donderdag 18 januari 2024

18 januari 2024

 


Het kleuterteam heeft een WhatsApp-groepje.

Zo ontstond gisteren een 'sneeuwchallenge' 

Wie de eerste sneeuw spot, maakt een foto van zichzelf in het sneeuwlandschap., luidde de opdracht.

Het bleef stil, heel stil.

En vanuit Spanje moeten we ook al geen bericht verwachten.

Ook in Segovia valt er geen vlokje laat juf Kelly weten. 

Heel vroeg in de ochtend is er  geen sneeuw te bekennen, ook niet in Eeklo. 



Rond 8.00 uur dwarrelen de eerste sneeuwvlokken. Joepie .. dan toch sneeuw !!! 

Onze werkdag begint uitzonderlijk vroeg. 

De poetsvrouw is ziek

 dus poetsen de juf -voorschools- de toiletten, 

wordt de speelzaal geveegd,

de fruitschillen belanden in het compostvat,

de vuilnisbakken worden geleegd 

en de vuilniszakken zwieren we buiten. 


Nu juf Kelly op Erasmus is, vervalt het weekschema 

en komt het lesuur LO 

op de agenda bij de start van de schooldag. 

Dat heet 'er eens flink invliegen' 😊

Eens de les LO afgerond is, duw ik mijn kleuters richting toilet.

Jas, muts, sjaal en wanten aan .. dat maal 22 en dan zijn we er helemaal klaar voor. 

Belofte maakt schuld .. Winterpret in de Tandem ! 

En er is haast bij, want de zon komt al piepen. 


We zijn blij met elk sneeuwvlokje dat valt .. ook dit is winter ! 


De eerste stapjes in de sneeuw .. hoor je het kraken onder je schoenen ? 







Met de weinige sneeuw proberen we een sneeuwbal te maken - een micro-versie dan. 
En juf wordt belaagd van alle kanten. 
Wat een pret ! 






















Amélie doet een ontdekking 
Kijk juf, mijn wanten .. helemaal wit ! 










Ook de speelweide 'la, pelouse' heeft een sneeuwlaagje gekregen. 
We trekken de berg op en lopen naar beneden.













Omar verzamelt in stilte sneeuw. Aan zijn blik te zien heeft hij een plannetje.
Net wat ik dacht - Juf Tania ! roept hij. Paf, een lading sneeuwpoeder komt mijn richting uit
en ik speel het spelletje mee .. ik gil , ik ren, en ik gooi sneeuw terug. 
Zoals ik zei 'dolle winterpret in de Tandem'




Na een uurtje spelen, gaan we ons opwarmen. 
We eten een stuk fruit, drinken water ..
de handschoenen/wanten worden te drogen gelegd.
De schoenen gaan onder de verwarming en we trekken warme pantoffels aan. 
Natte sokken worden vervangen door een paar droge. 
En ik merk gezonde blosjes op de wangen van de kleuters

Een nieuwe lading sneeuwvlokken valt uit de lucht - snel de jassen aan.
We maken een winterwandeling over de Campus. 
.. en met een beetje fantasie belanden we in het zuiden van België, waar een dik pak sneeuw ligt.
😁 Wat een lesje media toch doet. 
















Ook tijdens de middagpauze komt een nieuwe sneeuwzone aanzetten.
En die sneeuw valt .. jawel, uit de lucht. Zie ze staren en happen naar elk vlokje 😂




In de namiddag werken we verder aan ons project 'Ga je mee naar papierland ?'
Maar eerst even de voeten opwarmen 😉


Sommigen moeten nog het papierpoppetje afwerken.
Wie klaar is, krijgt een nieuwe opdracht voorgeschoteld.. echte origamie-kunstenaars zijn het ..
We vouwen : 1 - 2 - 3 -4 een hoedje van papier ! 





Het werd een heel fijne dag op de Tandem maar de kleuters zijn uitgeteld. 

Allemaal vroeg naar bed .. welterusten !!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten