop Rafaelle zegt : Ik denk het ook niet ! 
Wacht maar .. morgen .. ze zullen versteld staan ! 😉 



Elke modeontwerper tekent, schetst en speelt met kleuren .. 
en dat doen wij ook ! 
Er wordt nagedacht over kleurencombinaties, anderen kleuren willekeurig het model in. 
Benieuwd welk ontwerp Piet het leukste vindt. 











 
Op maandag heb ik niet alleen poorttoezicht maar ook toezicht tijdens de middagpauze. 
Met het mooie weer koppel ik er een actie voor de mooimakers aan. 
Het is herfst en de blaadjes vallen massaal van de bomen. 
Mooi om te zien, leuk om in te lopen..
Maar als het straks gaat regenen, worden die blaadjes gevaarlijk glad 
dus gaan we blaadjes ruimen. 
En ruimen doe je samen ! 
De ene veegt, de andere schept, nog een ander zet de vuilnisbak op transport.
We gaan door zolang er plaats is in de vuilnisbak en dan gaan alle blaadjes naar de composthoop. 
Het lijkt wel of de composthoop zit bedolven onder een herfstdekentje.  
 
Terwijl wij dit klusje klaren, bakt juf Nicole voor alle kleuters lekkere appelbeignets 
en dat wordt gesmaakt. 
Dank je wel, juf Nicole voor deze zoete lekkernij.



In de namiddag heeft Piet een probleempje !
Hij heeft de puzzeldozen laten vallen en krijgt de puzzels niet in elkaar.
Een helpende hand is gauw gevonden .. puzzelen maar !


Ook de puzzel met geo-figuren kan op veel bijval leveren. 
Piet toch, hoe is het toch mogelijk ?! 




Ook het fantasiespel is verrijkend om te volgen. 
Mijn kleuters hebben er geen probleem mee dat het paard van Sint gewoon in de woonkamer staat 😏
Het is voorleesweek in de Tandem ! 
Mijn planning is opgemaakt.
Op maandag leest juf Nicole, onze kindbegeleidster voor. 
Gezellig toch !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten