zondag 15 november 2015

16 november 2015


Als de kleuters deze morgen de kleuterafdeling binnen lopen, 
is er grote wanorde in de overdekte zaal.
Overal liggen spullen .. een wereldkaart, een wereldbol, een atlas, ..
maar ook een koffer, een vliegtuigticket en een brief .. 
Wat is hier aan de hand ??? 












Brief van Piet !

Lieve vriendjes van me ..

Voorbije zaterdag kwamen wij met de stoomboot aan in jullie geliefde België.
Een stoomboot vol speelgoed, leuke cadeautjes, zoetigheden en ander lekkers.
Dit alles hoort bij het grote Sinterklaasfeest. 
Alleen .. ik heb er niet zo'n zin in.
Ik moet er eventjes tussenuit .. 
véél té véél werk, 
altijd maar cadeautjes inpakken,
steeds weer daklopen en 
vooral de meest gekke fratsen bedenken.

Neen, ik heb het gehad ! Ik wil op avontuur!
Ik ga op wereldreis ! 
Mijn koffer is gepakt, mijn vliegtuigticket ligt klaar ! 
Ik wil nog helemaal niet denken aan 6 december. 

Ik wens jullie een fijne Sinterklaastijd ! 
Het gaat jullie goed .. 

Dikke knuffel, 
Piet 
Xxx 

Maar zal Zwarte Piet terug zijn voor het grote Sinterklaasfeest ??? 

Mijn kleuters zijn verbaasd ! 
Dit kan toch niet ! 
Zwarte Piet die geen zin heeft in 6 december ! 
Nog nooit zoiets meegemaakt ! 
En de cadeautjes dan ??? 
De onrust groeit merkelijk.

Meteen bedenken mijn kleuters enkele mogelijke acties.
"Misschien is hij wel naar Amerika" zegt Len.
"We kunnen hem terughalen .. Het vliegtuig op en er achteraan" opperen mijn bengels.
Neen, Zwarte Piet we laten je niet zomaar gaan !! 
Ik heb dan ook een klas met veel pit !!;-) 


 Meteen brengen we wat sfeer in de klas. 
"Ziet er goed uit en 't is best gezellig ! "
Kleuters content .. juf content ! 

Juf leest voor uit het 'grote-schoolpiet-werkboek voor ondernemende kleuters' 
Dit boek bevat heel wat opdrachtjes die de kleuters tot een goed einde moeten brengen.
Opdracht één : kleef de stoombootpuzzel tot een correct aansluitend geheel. 
Opdracht twee : scheur en kleef < zie ginds komt de stoomboot
Opdracht drie : kleur de kleurplaat in naar het voorbeeld van Piet.


Natuurlijk hebben we nog even de tijd om te spelen met het 'klein-wereld-materiaal' 
En hoe kan het ook anders .. aangepast aan het project natuurlijk ! 
Al geeft Yari een eigen moderne interpretatie van het Sinterklaasverhaal !

De dag is om ! 
Eventjes stonden we stil bij het nieuws uit Parijs. 
Kleuters blijken hier heel gevoelig voor te zijn.
En ze waren het eens met elkaar : 'Da's helemaal niet lief' 

Wel mensen, van die kleine wezentjes kunnen we nog heel wat leren ..
want zij leven met een groot hart voor de wereld ! 

Uit de kindermond :
Jurre gaf deze morgen te kennen bang te zijn voor wat gebeurt in de wereld.
Maar Vic -de grote schat- zei :"Wij hebben toch elkaar !"
Als dit geen teken van vriendschap is ! Mooi toch ?!  

Thalita is jarig !
Na mijn middagtoezicht komt Thalita mijn klas binnen gelopen, 
terwijl ik een snelle middagpauze neem,
en meteen krijg ik volgende mededeling : 
Juf Tania, ik ben jarig .. krijg ik nu drie kussen van je ?! 
Natuurlijk krijgt ze die drie klinkende smakkerds.
En Thalita huppelt weer vrolijk mijn klas uit 
Fijne verjaardag kleine meid !  
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten