woensdag 22 april 2020

22 april 2020




Als je begrijpt wat ik bedoel .. 


Lieve kleutertjes, 
Beste mama's en papa's,


Het is alweer een hele poos geleden dat we op die bewuste vrijdag 13 maart afscheid namen 

in de hoop elkaar snel terug te zien in ons klasje. 

39 dagen geleden, om precies te zijn, zette het coronavirus de wereld op zijn kop. 

Aanvankelijk dachten we dit de baas te kunnen, mits het naleven van de verspreide maatregelen. 

Maar toen stak het-blijf-in-je-kot fenomeen op en sloten de scholen de deuren. 
Onwezenlijk !

Dit duurt maar even, dacht ik.
Ik hield/houd  contact met jullie via mail en via de klasblog. 
Ik werk van thuis uit aan allerlei opdrachten en oefenbundels,
schrijf mijn klasagenda, 
zoek ontwikkelingsdoelen binnen de verschillende leerdomeinen.. 
Maar ik mis iets  .. 
jullie, mijn kleutertjes..mijn kleinste vriendjes ! 
Gelukkig blijven jullie massaal berichtjes sturen en dat doet goed 
na de bagger die leerkrachten de voorbije week over zich heen kregen in de media. 

Eén keer per week ben ik op school te vinden.
Via permanentie zorgen wij voor de kinderen wiens ouders in de zorgsector actief zijn 
of voor zij die een cruciale job te vervullen hebben. 
En zo komen Arthur en Imaya op school terecht.
We zijn blij elkaar terug te zien.
Imaya zegt blij te zijn dat het weer school is en plaatst haar schooltas 
op de voorziene, afgesproken plaats,
zoals ze voorheen ook deed. 
Arthur hangt dan weer zijn jas netjes bij zijn symbool.
'Ik heb zin in een verhaal, juf' laat hij weten. 😀
We trekken de speelweide in - de zon schijnt over 'la pelouse'
 waar er al heel wat mooie verhalen geschreven zijn.
Spelen doen we aanvankelijk niet. 
Ze hebben zoveel te vertellen over hun ervaringen / hun belevenissen thuis vanuit hun kot. 
Even later willen ze dan toch spelen. "Speel je met ons mee, juf ?" Graag ! 
Al snel komt Arthur tot het besluit dat er maar niks aan is, spelen zonder al onze klasgenootjes.  
Het wringt en knaagt, ook bij mij. 
Zullen we een stoepkrijt-tekening maken op de speelplaats, stel ik voor. 
Imaya en Arthur gaan in overleg en tekenen elke kleuter van de klas, 
ook de juf hoort erbij (gelukkig maar) 😁
Wat ik voor de zon aanzie, blijkt het coronavirus te zijn.
" Door dit moet ik jou zo lang missen !" zegt Arthur stilletjes. 
Ai, deze komt hard binnen bij mij. 
Liefst wil ik hem nu een dikke knuffel geven ..
maar die afstandsmaatregel gooit alweer roet in het eten. 
Dit wil ik niet, dit kan niet .. zijn wij niet die gezellige, knuffelklas ?!? 
Ja toch ! 
De afstandsmaatregel is voor kleuters moeilijk te vatten.
Maar het moet nu eenmaal .. nog even volhouden ! 
Dus geef ik Arthur een aai over zijn hoofdje. 



Tijdens de middagpauze nestelen we ons in de zon.
Ik heb drie dekens voorzien, voor elke familie één .. 
ik probeer de afstandsmaatregel -zo goed als kwaad het kan- op te volgen. 
Vanuit zijn slaapkamer hoor ik Emiel, die tegenover de school woont, roepen
 'Smakelijk iedereen !' 😀
Dat is lief, Emiel ! 
En wij zwaaien enthousiast terug naar hem. 
Het doet me denken aan enkele weken terug, toen ik ook van permanentie was. 
Emiel kwam me opzoeken aan de schoolpoort en had een verrekijker bij. 
"Wat zoek je ?" vroeg ik nietsvermoedend. 
"Het virusje !" zei Emiel ..
 "Ik probeer het te vangen en dan kunnen we snel terug naar school"

Ik hoop het, soms tegen beter weten in.
Het staat vast, er zal een tijdperk zijn voor en na de corona-uitbraak. 
Ondertussen maken wetenschappers en politiek zich op voor een exit uit die vreselijke lockdown. 

Heeft iemand van de heren al ooit één dag voor de (kleuter)klas gestaan ? 
Hoe krijgen we dit ooit georganiseerd ? 
Hoe houden we dit veilig voor iedereen ? 
Hoe zullen we in de toekomst met elkaar omgaan ? Vanop afstand ? 

Maar waar wanhoop is, duikt altijd een sprankeltje hoop op ..
dé hoop om snel terug onze veilige, knusse klasbubbel te vormen .. liefst zorgeloos .. 

Lieve kleutertjes van me, 
Ik mis jullie ! 
Stay safe, zorg goed voor elkaar (neen, dit zijn geen vrijblijvende woorden meer)
 en hopelijk tot heel snel in de Tandem.
Jullie juf 💖💖💖


Geen online klas vandaag.
Geniet, ravot, speel, beleef, beweeg, ontdek .. het is immers buiten speeldag !


Woensdag zou normaal gezien de jaarlijkse Buitenspeeldag plaatsvinden. Door het coronavirus kan het evenement niet doorgaan, maar daar is een oplossing voor gevonden: de allereerste online Buitenspeeldag, live in je kot.

Een aantal organisaties in Vlaanderen is momenteel volop aan de slag om jouw kinderen een leuke online versie van de Buitenspeeldag aan te bieden.

Ook Sport Vlaanderen springt mee op de kar met beweegopdrachten van Multimove en Sportsnack. "De kinderen, daar doen we het voor", zegt Sport Vlaanderen.

Willen je kinderen graag deelnemen? Surf dan woensdag 22 april om 16.20u naar de Facebookpagina Multimove voor kinderen. Je zoon en/of dochter krijgt een live sessie met een aantal beweegactiviteiten voorgeschoteld. Stuk voor stuk leuke oefeningen die ze met materiaal in en rond je kot kunnen uitvoeren.

Op naar een toffe Buitenspeeldag in ons kot ! 

You've got mail .. 




Dag lieve juf, 



Het was een hele opdracht om verschillende kriebelbeestjes te vinden. Uiteindelijk hadden we zelfs plots ook een bijtje gevangen in ons speciaal insectenpotje, maar die hebben we vlug weer vrij gelaten. Verder hebben we mieren, een spin, een kever, een lieveheersbeestje en een regenworm in ons potje gestopt️. 

Goed idee Noah dat je de bij terug de vrijheid gaf .. nuttig diertje .. 
Trouwens, hoeveel kriebeldiertjes heb je geteld ? 
Groetjes, Juf Tania 

Dag juf,

Het waren 2 mieren, 1 spinnetje, 1 kevertje, 1 lieveheersbeestje, 1 bijtje en 1 regenworm

Voorlopig ligt Noah op kop .. wie doet beter ? 😊 

 Robbe met zijn maatje Klus .. voor het coronatijdperk

 
Uitsmijter van de dag :
Imaya en Arthur vonden mijn schoenen mooier mét madeliefjes 😁



Geen opmerkingen:

Een reactie posten