maandag 25 november 2013

25 november 2013

Iedereen vroeg uit de veren .. 
vandaag staat een bezoek aan het huis van Sint op het programma ! 
Spannend, als je nog maar 4 jaar (of iets ouder bent zoals ik ;-) )bent ! 

 Als ik de kleuterafdeling binnen loop, is de rommel niet te overzien ..
Overal rommel, suiker en bloem .. Keukenpiet heeft het wel erg bont gemaakt het voorbije weekend. 
Ik heb geen tijd om alles netjes op te ruimen .. de bus wacht ! 
Ik vraag juf Inge om een handje toe te steken .. 
"Ik haat stofzuigen !" pruilt ze. 
Juf Muriel ziet het ook niet echt zitten .. "we vragen een robot-stofzuiger, werkt goed en zo hoeven we niks op te ruimen" hoor ik haar zeggen.
Wat moet ik hier nu van denken ??!! 

9 uur, we zijn vertrekkensklaar ! 
Carine brengt ons naar Sint-Niklaas .. de stad van Sint en Piet !

Joepie .. gevonden .. de spanning staat op de snoetjes te lezen.
Deugniet-piet verwelkomt mijn kleuters.
En of hij kuren heeft .. hij doet niks liever dan mensen foppen !
Eerste opdracht : traplopen !
Via de hoofdtrap (= de trap die Sint gebruikt) sprinten we naar "het schoon verdiep !"
Een fopje : "Toon je knie !" grapt Piet 
En wat doen mijn kleuters .. juist, net hetgene wat Piet doet .. Piet toch !

Tweede opdracht : Zing een Pietenlied !
Deugniet-Piet is niet te houden : hij grapt en grolt de hele tijd door !
We lopen nog een verdieping hoger !
Zo, we zijn er .. hijgend en puffend ..
De badkamer van Sint .. zeer smaakvol en stijlvol met accenten van rood !
Eventjes duidelijk stellen : 
"Snoepen mag maar dan moet je honderd keer je tanden poetsen" .. alweer een fopje van Piet.
Wist je dat Sint een ijdel baasje is ?? Hij heeft zelfs zijn eigen Sinten-parfum !
"Met deze borstel borstelt Sint zijn mooie witte baard in krullen" weet Piet
Prompt kamt hij Kaila's haren netjes in de plooi.
"Met deze borstel reinig je de vingertjes en teentjes"
"Wie heeft zweetvoetjes ??" plaagt Piet
Piet wil in bad en dan liefst in het bad van Sint !
Mag dit wel ?? "Dit wordt ons geheim" zegt Piet
Prompt duikt hij de wastobbe in.
"Eventjes de oogjes dichtknijpen want niemand mag mijn blote billen zien" roept Piet.
Mijn kleuters sluiten de ogen, al piept er hier en daar eentje door de vingers heen.
Caithlyn mag de rug van Piet schrobben.
"Heerlijk" geniet Piet .. 
"Dat doet goed ! Een beetje hoger .. een beetje lager !" 
Deugniet-piet houdt van zingen : "zie ginds komt de stoomboot .."
Om vervolgens "Daar wordt aan de deur geklopt" te zingen. 
Bij het openen van de deur kijken mijn kleuters verbaasd naar het enige, echte toilet van Sint. 
Elise en Kaila vinden het gewoonweg prachtig !
Op naar de speelgoedkamer .. en ja, ons pakje staat reeds klaar !
Wat erin zit verklapt Piet lekker niet ! 
" 't Is groot en klein én véél en je kan er heerlijk mee spelen. Wie weet het ?? " vraagt Piet.
Niemand kan het raden ! Nog eventjes geduld .. op 6 december zullen we het weten.
Post-piet noteert alles nauwkeurig in het cadeautjesboek
Deugniet-piet heeft het niet begrepen op computers. 
"Daar zit een muis aan vast ! En ik ben bang van muizen !" vertelt hij.
Dus daarom deze antieke schrijfmachine ..
Wie geen schoorsteen heeft, hoeft niet te vrezen dit jaar geen cadeau te krijgen. 
Sleutelpiet heeft een verzameling sleutels en ja, de schoolsleutel hangt er ook bij .. oef !


Op naar de fitness-zaal van de Pieten
Daklopen, stokspringen ..
Na al dat sporten toch eventjes uitblazen op de dakrand.
Piet leert ons alles over puntdaken, platte daken, daken met pannen en versleten roofing-daken ..
En dan hét allermoeilijkste .. pakjes gooien door de schoorsteen !
Piet is een heuse verteller !
En mijn kleine spruiten zijn uitermate geboeid !
Eventjes een kijkje nemen in de leefkamer van de Sint
Zijn bureau staat er ook .. indrukwekkend !
Wat staat hier te lezen .. alvast heel veel goeds van mij .. juf Tania dus !
Ik lees : de liefste juf van de hele wereld .. juf Tania
de grappigste juf .. juf Tania 
de fijnste .. juf Tania 
 de knapste .. juf Tania
de creatiefste .. juf Tania
de grootste speelvogel .. juf Tania
Superlatieven ontbreken om het rijtej af te maken ..
Ik denk dat ik dit jaar een super-cadeau verdiend heb !!!!
(Heb je dit allemaal goed gelezen, liefste collega's !!!) 
En wie ziet er al een beetje groen van jaloezie ??? Is moeilijk te evenaren hoor !! 
Maar wat wil je met zo'n brok talent !! 
Ja, ja .. 't is moeilijk bescheiden te blijven !!!

Ik mag van Piet een kijkje nemen en bovendien mag ik Sint zijn leesbril gebruiken.
Toch maar alles netjes terug leggen.
Natuurlijk is de woonkamer van Sint volgestouwd met prachtige tekeningen.

We lopen door naar de slaapkamer van Sint. 
"Eventjes wachten - ik moet opruimen" zegt Piet. 
Maar waar blijft hij toch ?? 
Ik besluit toch maar even aan te kloppen. 
De deur piept en kraakt .. maar waar is Piet ???
Sssst .. hij slaapt .. met in zijn armen dé knuffel van Sint !
Waarschijnlijk een zware nacht gehad ! Arme Piet !
We slapen tot aan het hemelbed van Sint. 
"Wie maakt Piet wakker ?" vraag ik mijn kleuters.
Caithlyn probeert het .. eerst zachtjes. 
Diano schudt wat steviger.
Piet veert het bed uit en mijn kleuters schrikken zich een hoedje/een aap !
Piet toont de slaapmijter van Sint, evenals zijn slaapjurk, zijn rode pantoffels en zijne ''peignoir"
Wat tovert Piet vanonder Sint zijn bed vandaan ?? 
"Kijk, dit is Sint zijn pipi-pot" vertelt Piet. 
En Piet zou Piet niet zijn als hij niet zou struikelen en de "pipi-pot" over de kleuters uitgiet. 
"Grapje .. gefopt" grinnikt Piet.
Schone "peignoir" als je het mij vraagt.
Sint zijn koffers staan klaar. 
Voor elke nacht heeft Sint een andere knuffel. 
En wist je dat Sint voor hij gaat slapen telkens een zoetigheidje eet ?!
Donart knuffelt de beer van Sint. 
"Lekker zacht" weet hij
Ik heb meer oog voor de juwelenkist van Sint. 
Ik mag zelfs eventjes de ring van Sint passen. 
"Een ring met een rozijn" vertelt Piet.
"Neen hoor Piet, dit is een robijn .. geen rozijn !" zeg ik hem
"Ook goed" zegt Piet. 
 Oeps, ik bots op een andere Piet .. hij grijpt me bij de kraag.
"Juf Tania, wat spook jij allemaal uit op school ?" vraagt Piet

"Hmmm, wat bedoel je Piet ?" vraag ik niks vermoedend.
Cakes pakken, kibbelen met juf Anne !!!!!! 
Ik heb een flauw vermoeden wie geklikt heeft !
Piet moet nodig !! Een plasje ?? 
Goed, moet gebeuren ! Hij loopt naar het kleinste kamertje ! 
Ik geloof mijn ogen niet..een echt schoorsteentoilet ! 
Dit wil ik ook op school !
Op naar de Pieten-slaapkamer mét stapelbed .. zeven hoog ! 
En weet je wie helemaal boven slaapt ?? Klimpiet natuurlijk ! Wie anders.
"Wie wil komen logeren ?" vraagt Piet 
De vingertjes gaan de hoogte in.
"Opruimen ?? Moet je hier nooit doen" zegt Deugniet-piet
Daar hebben mijn kleuters wel oren naar .. klinkt als muziek in de oren !

En dat bed ?? Daar mag hoofdpiet slapen !!
Maar eerst eventjes onze koffers pakken .. we komen zeker terug en blijven dan een nachtje beloven mijn kleuters.
We lopen door naar de hobby-kamer van de Sint.
Sint is een talent in het portretteren ..
Bovendien is hij erg muzikaal .. en wij mogen met de instrumenten aan de slag.
Piet doet enthousiast mee ..
.. en danst vrolijk op de muziek !
De Pieten-badkamer .. overal vuile, vieze was op de grond ..
"Ruimen jullie eventjes alles op ?" vraagt Piet vriendelijk
"En nu in bad !!" zegt Piet streng.
Mijn kleuters doen gedwee wat Piet vraagt.
"Nu eventjes de douchekraan omdraaien en haartjes wassen !" zegt Piet
Kaila en Kjell vinden het echt grappig !

Wat een vieze badkuip..we beloven Piet om Gerda langs te sturen met wat poetsproduct. 
Straks hebben de Pieten een spic en span bad ..
Ons bezoek zit er bijna op ..
We lopen de trappen af !
In een andere kamer zien we een schoorsteen .. precies onze schoorsteen op school !
Diano heeft opgemerkt dat er een Piet is komen vast te zitten. 
"Zullen we hem maar redden" vraagt Diano ongerust. 
Mijn kleine Pietjes huppelen vrolijk de trap af.
We belanden in de eetkamer van de Pieten .. 
een bonte, kleurrijke kamer met een vrolijk gedekte tafel met allerlei lekkers !
.. en zicht op de tuin .. hier graast slecht-weer-vandaag .. 
Slecht-weer-vandaag is echter niet te bespeuren !
"Stalpiet kamt zijn staart en krabt zijn rug" vertelt Piet
Piet neemt afscheid van mijn bengels en belooft ons te komen bezoeken op 6 december.
Mijn kleuters bedanken Piet met een hartelijke knuffel !
 Carine wacht ons op .. intussen is het reeds 12 uur .. 
Gelukkig heeft Piet eraan gedacht een zak lettertjes mee te geven, een knabbeltje voor onderweg. 

Carine moet nog eventjes een bedrijfsbezoek afleggen om een pakket af te leveren ..
dus zijn we nog lang niet thuis .. 
Omstreeks 13.00 uur zijn we terug in ons klasje. 
Het is er gezellig en lekker warm ! 
Onze lunch-pakketjes staan klaar .. daar hadden we deze morgen al voor gezorgd.
En vandaag mag het echt wel eens een zoet lunchpakket zijn ..
Samen gezellig eten van zoveel lekkers ..
.. dit is genieten ..
De mooiste verhalen worden verteld !
En de vele belevenissen worden verwerkt onder de maaltijd. 
Na het eten houden we het rustig .. spelen en samen genieten van een wel heel fijne dag ! 
De schooldag loopt ten einde en voor elke kleuter is er nog een lekkere verrassing
van zwarte Piet .. een chocolade-figuur .. dank je wel, Piet !! 

Dank je Carine voor de leuke busreis en de begeleiding van mijn kleutertjes. 



1 opmerking:

  1. Rechtzetting !
    IK strompel NOOIT uit mijn bed... ik spring uit mijn bed als een volleerde acrobate.......

    BeantwoordenVerwijderen