woensdag 27 november 2013

27 november 2013


Een ongewone woensdagmorgen ..
Juf Muriel knipt stilzwijgend kaartjes op dit vroeg uur. 
Juf Anne laat op zich wachten .. o ja, da's waar, ze is vrij en haar klasje gaat fitnessen met juf Lisa. 
Juf Inge komt warrig binnen gewaaid. "Hoe was de bijscholing ?" vraag ik oprecht geïnteresseerd. 
"Zeer interessant" antwoordt juf Inge. Meer niet .. of toch .. er wringt iets, ik voel het gewoon. 
Juf Inge houdt er het stilzwijgen toe, even later doet ze haar verhaal. 
"De bijscholing was in Gent. Had mijn gps gezet en ik volgde die zowaar. 
Plots zat ik op de spoorbedding van de tram. 
Ik had het nog niet echt gezien maar toen ik de tramhalte passeerde, wist ik het !"
Ik gier het uit .."Juf Inge, wat heb je gedaan ?? 
Stond er dan geen verkeersbord  of andere signalisatie ?"
"Heb ik niet gezien !" pruilt ze. "Er zat wel een oud manneke in het tramhokje en die keek zo raar !"
Wel .. dat kan ik best geloven, dat oud ventje zal niet geweten hebben 
wat hij zag op een vroege dinsdagochtend. 
Hilarisch toch !!!

Even later rinkelt de schoolbel ! 
We gaan over tot de orde van de dag : we maken soep !! 
De kleuters vinden dat er een vies geurtje hangt in de kleuterafdeling.
Wat het is, weten ze al vlug te vinden .. Keukenpiet heeft het groenafval laten slingeren 
en ajuinen ruiken verschrikkelijk. 
Al potjes staan netjes gesorteerd in een doos mét een grote soepketel.
Snel nog even het recept van de soep doornemen en dan aan de slag. 
De kleuters schuiven gezellig hun stoeltje bij ..
De ui, prei, selder, worteltjes en aardappel duiken samen met wat zout en peper in de soepketel.

En er is nog een extra ingrediënt : druiven. 
"Niet doen" waarschuwt Elise "Straks is de soep weer slecht"
Slimme meid !
Intussen is juf Anne aangekomen - "Mijn soep, mijn soep .." mompelt ze. 
Met het haar in de tanden vlucht ze naar haar klas. 
Maar enkele ogenblikken later is ze er al terug met een gigantische meetlat.
Je zal me waarschijnlijk niet geloven .. ze meet elk wortelstukje na.
Nu moet je weten dat Keukenpiet en ik gisteren nog lang worteltjes hebben zitten schrapen en snijden.
Juf Inge vindt ze er smakelijk uitzien en verdwijnt ongemerkt met mijn hoofdingrediënt.
 Gelukkig zien mijn kleuters alles gebeuren !! 

Ik probeer me te concentreren maar met zo'n collega's moet je toch een sterke geest en een sterk concentratievermogen hebben.
Gelukkig ben ik vrij stressbestendig !! 
Ik trek Keukenpiet zijn koksmuts en dito schort aan en kook de pannen van het dak !
Na een uurtje snel-koken kan ik de soep opdienen. 
 En joepie, ze valt in de smaak bij alle kleuters.
 "Lekker hoor juffie, Sint zal heel erg blij zijn !" zeggen ze goedkeurend. 





Ik loop nog snel eens langs bij juf Anne - daar wordt er tomatensoep geserveerd vandaag. 
 Maar wat zie ik ?? Geen blokjes tomaat, maar volledige tomaten worden zomaar in de soep gekletst.
Om nog maar te zwijgen van de gehaktballetjes : groot en klein, rond - ovaal en vierkante exemplaren ..
Gelukkig zit de smaak goed ! 
Wat Sint zal vinden van deze soep is en blijft tot nu toe een raadsel. 
Ben benieuwd welke soep Sint het lekkerst zal vinden.

Dank je wel aan mijn kleine sous-chefs, zonder jullie hulp was de soep helemaal niet zo lekker geworden. 
Dank aan de ouders die zorgden voor de ingrediënten. 
We hebben een hele voorraad en we kunnen zeker tot kerstmis 
aan de slag met bloem - suiker - eieren .. 
dus geen extra ingrediënten meer !!




2 opmerkingen:

  1. Juf Tania, tomaten zijn vlug gaar.. mijn kleutertjes wilden soep, en ik had geen tijd om tomaten af te meten en in gelijke stukjes te snijden.... voila, mijn schatjes hebben het niet gesmaakt !!! Ze vonden mijn soep overheerlijk !!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juf Tania, ik wil van mijn bril af en worteltjes zijn daar heel goed voor, ik zag ook nog nooit een konijn met een bril. En dan zie ik misschien wel dat tramrails exclusief voor trams zijn ipv voor auto's.

    BeantwoordenVerwijderen