woensdag 17 januari 2024

17 januari 2024

 



Vroeg uit de veren .. 

Zou er een laagje sneeuw liggen ? 

Kunnen we vandaag de slee op ? 

Komt er een sneeuwballengevecht tussen de kleuters en de juffen ? 

Het zou leuk zijn ! 

Tijdens het ontbijt zet ik de radio aan.. daar heb je weerman Bram..

Ook Vlaanderen krijgt een laagje sneeuw, behalve het uiterste noorden. 

Om 6.50 uur stap ik de auto in. Vroeg op pad maar zo vermijd ik de grote drukte. 

Het valt wel mee met die drukte - veel mensen werken vandaag van thuis uit zal later blijken. 

Het is wachten op de kleuters. 

Het gespreksonderwerp van de dag draait om 'sneeuw' 

Eventjes samen het weerbericht lezen, is het eerste wat we doen. 

Op de app van mijn telefoon vallen sneeuwvlokjes in Eeklo en dat vanaf 9.00 uur.

Wanneer is het 9.00 uur ? wil een kleuter weten. 

Als de kleine wijzer op 9 staat en de grote wijzer op 12, dan is het 9.00 uur, vertel ik.

nog 3 minuten te gaan en we zijn er, dus wachten we geduldig. 

Een kleuter krijst : Kijk  juf, het is 9.00 uur !

Iedereen stormt naar het raam - wat een teleurstelling. Er valt geen enkel sneeuwvlokje. 

Anas denkt een verklaring te weten : Misschien kent de sneeuw de weg niet 😁

Ik ga nog even verder en we bedenken alvast enkele activiteiten die we kunnen doen in de sneeuw.

Op 1 staat 'sneeuwballen gooien naar de juf' '

Op 2 staat 'sneeuwballen gooien op het raam'

Op 3 staat 'een sneeuwpop maken' 

Op 4 staat skiën 😉

Pas op 5 staat 'sleetje rijden' 

Iemand zal dan ook de slee moeten trekken, vervolg ik.

De rendieren ! zegt Frinn.

Echt waar ? Die hebben wij niet op school ! zeg ik.

Maar de kerstman wel, juf. Vraag het hem maar, gaat Frinn wijselijk verder. 

😂

Het is wachten op de eerste sneeuwvlokken. 

Zullen we naar buiten gaan, juf ?! Op zoek naar sneeuwvlokjes ? 

Wie kan nu zoiets weigeren .. maar ook nu kent onze zoektocht geen succes. 

Eleonore denkt iets gevoeld te hebben - Juf, ik voel iets .. of toch niet .. 😁

De hele voormiddag lang is het wachten op de sneeuw, zonder succes ! 

Wie weet valt er deze namiddag sneeuw ! probeer ik nog.

Maar dan is er geen school en zijn we er niet ! zegt Maélie.

Het is duidelijk - dit willen we 'samen' beleven. 


En dan was er nog ..

Het nieuwe jaar is 17 dagen oud en meester Ken is jarig. 





Meester kent zorgt oa voor de preventie op school en loopt op regelmatige basis de kleutertuin binnen. 

De kleuters kennen hem en willen graag meester Ken feliciteren met een verjaardaglied. 

Ook een kroon moet mee ..en een cadeautje, juf Tania vindt Frinn. 

Waar haal ik snel een cadeau ??? Peren !! .. dat is het. 

Meester Ken trakteerde ooit eens met een lekkere perentaart. Laat dit een hint zijn 😁

Frinn moet er niks van weten.

Als je jarig bent, eet je pannenkoeken. 

Meester Ken zijn mama moet pannenkoeken bakken voor hem. 

Zo zie je maar .. hun leefwereld wordt gereflecteerd in onze leefwereld. Grappig ! 



Het lijkt er steeds meer op dat we geen sneeuwpop zullen moeten maken 

maar de plannen maken was minstens zo gezellig ..

 wie weet krijgen we binnenkort toch nog wat sneeuw. 

En dan voeren we zeker onze plannen uit - beloofd  !! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten