maandag 2 december 2019

2 december 2019


2 december en er is ijs .. spiegelglad is het ..
voetje voor voetje loop ik de speelplaats over..
Het is even wennen. 
 Ik kan alleen maar denken aan de zomer en haar mooie, zonnige dagen.
Eerlijk, ik kan het niet vinden met de winter tenzij ik gezellig thuis kan/mag blijven. 

Na een resem zieke kleuters is het de beurt aan de juffen. 
Juf Ilse ligt ziek in bed en ook juf Britt staakt haar activiteiten in de namiddag. 
Dus worden de kleuters vandaag (en ook de komende dagen) netjes verdeeld. 

Wie hopelijk wel op de been blijft, is Reispiet. 
Stel je voor .. Het zou een ramp betekenen als Piet ziek zou worden ! 
Wie kan/zal hem vervangen ? Niemand ! 
Piet kan gewoon niet gemist worden. 
Ik maak deze avond nog een lekkere fruitsla klaar 
voor alle Pieten die reeds in België over de daken sluipen dezer dagen. 

Gelukkig vind ik de brief van Reispiet.

Ola Amigo's, 

Eindelijk, ik ben er ! Een klein landje aan zee .. dit is hét .. België
én ze spreken er Nederlands..oef ! 
Alleen klopt de vlag niet helemaal. Die kleurt blauw - wit - rood. 
Zou België een nieuwe vlag hebben ??? 

Ik vraag het toch even na, zo voor de zekerheid, zeg maar.

Oh neen, ben ik er dan toch niet ?! 
Als ik de mensen om me heen mag geloven ben ik in Nederland en dus niet in België. 
Naar wat ik van hen vernomen heb, hebben zij de lekkerste pepernoten.
Ik koop straks een lading van deze lekkernij in de winkel en haast me dan naar België. 

Binnenkort is het pakjesavond en op 6 december is Sint jarig.
Wat zal ik meenemen als geschenk voor Sint ? 
Tulpen uit Amsterdam ? 
En een paar klompjes misschien ? Is eens iets anders dan altijd maar die schoenen hé ?! 
Zo kan Sinterklaas dan eens een klompje zetten 😉
Ook breng ik nog een bol kaas mee als aperitiefhapje voor bij de rode (verjaardags)wijn.
en voor jullie heb ik ook een cadeautje, een souvenir uit Nederland.
Kusjes en tot gauw, 
Reispiet Xxx


 Hierna duiken de kleuters de verkleedkoffer in.
Dag Sinterklaas, dag Zwarte Piet ! 

Mooi om te zien hoe het thema leeft onder de kleuters. 


Zwarte Piet zingt ..





In een leesoefening ontdekken de kleuters de letterkoekjes 
waarmee je het woord SINT of PIET vormt.

Ook het klein-wereldmateriaal is erg in trek.
Er is heel wat bedrijvigheid rond het kasteel en de stoomboot van de Sint. 

Met de cuisenaire staafjes wordt een patroon vervolledigd .. eventjes de staafjes passen en meten. 
Er komen heel wat wiskundige begrippen aan bod zoals 
deze is korter, deze is dan weer langer en deze zijn even lang.. 

 Arthur stort zich op de puzzeldoos van Piet. 
Het is maandag en loop ik een rondje refter en dat lopen, mag je letterlijk nemen.
Soep verdelen, boterhammen uit de doos halen, borden vullen en inzetten bij de kleuters,
bekers vullen met water en verdelen .. dan nog een sanitaire stop voor iedereen ..
Om 13.00 uur ben ik klaar. 
Zelf een boterhammetje eten en dan staan de kleuters alweer klaar voor een volgende activiteit. 
 In de namiddag trek ik met mijn K2-tjes en de klas van juf Britt naar de Pietenschool. 
We oefenen allerlei vaardigheden die de Pieten zeker onder de knie moeten hebben. 







Geloof me, deze vrolijke joelende Pietenbende is er helemaal klaar voor. 



Tot morgen allemaal ! 
Samen krijgen we kanker klein en dus blijven we volop rosse centjes verzamelen. 
Niene heeft centjes bij, alsook Liam en Darina. 
Ook Nonah stopt na school nog een pak centjes in de rospot. 
Fijn zo .. dank je wel 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten