maandag 22 februari 2021

22 februari 2021

 


Geen paparazzi in de Tandem maar wel de schoolfotograaf op bezoek. 
In de professionele  fotostudio worden de leukste kiekjes gemaakt. 
En de kleuters poseren zoals nooit tevoren ! 
Leuk om te zien .. 
Over enkele weken zien we het resultaat ! 

 

Ook de juf ontsnapt niet aan de lens van de fotograaf .. 

Komaan juf, lachen hé ! zeggen mijn kleuters. 

Wat een sloebers heb ik toch.  

 Meteen stel ik het nieuwe thema voor "Daar komen de Flandriens .. "

We brengen een bezoekje aan de kasseien van de Eikelstraat - 

die liggen (tenminste) netjes geschikt in het straatbeeld. 

Toch een enigszins ander beeld dan 'Carrefour de 'l Arbre in Parijs-Roubaix'

maar een kassei is een kassei .. nu weten ze echt hoe zoiets er werkelijk uitziet. 

Ik hoop deze week nog eens met mijn kleuters over de kasseien te kunnen dokkeren 😁


Hoe zwaar weegt nu zo'n kassei echt ??? 
Heel zwaar !!! zo blijkt.
Met beide handen lukt het nog net. 
De vrienden van Parijs-Roubaix in de Tandem ! 
 
Er ontstaat een stille droom .. 
Hadden we maar zo'n berg kasseien, dan konden we onze eigen Hel van het Noorden aanleggen. 
Het zou alvast voor een aparte fietservaring zorgen.  
 
Dus beste ouders en vrienden van de Tandem.. 
Heb je ergens nog een verborgen kassei liggen, bezorg hem ons 
dan leggen wij samen onze kasseistrook aan op domein de Tandem ! 


Kasseien heb ik helaas niet, 
wel keien 
en een pak kleine vrienden van Roubaix 
die maar al te graag een keistrook aanleggen in de zandbak. 
De miniatuurrenners kunnen dokkeren.



De kasseistrook wordt steeds opnieuw gelegd ..
 rechtdoor, kronkelend, bergop, bergaf .. 
Keien en zand, goed voor uren spelplezier ! 


De juf ziet het graag gebeuren - de voorjaarsklassiekers komen eraan. 
Juf tekent een beeld van een sportieve renner.  
Deze kleuters proberen het ook. Niet eenvoudig maar het lukt wonderwel ! 
En natuurlijk ben ik heel fier op mijn ukken. 
Ik bewonder de ijver waarmee ze opdracht aanpakken
maar evengoed bewonder ik het doorzettingsvermogen.
En het resultaat ? 
Dat zie je verder op deze klasblog. Dikke duim voor alle kunstenaars ! 





Enkele kleuters krijgen een doos miniatuurrenners aangeboden. 
Wat kan je ermee. 
Al snel worden 'de peetjes' (zoals Matheo zegt 😁) gesorteerd naar kleur. 
Meteen worden ploegen gevormd. 

In een ander hoekje heb ik enkele fietsonderdelen verzameld ; 
een drinkbus - een fietspomp - reflectoren - lichten - dynamo enz. 

Kunstwerken "Daar komen de Flandriens .."

Rond 12 uur ruimen we de klas op.
Omdat de zon schijnt, eten we gezellig buiten. 
Onder een frisse lentezon houden we onze eerste picknick van 2021  
Gezellig ! 



Deze week vind je ons elke namiddag op de fiets. 
Allerlei oefeningen moeten kleuters fietsvaardigheid bijbrengen.  
 
Eerste opdracht : Maak van de lange broek een kort exemplaar.
Toon die blote beentjes ! 😏.. want ja, echte Flandriens dragen door weer en wind een korte broek.
 
 
Omdat de stuurvaardigheid nog niet optimaal is, starten we de opdrachten in groepjes van 3 kleuters.
Lijkt me veiliger ! 😉 
De traptechniek wordt stevig onder de loep genomen. 
Grappig om te zien - sommigen steken een extra tandje bij,
anderen moeten een inhaalmanoeuvre maken als blijkt dat ze net iets te traag trappen. 
 
Wie kan remmen, veilig van de fiets stappen, een rondje om de fiets lopen en snel weer op de fiets springen ?
Na het startsignaal, klinkt een fluitsignaal en dan wordt de oefening netjes uitgevoerd. 
Zie ze lopen !!  En wat hebben ze een pret ! 
 
En we blijven maar oefenen : Volg de lijn !
Een oefening op het betere bochtenwerk zeg maar. 
 
Na al deze opdrachten gaan we voor de eerste keer van start als een ploeg ! 
Alles verloopt veilig, geen valpartijen te melden ! 
 
Tot slot maak ik de oefening op stuurvaardigheid nog net iets moeilijker : 
Stuur met één hand en steek je andere hand in de lucht ! 
 
Alle oefeningen worden met heel veel enthousiasme afgewerkt.
En na een namiddag fietsen zijn mijn Tandemtrappertjes uitgeteld.
Deze avond zal het licht snel uitgaan in de slaapkamertjes. 










































Na de oefencampagne kunnen we opruimen.
En mijn kleuterwielerploeg is blij met elke kleine vordering die vandaag gemaakt is. 
Ze springen een gat in de lucht ! 




Noodgedwongen moet ook de juf de fiets op. 
Na een weekje rust - nu weet ik het zeker, rust roest- heeft mijn auto het begeven
 en moet getakeld worden naar de garage. 

Er zit niks anders op dan vanaf nu elke ochtend heel vroeg op de fiets op te springen richting Eeklo. 
Mijn kleuters vinden het leuk ! 
Juf op de fiets, net als zij..
Moet jij ook al deze oefeningen doen, juf ? vraagt een kleine wijsneus. 
Ja hoor .. en nog veel meer .. maar dat vertel ik jullie morgen. 
 
Oproep .. oproep .. oproep .. oproep .. 
 
Slechts 3 kleuters hadden hun tweewieler bij. 
Het is echt wel de bedoeling om te kunnen fietsen op een tweewieler. 
Breng die dus morgen zeker mee naar school of fiets gewoon 
samen met mama/papa naar school en laat de auto voor één keer thuis. 
 
En ja, mijn kleuterwielerploeg heeft een afspraak gemaakt ..
iedereen trekt morgen een korte broek aan ! 
En neen, hier zit ik echt voor niks tussen. 
Vince was de aanstoker van dit verhaal - hij had vandaag zijn korte broek aan 
en nu wil iedereen dit ook 😂
  
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten