maandag 26 oktober 2015

26 oktober 2015


Luizenalarm in de Tandem ..
 dus volgt een grondige controle van alle kleuters. 
Wie besmet is met deze vervelende parasiet krijgt een briefje in het heen-en-weerschrift.
Andere kleuters blijken (voorlopig) luizenvrij.
Extra controleren is de boodschap !! 
Nacontrole op 27 oktober .. 
hopelijk hebben we dan alles weer onder controle en 
zijn we verlost van deze vervelende kriebelbeestje.
Juf Anne komt opdagen met super-sportieve schoenen.
"Wat krijgen we nu weer ?" denk ik nog. 
Op de sportieve toer ?? 
Juf Anne holt heen en weer en 
maakt ons op een pijnlijke manier duidelijk (ja, ze heeft pijn aan beide voeten) 
dat ze best nog sportief kan zijn. 
Alleen begint ze nu onnoemelijk te zagen .. mijn voeten doen pijn, straks vallen ze af .. 
Ik hoop dat haar sportieve ingeving vlug over is !! :-) 
Ik houd het echt niet meer !
 Net als ik mijn kleuters aan het werk wil zetten, vind ik de autosleutels van mijn collega.
Ik vertel mijn kleuters een geheim : "Ik wil een ritje maken met de auto van juf Anne"
Mijn kleuters gaan mee in het verhaal en ook juf Muriel is 'partner in crime.'
Ik sluip met de sleutels naar de auto. 
Als ik ingestapt ben, verwittigen mijn duiveltjes juf Anne ..
"Er zit iemand in je auto !"
Juf Anne haast zich naar buiten .. Ik had het kunnen denken ! .. hilarisch moment ! 
Mijn kleuters vinden het reuze ! 
 
En wat vind ik nog in de auto ?? 
De sleuteltjes van de brievenbus die juf Anne angstvallig verbergt voor manlief.
Zo kan hij de brievenbus niet openen en kan zij de brief van de politie onderscheppen.
Is die tweede boete nu nog niet aangekomen ? 
Tja, b-post staakt hé. 

Eindelijk zijn we weer bij de les.
Vandaag diep ik de boetseerkaarten op.
Aan de hand van pictogrammen moeten de kleuters hun opdracht correct afwerken.
Opdracht één : rol 8 poten.
Opdracht twee : rol een grote bol en druk die plat
Opdracht drie : rol een kleine bal en druk die eveneens plat.
Opdracht vier : maak met al deze onderdelen een spin en zet ze in het web. 
Heel leuk ! 
Ian komt fier het resultaat van zijn klei-uurtje tonen.
Iedereen wil deze opdracht eens proberen.
Xavier meet zelfs de pootjes af - ze moeten en zullen even lang zijn !
Jurre telt alles nog eens na .. vier poten aan de ene kant, vier aan de andere.
Len heeft wel héél véél poten gemaakt :"Ik maak dan ook véél spinnen !" zegt hij.
Het resultaat mag gezien worden ..
.. en de juf straalt :  "Dat hebben jullie knap gedaan !"
In de crea-hoek wordt er ook gewerkt aan een waanzinnig leuke heks.
Opdracht één : knip de maan met de schaar op de lijn 
Opdracht twee : geef de heks een kleurrijke 'look'
En het resultaat ? 
(foto volgt) 
De tweede kleuterklas krijgt onverwacht bezoek. 
Quinten (K2) en broer Lucas hebben een dag vrij op hun nieuwe school
en brengen ons een blitsbezoek.
De vriendjes zijn hun klasgenootje nog niet vergeten.
Samen spelen ze de pannen van het dak .. heerlijk .. 

Omdat het vandaag beslist een mooie herfstdag wordt, halen we de fietsen van stal.
Fran en Xavier zijn heel goed uitgerust - zij hebben vandaag naast de fluo-jas ook hun fietshelm op.
"Twee stickertjes hé, juf ?" vraagt Fran.
En dan trekken we naar buiten en springen de fiets op.
Kiara houdt het op 'retro'..
Vic laat zich rijden..
Jurre steekt er vaart achter ..
Izabella geniet dan weer van de laatste zonnestralen op een mooie herfstdag..
Ianis trapt even in de boter maar gaat er dan als een speer vandoor..
Len speelt buschauffeur en laadt en lost zijn klanten.. 

Ik heb mijn klasfoto ontvangen van de schoolfotograaf en ik ben er helemaal niet blij mee.
Omdat ik het maar een 'misbaksel' vind, vraag ik juf Joke een mooie foto van mijn klas te maken.
Wel juf Joke, dat heb je fantastisch gedaan ! 
Deze foto wordt mijn officieel portret voor dit schooljaar ! 
Bedankt !! 

Uit de kindermond : 
Kleuters en geheimen .. een slechte combinatie ?? 
Fran heeft een geheim dat ze duidelijk niet mag verklappen.
Toch vertelt ze het me en voegt er aan toe : 
Ik heb je mijn geheim verklapt maar ik zeg niet aan mama dat ik het jou verteld hebt.
Komt goed Fran, ik deel jouw geheim met niemand !! :-)  

Het goede doel .. 
Mijn kleutertjes (en hun ouders) hebben het hart op de jusite plaats .. 
de eerste centen voor de fietsmarathon van Kom op tegen Kanker zitten reeds in het spaarpotje.
Hopelijk kunnen we er nog een pak meer verzamelen ! 
Hartelijk dank voor de giften. 
Xxx
 

1 opmerking:

  1. Juf Tania.. korte uitleg.. 1.Lach maar, ik heb bleinen van die platte schoenen !!
    2. Dat sleuteltje lag per toeval in mijn wagen...
    3. Wat een akelige, dikke , vette spinnen !! Precies darmen die eruitpuilen...
    voila.. daarbij vergeleken zijn mijn spinnetjes 'high class' ..xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen