maandag 3 februari 2020

4 februari 2020


Verloren voorwerpen in de Tandem ! 

Herken je één van deze voorwerpen ?..
Geef de juf een seintje via het contactschriftje en alles komt terecht. 


Gezelligheid ten top in de Tandem !

Deze morgen spelen we nogmaals het 'egelspel', deze keer met een andere groep kleuters.
Bij het spelen van een gezelschapsspel komen heel wat vaardigheden kijken zoals
je beurt afwachten, 
het spel eerlijk spelen, 
leren winnen / verliezen ..  
plezier beleven aan het samen spelen, samen leren 
Ook wiskundige initiatie staat in de kijker. 
Ik kan tellen van één tot zes, 
ik plaats evenveel 'stekels' als aangegeven op de dobbelsteen, 
ik herken het getalbeeld .. 

Gezelligheid is ook .. samen eten .. 
dus beloofde ik mijn kleuters samen wafels te bakken
en deze dan ook samen op te eten.

Eerste taak is het kookboek openslaan en de ingrediënten verzamelen.
Om de ingrediënten te verwerken hebben we allerlei keukengerei nodig .. verzamelen maar !
Volgens mijn kleuters hebben we alles in huis (of is het in de klas ? 😉)

Aan de slag .. we maken deeg met verse gist .. 
en dat is toch iets apart.
Het deeg gaat rijzen waarop Robbe zegt : 
Ok, het deeg gaat dan maar op reis. Maar waarheen ?  😁
Nergens heen, Robbe. De wafel verdwijnt straks in je mond !
Rijzen betekent dat de massa groter wordt en ik dus meer wafels kan bakken.  
Dat is leuk ! besluit Robbe .. dan kunnen we nog meer wafels eten. 
Tijdens de middagpauze blijf ik bakken..
Het doet me denken aan de stripverhalen van Nero waar elk verhaal eindigt
 met een stapel wafels. 
Gezellig toch ?! 
Meteen test ik mijn gloednieuw wafelijzer uit
maar dat bakt niet zo snel als mijn oud, getrouw wafelijzer. 
Ik moet dringend op zoek naar een 'snel' wafelijzer
 want aan dat tempo voor 20 kleuters wafels bakken, is niet zo eenvoudig.

Roeya en Imaya besluiten een handje toe te steken.
Flink zo, meisjes. 
De andere kleuters hebben reeds netjes hun serviet open geplooid 
en wachten vol ongeduld op een lekkere, warme wafel. 
Voor het zover is, strooit juf bloemsuiker op de wafels. 
Smakelijk iedereen !

Zie ze smullen !
Lekker maar bovenal gezellig !




















Wat rest is een berg afwas ! 
En die werk ik netjes weg na school.

Ook de routinefiches moeten verder opgelijst worden. 
En de doelen in verticale leerlijn worden gewikt en gewogen door het kleuterteam.

Iets voor 18.00 uur kan ik naar huis,
mijn auto volgeladen met potten en pannen..
en volgende week doe ik dit nog eens over 
maar dan voor alle (groot)ouders en kleuters in onze winterchalet. 
Kom zeker eens proeven van zoveel lekkers. 


Uit de kindermond : 
Als de kleuters deze morgen de schoolpoort binnen stappen, valt een stevige hagelbui. 
Voor Adam is dit blijkbaar nieuw : 
Kijk juf Tania, dit zijn natte stenen ! 
Goed gevonden, Adam - dat is het zowat !   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten