dinsdag 9 januari 2024

10 januari 2024

 


Derde ijsdag in de Tandem !

De winterprik wil niet wijken !

Ik krijg vaak vragen van ouders : 

"Moeten kleuters met dit weer echt buiten spelen ?"

Mijn antwoord is kort en krachtig .. ja ! 

Lekker ingeduffeld trekken we voor maximum 15 minuten naar buiten.

Wie het écht écht écht te koud heeft, kan even binnen opwarmen tijdens de korte speeltijd. 

Tijdens de middagpauze spelen we telkens 15 minuten buiten, 

gaan we nadien 15 minuten binnen opwarmen 

om daarna opnieuw 15 minuten buiten te spelen. 

Wij hebben ons winterplan uitgeschreven en zorgen ervoor dat niemand het té koud krijgt. 

Als jullie, ouders, zorgen voor voldoende warme kledij, lukt dit aardig. 

Wij, juffen, geven onze middagpauzes op om elke kleuter lekker in te pakken. 

Het is tenslotte winter 😉 


Leren door ervaren blijft je een heel leven lang bij !
Dus voeren we een experiment uit ..
het ijzer smeden terwijl het heet is, zeg maar. 
Dit is hét moment ! 
Het voorbereidend werk vraagt niet veel
1. Vul een emmer met water
2. Maak foto's van je experiment 😉 In dit geval is Frinn fotograaf van dienst !
3. Trek naar buiten en giet de emmer op een ijskoud oppervlak
4. Wacht een uurtje .. 
Experiment klaar ! 



Resultaat van dit experiment : Water wordt ijs bij vriestemperaturen 

Maar wat is kenmerkend voor ijs ? 
Toch even uittesten .. voorzichtig met  1 voet op het ijs en pas daarna met beide voeten
De spreuk 'Je op glad ijs begeven' maakt alles duidelijk.. 😁




Alles voor de wetenschap !! 
We begeven ons op glad ijs.. winterpret, ijspret .. samen ijsglijden -
 mijn kleuters zijn voorbereid op 9 februari want dan gaan we pas echt ijsglijden.

Zo leuk kan een experiment zijn !   (kijk maar naar het filmpje) 


Het is een komen en gaan op onze ijspiste.
Wie het koud krijgt , gaat eventjes opwarmen en trekt nadien opnieuw naar buiten. 

Ik geef mijn kleuters nog een wist-je-datje mee ..

Wist-je-dat een ijsmeester de kwaliteit van het ijs kan meten ? 
Dat is dus mijn taak ! Ik houd toezicht vanaf de zijlijn. 
Maar daar heb je Frinn : 
Neen juf Tania, jij bent geen ijsmeester ! Jij bent gewoon een ijsjuf ! 😂😂😂
Ik laat het nieuwe woord opnemen in de dikke Van Daele, Frinn 😉


Na het experiment gaan we over tot de orde van de dag.
Er moet nog een achtergrond gemaakt worden voor de wensfee (zie opdracht gisteren) 
Met verf en een verfrol gaan we aan de slag.
De afwerking gebeurt met een afwasborstel .. precies ijsbloemen .. mooi ! 



Met de magformers worden ijskristallen gelegd.. 
Frinn heeft een ander idee .. oorringen !
Speciaal, maar goed gevonden.

Andere kleuters werken aan een puzzelopdracht. 
Vanaf volgende week maak ik elke ochtend tijd vrij voor het puzzelkampioenschap want 
ik moet dringend mijn kleuters leren puzzelen. 

De fijne motoriek om kralen te rijgen is voldoende ontwikkeld - 
om de opdracht uitdagender te maken komen er binnenkort opdrachtkaarten aan

Een nieuwe observatieronde komt er aan. 
Een hele reeks doelstellingen worden onder de loep genomen en dit bovenop de lopende projecten. 
Vanaf vandaag wordt er elke dag één doelstelling in de kijker gezet.
Doelstelling 1 : Ik ken mijn volledige naam. 
Aan de hand van een liedje stellen we ons voor. (zing je mee ?) 

Wiede wiede wantje
geef me eens een handje
Wiede wiede waam
en zeg me eens je naam ! 

Bij de meeste kleuters loopt het vlot. 
Eentje is in de war - als ik na het liedje vraag .. en zeg me eens je naam,
 zegt de kleuter vrolijk "Wiede wiede wantje'
😂
Mijn klas giert het uit .. grappig ! 

En dan is er nog .. 

De uitspraak van de dag gaat naar juf Ilse. 
Terwijl ik met mijn bengels binnen even ga opwarmen na het ijsglijden,
begeven de oudste kleuters zich op het ijs. 
Het gaat er onstuimig aan toe.
Plots hoor ik juf Ilse de volgende iconische uitspraak doen : 
Als je zo wild blijft, haal ik het ijs weg !!! 
.... Hoe ze dat gaat doen, is me een raadsel .. 
Mijn vraag blijft onbeantwoord maar nu lig ik in een deuk. 
Zou je net zoals tegelwippers ook ijswippers hebben ?? 😁
Ik heb in ieder geval een berichtje gestuurd naar de onderhoudsploeg 
om deze namiddag zout te strooien 
zodat er morgen geen ijs meer te bespeuren is.


WINTERPRET

Voor we naar huis gaan, geef ik mijn kleuters nog een opdracht : 
Maak thuis een kleine ijspiste en waag je samen met je gezin op glad ijs.
Maak een foto/filmpje en stuur het door 
Dank je ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten