zondag 16 februari 2020

19 februari 2020


Het ijsglijden levert leuke verhalen op in de kring. 

De ongelooflijke pret, de vele valpartijen zonder erg,
het schaterlachen, de lekkere chocolademelk en de busrit naar de ijspiste
en de kuren van de juf  .. 
Gaan we nog eens op uitstap, juf ? willen mijn kleuters weten. 
Ik moet mijn kleuters teleurstellen - 
Ik heb me aan een maximumfactuur te houden als het gaat om uitstappen.
Ik beloof hen nog één grote uitstap nl de schoolreis. 
Nonah weet nu al dit zeer leuk zal zijn ! 
Samen is alles leuker, besluit ze. 
En gelijk heeft ze .. 
ook al is het een verpletterende verantwoordelijkheid voor de juf 
-tenslotte ben ik op stap met de kostbaarste schat van een ouder- 
ook ik geniet ten volle van onze uitstapjes samen. 

Maar kleuters zijn heerlijke wezentjes .. voor hen is werkelijk alles fijn..
Al snel gaat het gesprek over het nakend carnavalsfeest. 
Nog één nachtje slapen, juf ! 
Mijn pak ligt klaar ! 
Ik heb veel confetti hoor, juf ! 
Heb jij al een pak ? 
.. 
Nu is het zo dat ik mijn kleuters gevraagd ben om morgen niet als kleuter naar de klas te komen. 
Verkleed je en zorg dat je een leuk figuurtje bent in de bonte carnavalsstoet. 
Ik beloof plechtig de juf morgen thuis te laten en de carnavalsjuf in me boven te halen. 
De kleintjes gieren het uit ! 
Doe jij ook weer mee ? 
Natuurlijk, ik heb al die carnavalshits geleerd. 
Zoals jullie wellicht al weten, plaag ik maar wat graag mijn kleuters. 
Jullie kunnen naar juf Ilse - ik ga naar huis om mijn pak klaar te leggen. 
En dat is wat mijn kleuters doen.. op naar juf Ilse. 
Zij kijkt al lang niet meer vreemd op. 😁
Twee tellen later loop ik richting de mini-Tandemklas, op zoek naar mijn kleuters. 
Ik breng slecht nieuws ! 
Ik kan morgen niet komen naar het feest. 
Er zit een gat in mijn pak. 
Wout heeft de oplossing : Je kan mijn soldatenpak aan, juf Tania ! 
Dat wordt dan wel een zeer korte broek hoor, Wout ! lach ik. 
Een kniebroek .. 
Wout moet er ook om lachen. 
Juf Ilse duikt snel in haar verkleedkoffer, duidelijk bang dat ik niet kom 😁
Ze heeft nog een clownsjurk voor me. 

Zal niet lukken hoor, een clown zonder rode neus is geen clown, roep ik. 
We tekenen jou een neus, zeggen de kleuters. 
Even later - we zijn intussen druk aan het werk in onze vertrouwde tweede kleuterklas - 
komt Lorana aanlopen met een rode neus. 
Kom je nu morgen naar ons feest ? vraagt ze. 
Natuurlijk ! Dit wil ik voor geen geld missen. 😉

Al snel is het tijd om op te ruimen. 
Iedereen steekt een handje toe. 
Maar twee kleine 'bengeltjes' ontsnappen aan mijn aandacht. 
Ruimden ze oorspronkelijk de rijgparels op dan vindt ik ze plots in de poppenhoek..
de ene aan het strijken, de andere aan het poetsen.. 
Zo zo .. zijn jullie dan morgen 'heksjes' van dienst ? 
En eerlijk als kleuters zijn, zegt de ene sloeber 
.. Ik zeg het lekker niet, wij mochten het niet verklappen van jou.. 
Dat heb je dan met welbespraakte kleuters. 

Extra ..
Wat als de juf een zetje geeft bij het ijsglijden ???
.. dan gaat er eentje onderuit .. sorry Roeya

 

Het is woensdag, we hebben een middag vrij .. ik begin alvast aan een eerste reeks observatiedossiers. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten