dinsdag 9 januari 2024

9 januari 2024

 

Wist-je-dat ! 

Er bestaat een scheurkalender, die telt dit jaar 366 dagen.

Er bestaat een jaarkalender, die telt 12 maanden, 52 weken en 366 dagen. 

En net zoals de scheurkalender heeft de jaarkalender cijfers. 

Bij de studie van de jaarkalender ontdekken de kleuters cijfer 8  - 
Als je de 8 neerlegt, lijkt ze op de vleugeltjes van de wensfee, hé juf ?! 
Knap observatievermogen ! 😉
Juf heeft enkele wenskaarten bij.. voorbije vakantie vielen een massa kaartjes in de brievenbus ..
een mooie, gezellige traditie ! 

Vandaag is het de beurt aan de kleuters. 
Iedereen kiest een kaart en mag vertellen waarom ze die zo mooi vinden. 
Verrassend waarom kleuters iets mooi vinden. 

Zo haalt Farah de kaart met een roodborstje er snel uit. 
Dit is een kaart met een roodborstje en er woont zo'n vogeltje in mijn tuin ! verklaart ze. 
Als dat geen mooie verklaring is.. nu het koud is, zal Farah zeker en vast zaadjes strooien voor onze kleine gevederde vriendjes. 😉






Na deze acties maken we ons snel klaar. 
De speeltijd wacht en ik heb toezicht. 
Mijn pantoffelhelden wisselen hun pantoffels in voor lekker, warme schoenen/laarzen. 
Het 5-stappenplan gaat van kracht en wordt al heel snel een 6-stappenplan..
Plassen !!! 
Ons speelmoment wordt een heuse expeditie.. 
We ervaren de koude, we ontdekken ijs,
door de koude krijgen de kleuters loopneusjes
en diezelfde neusjes worden verschrikkelijk rood van de kou. 
Grappig toch ?! 












En staat je muts niet goed dan is er altijd wel een vriendje die een handje wil toesteken. 💖


Eventjes snel opwarmen bij de verwarming en dan tekenen we een mooie wensfee,
volledig volgens de regels van de kunst 😀
En wat die kleine wensfee voor jou in petto heeft, hoor je later deze week 



De eerste sportles van het nieuwe jaar draait rond 'vuurwerk'. 

Juf Priscilla is de wanhoop nabij.. 

Ik zoek een lied over vuurwerk en kan er geen vinden ! moppert ze.

Hoezo ? vraag ik. Je kent toch het liedje 'vuurwerk' van Camille ? 😁

Dat ik daar niet aan gedacht heb, lacht ze .. duidelijk opgelucht ..

Ik zocht op you tube onder 'firework'

Zoek het niet te ver, collega. Soms ligt het zo voor de hand 😂


Uit de kindermond : 

Deze morgen loopt een klacht binnen. 

Juf Tania, nonkel Bob heeft mijn jas stuk getrokken ! zucht hij. 

Wat heb jij een wilde nonkel Bob, lach ik. 

Waarop Eleonore gevat antwoordt : Ja, dat is mijn papa !! 😂😂😂

Zo zie je maar, ik weet alles en als ik het nog niet weet, dan komt het zeker nog. 😉

En dan was er nog .. 

Op dinsdag loop ik alle speeltijden. 

Omdat het vandaag, net als gisteren bitter koud is, gaat mijn wandelclub uit. 

Een kwartiertje in de buitenlucht kan zo goed doen, ook als het koud is. 

Dikwijls gaan de kleinste kleuters zitten bij koud weer - zij weten hun temperatuur nog niet zo goed te regelen - dus pik ik ze op met mijn wandelclub 'de stevige kuitjes'

(in het Eekloos : kietjes) 

 en wandelen we samen rondjes op de speelplaats. 

Dit geeft me de gelegenheid om de kleinsten van de kleutertuin beter te leren kennen. 

Kleine Martha is door het dolle heen :

Juf Tania, ik heb heel veel cadeautjes gekregen van mijn nichtjes uit Duitsland. 

Groot nieuws voor kleine Martha dus en nieuws is zoveel leuker als je het deelt ! 😉



Geen opmerkingen:

Een reactie posten