woensdag 24 januari 2024

24 januari 2024

 

Er is er alweer eentje jarig.

Vandaag mag Myla een extra kaarsje uitblazen.

Helaas, Myla is er niet maar mijn kleuters zingen alvast een verjaardagslied 

en natuurlijk zijn er enkele hiep hiep hiep hoera’s 

Ik denk dat Myla het tot thuis gehoord heeft. 

Gefeliciteerd Myla ! 

Juf Tania en kleuters



Voorlezen volgens de 4 V’s is best spannend want er komt een vervolg.. 

We kennen de titel van het boek. We weten wie het hoofdpersonage is.

De vraag : Waar gaat ijsbeer naartoe krijgt vandaag eindelijk een oplossing. 

We hadden reeds enkele voorspellingen gemaakt - jawel, hij gaat naar zee ! .. net zoals Eleonore dacht. 

Het boek sluit perfect aan bij ons thema ‘Ga je mee naar papierland ?’ 

Alle afbeeldingen en figuren zijn gemaakt uit papier. Echt tof ! 

En omdat papier nog altijd centraal staat, spelen we honderduit met alles wat uit papier gemaakt is.

Vandaag is de speelzaal vrij. We eisen ze op en spelen met allerlei dozen.

Eerst spelen we samen, daarna in kleine groep.

Een spelopdracht ‘muziek - geen muziek’ laat kleuters in een doos duiken 😀🫣 hilarisch. 

Al ontstaat er een stevige discussie als 2 kleuters dezelfde doos induiken. 

Dit wordt ook een lesje in samen spelen ! 


















We bouwen samen een toren. 
Amélie vliegt - als een echte circusartiest de lucht in om de laatste doos te plaatsen. 
Een toren bijna zo hoog als de speelzaal. 

Door omstandigheden heb ik nog wat werk in te halen.
Net als het themaboek, maken we een afdruk uit papier van de ijsbeer in de sneeuw.
Enkele ijsschotsen en wat sneeuw.. daar gaan we.







Tijdens het hoekenwerk is het opvallend rustig - in lange tijd niet meegemaakt 🤭
De zandtafel - de creahoek - de puzzelhoek - de poppenhoek .. heel rustig ! 












Het actieterrein bevindt zich in de speelzaal.
Ik hoor gillende kleuters, ik hoor lachende kleuters, ik hoor kleuters met een of meerdere plannen.
Dit maakt me zo nieuwsgierig dat ik af en toe een kijkje ga nemen.

Wat ik vandaag als juf geleerd heb is dat je nooit zomaar ‘doos’ tegen een doos moet zeggen. 
In de fantasie van de kleuters wordt die doos een huis, een auto, een trein, een boot, een vliegtuig, een bed .. 


.. of de doos wordt een fijne verstop-je-snel- plek. 
Al hanteren mijn kleuters echt wel de struisvogelpolitiek -  als ik je niet zie, dan ben ik er niet meer 🤣





En dan gaat Maélie een blokkentoren bouwen.. hoger en hoger.. the sky is the limit. 


De blokkentoren valt om - waar is Maélie ? 
Ze kruipt onder de blokken vandaan, daar is ze .. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten