woensdag 22 januari 2014

22 januari 2014


Elke morgen wordt het weerbeeld nauwlettend geobserveerd .. helaas .. 
geen sneeuw, geen ijsplekje te bespeuren en 
ook de thermometer weigert vriestemperaturen aan te duiden.
Volgens mijn kleuters komt het goed .. "Het gaat nog wel sneeuwen, juf"
En ze maken de wildste plannen : 
" Sleetje rijden, ijsschaatsen en sneeuwballen gooien .." Hun oogjes twinkelen ! 
Ik hoop dan ook echt dat het -al is het maar voor één dag- gaat sneeuwen. 
De taalactiviteit brengt ons vandaag een leuk prentenboek 
"Met opa op de slee" 
 Opa gaat sleetje rijden en dat loopt niet altijd vlot.
Juf Kobie loopt langs en luistert met ons mee. 
Iedereen is zeer aandachtig.

Na de taalles komt juf Suzanne en neemt mijn kleuters mee voor een lesje bewegingsopvoeding.
De kleutertjes van de derde kleuterklas blijven eventjes bij me want juf Anne heeft overleg
met de zorgcoördinator. 
We knabbelen een koekje en eten een mandarijntje uit mama's vitamientjes fruitkist .. lekker !
 Daarna trekken we naar buiten. De zon schijnt en we gaan .. joepie .. voetballen ! 
Vanavond wordt de gouden schoen uitgereikt en in de derde kleuterklas hebben we 'jong' talent. 
 Fatihan vraagt of ik met ze mee speel.
 Ik herinner me plots het "duivels" feestje en 
hoe Fatihan met gemak scoorde. 
"Liever niet !" roep ik nog. 
Maar als de voetbal voor mijn voeten belandt, waag ik het er maar op. 
Dit ontlokt bij Yari een bewonderende "Wooooow" 
De bal knalt prachtig door de lucht. 
"Je kan het juf Tania" zegt hij. 
Wat een schatje. 

Daar is juf Anne alweer, ze verzamelt haar troepen (lees : kleuters) 
Ik rep me naar mijn klasje want nu heb ik een afspraak met de zorgcoördinator.
Ook nu worden alle kleutertjes één voor één geëvalueerd. 
Na de les bewegingsopvoeding gaan we creatief aan de slag.
We knippen cirkels groot en klein en maken hiermee een sneeuwman. 
Knippen op een lijn is niet eenvoudig en als de figuur een cirkel is, wordt het pas echt moeilijk ! 
Oefening baart kunst !! 
Bij de meesten lukt het vrij aardig.
Eentje slaagt er zelfs in om het sneeuwwitte blad aan flarden te knippen.
"Waar zijn je cirkels ?" vraag ik. 
"Ik vind ze niet" is het antwoord terwijl er ijverig gezocht wordt tussen de flarden.
 We spelen ook een woordspel ..  "woordplakken" heet het

Een voorbeeldje : 
bloem + pot = bloempot, brood + doos = brooddoos .. 
Kjell weet er ook één .. ik ben heel benieuwd ..
"Bed + bed = stapelbed" zegt hij. Kjell glundert .. wat een vondst.
Knap gevonden en juf ligt in een deuk ! 

En dan was er ook nog : 
Benne en Donart spelen met de blokken. Donart heeft een  vuurwapen gemaakt. 
"Ik vind vuurwapens niet fijn, Donart" zeg ik.
"Maar juf .. ik moet boeven schieten !" probeert hij. 
Benne komt aanlopen en zegt :
"Neen Donart, boeven moet je vangen en in de gevangenis stoppen 
én dan mag je pas schieten !"
Ik hoop dat Benne nooit zal studeren voor criminoloog 
want ik vrees dat er bij deze aanpak een buis volgt. :-)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten