dinsdag 12 december 2023

12 december 2023

 

Als je het mij vraagt, is dit het mooiste kerstverhaal ooit .. de kleine kerstman.. 

Juf leest voor volgens de 4 V’s.
De voorbereiding ligt naast me.
De start loopt vlot. 
Wat staat er op het boek ? vraag ik.
De antwoorden komen vlot : 
Ik zie een kerstman mét een kerstmuts. (Goed gezien !)
Er is een zak voor cadeautjes (Prima gezien)
Ik zie rode en zwarte letters (Heel flink,!)
Ik zie koude sneeuw ! 
Kan jij dit zien ? is mijn onvoorbereide vraag. (Het begint al !)
Volgens sommige kleuters kan je koude sneeuw zien, volgens anderen kan je dit voelen. 
Een rijke opmerking waar ik graag op inga maar niet hét moment volgens de voorbereiding. 

Ik lees en de opmerkingen komen er vloeiend uit.. tot de kleine kerstman verdrietig wegloopt en Frinn volgende opmerking maakt - dit maakt me ook verdrietig want ik ben ook klein ! 
Paniek bij de juf.. neen Frinn, dit gesprek voeren we later deze week.. afblokken ? 
Neen toch. 
Even verder zet ik tijdelijk een punt achter het verhaal.
Het boek gaat terug de kast op. 
De vraag rond voorspellen ‘ hoe zal het verder gaan ? ‘ krijgt zelfs de kans niet.
Eleonore gaat op de bank staan en kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen 😉
Er komt een uil, juf ! 😂😂🤣
Wel, de pedagogisch begeleider zal het niet graag lezen maar mijn kleuters moeten de 4 V’s precies niet 😉
Ik blijf bij mijn plan, maar hoe lang nog .. 
Ik vertel mijn kleuters dat ik vandaag niet meer verder mag lezen waarop Frinn gevat antwoordt : 
Wij zullen het niet verklappen !! 🤣 O neen  ??? 

Even de één-één-relatie herhalen. Geef elk lichtje een vlammetje. 
Sommige kleuters hebben vlammetjes tekort, anderen hebben er teveel.
En nu ? 
Even probleemoplossend denken stimuleren. 





De sfeer in onze klas is prima.. er wordt geknutseld, er wordt gespeeld, .. 
en Iman vindt het allemaal heel leuk. 
Wat mij zo blij maakt, zijn de mooie tekeningen van de kleine kerstman. 
Mijn schema zit helemaal in de knoop - het visualiseren kwam pas later deze week maar het kerstfestival dwingt me om af te wijken. 
Kijken jullie ook even mee ?.. (klik op filmpje)
Over deze tekeningen had ik het dus.. pareltjes zijn het ! 

De jongste kleuters schilderen met afwasborstels en groene verf 🎄 







En nu juf zo blij is met de kerstmannen,  tekenen we meteen ook maar een kerstboom 🎄 

Ook het dansje voor het optreden wordt geoefend. 
Juf Kelly voert een inspectie uit.. 
Iedereen mag het podium op en ik krijg de rol van Brenda Lee toebedeeld. 
Had je gedacht, beste collega ! 😄 Ik begin pas aan mijn swingende jeugdjaren 😁

In de namiddag is er LO met juf Priscilla - in mijn agenda staat alweer een overleg gepland. 

Ook juf Nicole (onze vroegere kinderverzorgster) loopt langs.
Zij was het voorbije weekend in Duitsland en bracht een zeer gegeerd pakje mee.. 
de verteltranten van de kleine kerstman!
Dank je ..  


De dag eindigt met een verhaal van Omar. 

Deze week even de pauzeknop induwen ivm de voorleeskoffers wegens té druk ! 

Maar toch een dank je wel voor het enthousiasme om deel te nemen aan deze actie 💖

Geen opmerkingen:

Een reactie posten