woensdag 10 december 2014

10 december 2014



Onze scheurkalender slinkt, 
het oude jaar zit er bijna op ..
bijna is het nieuwjaar, dus tijd om
 onze mooiste nieuwjaarswensen op te stellen ! 
Vandaag oefenen we onze nieuwjaarswensen in : 

2014 op mijn hoed 
't oude jaartje deed het goed 
'k werd wat groter en wat rapper
'k werd wat slimmer en wat knapper
Maar als ik met mijn hand eens zwaai
en mijn hoedje anders draai
zegt een cijfer fier en fris ..
dat het nieuwe jaar er is ! 
Gelukkig Nieuwjaar,
je kleine schat 

Eeklo, 1 januari 2015 

Eerste opdracht : puzzel een kerstboom ! 
 Met een kerstmuziekje op de achtergrond  ..
 knippen de kleuters met een schaar  ..
 op een voorgetekende lijn ..
 Daarna gaan we kerstballen tellen : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 .. 
1 zit bovenaan in de kerstspar, 5 zit onderaan !

 Opdracht 2 : Maak een slinger volgens een 2-delig kleurenpatroon
Mauro is klaar en is heel fier op zijn werk. 
Yenthl is bijna klaar met de opdracht .. 
ze leveren beiden perfect werk af. Mooi zo ! 
 Ook Xander werkt geconcentreerd aan een kerstslinger en ook dit werk is perfect .. flink zo ! 
 Jay heeft zelf een opdracht bedacht .. 
Hij gebruikt geel/groen maar bij groen werkt hij afwisselend met donker en lichtgroen ! 
Niet eenvoudig !! 
 De derde opdracht is het voorbereidend werk voor morgen : knutsel een kerstman ! 
 Iedereen wil wel zo'n kerstman ..
 .. aan de hand van een stappenplan maken we die leuke kerstman ! 
Toch nog snel even controleren of alles ingeschilderd is .. niet dus !
De kerstman kan hier en daar nog een likje verf gebruiken ! 
De dag is uit ! Vlug naar huis, eventjes uitrusten en de batterijen opladen, 
want morgen liggen nieuwe taken te wachten ! 

Uit de kindermond : 

De tweede en derde kleuterklas zijn volop bezig met de voorbereiding van 
"de foutste kerstparty ooit" 
Op het liedje "All I want for Christmas is you !"
giert Xander het uit ..
"No, juf Tania .. all you want for Christmas are presents" lacht hij. 
Toffe knul onze Xander  ! 

Even later komt Xander naar me toegelopen - 
er is een klein dispuut ontstaan in de blokkenhoek ..
"Mauro pushes me !" zegt Xander.
Waarop Mauro zegt : "Wat zegt hij ?" 
Ik vertaal : "Jij hebt Xander geduwd !" 
Mauro heeft grif toe. 
Even later staat Mauro opnieuw voor me .. 
"Xander heeft dat niet gezegd. Hij zei iets van 'poesjes'
In eerste instantie begrijp ik Mauro niet goed .. 
Nu weet ik wat hij bedoelt : "Pushes en Poesjes" klinken inderdaad hetzelfde ! 

En dan was er ook nog .. 
 Tijdens de speeltijd had ik toezicht .. en toen gebeurde dit : 
enkele kleuters hadden er niet beter op gevonden
dan te staan schoppen op onze speelhuisjes. 
Dit deed me denken aan een tekst die ik ooit gelezen had : 
Geef kleuters een kasteel en ze maken er brandhout van ..
geef ze brandhout en ze bouwen een kasteel ! 

Dus onderbrak ik prompt de speeltijd .. 
het werd verzamelen geblazen in de overdekte speelzaal.
Wat volgde was een veeg uit de pan .. dit hoort niet !! 
Na nog eens duidelijke afspraken te hebben gemaakt, 
werd het vervolg van de speeltijd ingezet ..
"Respect voor anderen en respect voor het materiaal !"
Ook dit is opvoeden !!






 


 

3 opmerkingen:

  1. En van wie kreeg jij dit mooie nieuwjaarsversje... Juist ! Dankoe Anneke !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via Annekes Justineke..... je moet er wel een mooi hoedje bij maken MET de juiste cijfers op 2014 en 2015! Anders is het niet 'af'' .ik hou het in het oog...

    BeantwoordenVerwijderen