dinsdag 23 februari 2021

23 februari 2021

 

Dag 2 na de krokusvakantie ...

Ella scheurt een blaadje van de scheurkalender - de nieuwe dag kan beginnen.  

Dag zonnige dinsdag ! 

 
Leren fietsen is kinderspel ! 
Maar wist je dat fietsen goed is voor de ontwikkeling.. 
Het stimuleert de motorische vaardigheden, 
de zintuigen, de geest, de gezondheid en het zelfvertrouwen van de kleuter.  
 
Kleine kinderen beleven en leren met het lichaam.
Op een fiets kunnen zij het evenwicht, het oriëntatievermogen 
en het gevoel  van ruimte en richting oefenen.
Door te fietsen leren kinderen hoeveel kracht ze nodig hebben in verschillende situaties.
Allemaal vaardigheden die kinderen zelfstandig leren. 

Gisteren hadden de kleuters onderling een afspraakje gemaakt : 
Morgen trekken we een korte broek aan ! 
En jawel, Matheo diept een korte broek op uit zijn schooltas 😁
Straks als het warmer wordt, trek ik mijn fietsbroek aan ! laat hij weten. 
Ook op de speelplaats zie ik meer fietsen staan. 
Hier zitten de eerste lentekriebels zeker voor iets tussen ..
 en heel waarschijnlijk ook ons thema "Daar komen de Flandriens"
Noodgedwongen moet ik ook op de fiets.
We maken een vergelijking.
Welke onderdelen heeft de fiets van juf ? Welke onderdelen heeft de fiets van de kleuters ?  
 
Meteen leren we ook dat er 3 soorten kinderfietsen zijn :
De loopfiets, de driewieler en de tweewieler.
De tweewieler is het moeilijkst.
 Hiervoor heb je evenwicht nodig  en moet je kunnen trappen. 
Oefenen, oefenen en oefenen is de boodschap ! 
Sofia test even de bandendruk !

Canakan en Vince laten Rikki genieten van een ritje op de fiets.
Meteen kaarten we de veiligheid op de fiets aan .. 
een helm en een fluo-jas kunnen al eens wonderen doen. 
Vince geeft meteen een demonstratie ! Goed zo, Vince ! 


In de crea-hoek wordt verder gewerkt aan de kunstwerken. 
Ik denk dat we binnenkort genoeg materiaal hebben voor een tentoonstelling.
Ik heb al een gepaste naam in gedachten "De koers is van ons" 




Hilariteit alom ! 
In de ontdekdoos zit snelverband. 
Sofia gaat aan de slag. 
Schrammen en builen horen er nu eenmaal bij
dus houd ik troost en pleisters bij de hand wanneer het toch fout loopt. 
 
 
De klok slaat  12 uur ! 
Enkele kleuters merken dit op en ruimen snel op. 
Komaan juf Tania, het is etenstijd ! Smakelijk ! En dan snel de fiets op ! 
Ze hebben er veel zin in, dat is duidelijk ! 
 
En omdat de zon opnieuw van de partij is, smullen we onze boterhammen in de zon.
Sommigen maken er gebruik van om hun bleke beentjes wat kleur te gunnen. 
IJdeltuiten zijn het ! 😁



De boterhammen worden in sneltempo gegeten. 
De soep gaat deze keer moeiteloos naar binnen, ook al is het groene soep. 
Anderen drinken twee bekers water. 
Alles om er kloek op te staan deze namiddag. 😉
Vince vindt het zelfs veiliger om mét fietshelm te eten. Ik moet toch nog eens vragen waarom hij dit denkt. Kinderlijke logica - het bestaat ! 



Gelukkig zijn er vandaag al wat meer tweewielers op school. 
Super ! 



Even mijn kleuterwielerploeg briefen over de fietsspelletjes 
 
Fietsspelletje 1 : 
Blaas zeepbellen.
 De fietsende kleuters moeten zoveel mogelijk bellen vangen met de handen, de helm, de wielen enz 
 
Alleen heb ik niet gedacht aan de stevige wind die er staat. 
De zeepbellen gaan er net iets té snel vandoor. Mijn kleuters trappen de ziel uit hun lijfje. 
 
Fietsspelletje 2 :
De kleurrijke balletjes worden over de speelplaats gegooid.
De kleuters fietsen rond om de balletjes te verzamelen. 
Ze verzamelen zoveel mogelijk balletjes in hun jas, zakken of kunnen zelfs fietsen met één balletje in de hand. 
Snel naar de overkant om de balletjes in de mand te verzamelen.  
 
Fietsspelletje 3 : 
Wie durft de tweewieler op en heeft voldoende vertrouwen in de juf ?! 





















 Mijn kleuters gaan er conditioneel op vooruit, maar geloof me .. ik ook !!! 😂
 
Morgen vind je ons in de fiets-was-straat ! 
Onze materiaalpost wordt onder handen genomen .. aan de slag !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten