zondag 7 december 2014

8 december 2014




Afspraak met de kerstman - Intratuin Lovendegem
We gaan de sfeer van Kerst opsnuiven.
Afspraak op de Noordpool, de thuishaven van de kerstman !
Samen in het grote sparrenbos ..
We vergelijken de kerstbomen : groot, klein, groter dan, kleiner dan ..
Mijn favoriete afdeling ;-) 
Ook voor de vogeltjes dient er gezorgd te worden in deze koude dagen ..

Mijn kleuters zijn weg van de bekendste inwoner van Intratuin ..
een prachtige, groene gevederde papegaai ! 
"Zullen we die kopen, juf ??"
De papegaai is duidelijk ondersteboven van onze aanwezigheid en krijst zich schor ! 
Wat een lawaai ! 
Sneeuwganzen .. een mooi plaatje ! 
Nog één van mijn favorieten : een miniatuur-kerstdorp .. wat je daar allemaal te zien krijgt ..
Mijn kleutertjes komen ogen tekort. 
Ze hebben alvast juf haar 'wijze' raad opgevolgd : "Kijken doe je met je ogen, niet met je handen ! "
De ski-lift kan op veel enthousiasme rekenen !
De o's en a's zijn niet uit de lucht te krijgen .. "Waw, hoe mooi !!"  
Een station, een bloemist, een slager, een bakker, de balletschool ..
de ski-piste .. een thee-huis ..
.. de kermis ..
Waar je ook kijkt, overal miniatuur-huisjes te zien en o zo mooi !! 
We maken een wandeling doorheen het sparrenbos 
en ja, Dean heeft een 'gevederd' vriendje gevonden ..
.. een uit de kluiten gewassen meesje !! Kan je moeilijk naast kijken !! 
Zo te zien heeft dit diertje geen hongersnood ;-) 
Ook op de vijver zwemt heel wat pluimvee ! 
We stappen het bos uit ..

Grappige pinguins ..
.. en een resem onvervalste kerstmannen
"Daar word je ontzettend vrolijk van !" vinden Viyana en Leonie 
Eindelijk zijn we eruit .. zo'n boom willen we in onze klas. 
Ik zal mijn best doen .. 
Mauro waant zich een koning en volgt doorheen het tuincentrum "de rode loper" 
Mauro's favoriet !! De ijsberen !! 
En dit is jufs favoriet : de kerstman en zijn rendier !! 

Daarna zetten we onze kerstboom in de klas .. gezellig ! 
Ik vind hem zelfs mooier dan het exemplaar in intratuin ! 
Volgend jaar solliciteer ik in het tuincentrum .. en plaats er alle kerstbomen !
Wat vinden jullie van mijn kerstklokje .. nu is het aftellen naar kerst pas echt begonnen
En ook namens mijn kalkoen : Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar ! 
Terwijl de kerstliedjes op de achtergrond spelen, droomt juf alvast van een witte Kerst

Mijn kleuters gooien zich op een reeks opdrachten ..
we oefenen wiskundige begrippen - vormkennis 
Kleur de ronde ballen blauw; de ovale kleur je rood
De kleuters werken rustig door ..
.. en er komt wat denkwerk aan te pas .. zo, opgelost !!

Ranim maakt met steekparels een kerstboom ..
en ze is wat fier op haar werk !
Een volgende opdracht ligt te wachten : 
Knip een kerstboom op een voorgetekende zwarte lijn ..
.. een precisiewerkje, vraagt enige concentratie en vaardigheid ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten