vrijdag 26 mei 2023

26 mei 2023

 

De dagen volgen elkaar in sneltempo op. 

Het is alweer vrijdag, de laatste dag van de schoolweek. 

Ook vandaag werken we verder aan het oplossen van enkele wiskundige oefeningen. 

Liefst 3 opdrachten na elkaar krijgen de kleuters voorgeschoteld. 

De opdrachten worden samen voorgesteld,

meteen wordt duidelijk wie een meervoudige opdracht/instructie aankan 

en bij wie de concentratie aanhoudt gedurende langere tijd.

Jammer genoeg zijn 5 kleuters afwezig, ook dit is een record voor dit schooljaar. 

Speelt de vermoeidheid ? Of sluipt een virusje door onze klas ? 

Geen idee. 






De K1-tjes krijgen een rijgopdracht nl rijg het touw door de plaat, eentje op - eentje neer. 
De volgende opdracht bestaat erin een 2-delig kleurenpatroon af te werken. Ook hier speelt aanhoudende concentratie en fijne motoriek een belangrijke rol.  







Als Conor klaar is met zijn oefening wiskundige initiatie wil hij ook een kleurenpatroon maken. 
Tijd voor een uitdaging - ik geef hem een 4-delig kleurenpatroon .. 
en jawel, zonder problemen maakt hij de volledige rij af. 
Knap zeg ! 

Zoals jullie reeds konden lezen op onze klasblog brengt mama Vitamientje wekelijks vers fruit. 
Deze keer hebben we een variatie aan fruit .. voor elk wat wils. 
Ik schil en snijd de hele speeltijd lang. Voor we terug naar de klas gaan, is het smullen van zoveel lekkers. 
Dank je, mama Vitamientje. 

De rest van de dag vullen we met het verzorgen van onze 🌱 zaailingen. 
Onze boontjes groeien als kool, de tuinkers groeit en verspreid een aparte geur 
en zelfs de bloemzaadjes schieten uit. 

We puzzelen, spelen met blokken, praten met elkaar.. we genieten van elkaars gezelschap. 
Tijdens de gesprekjes komt een aparte vraag : 
Juf, gaan we nog één keer samen naar zee voor de vakantie ? 
Graag, maarde buschauffeur is afwezig en dus kan de bus niet op pad. 
Jij kan toch rijden, juf ! stelt Owen voor. 
Jawel, maar niet met deze bus, antwoord ik. 
Even wordt het stil, de kleuters spelen verder .. en dan ..
Kijk juf, wij hebben een bus gemaakt, eentje waar jij wel mee kan rijden 😎
Een bus gemaakt van blokjes en eentje met een gele zitplaats voor de juf. 
Passen we allemaal in deze bus ? vraag ik.
Even testen. Neen !.
We maken de bus groter juf ! En dat doen ze - mooi zo ! 





Na school verzamel ik enkele bakken speelgoed.
Ik maak een fris sopje ‘oceaan fris’ 😜 en was blokken en speelgoed. 
Om 18.30 uur houdt ook de werkdag op school voor mij op. 
Inpakken en wegwezen, want ook thuis is er nog werk te doen. 



Prettig verlengd weekend 

en tot dinsdag ! 


25 mei - International Missing Children’s Day

Het symbool van deze dag is het vergeet-mij-nietje.

Ik heb er eentje opgespeld en de kleuters willen weten ‘waarom ?’ 

Meteen is dit de gelegenheid om een lesje in weerbaarheid te geven. 

Sommige kleuters hebben dit van thuis mee. 

Ik mag met niemand mee. Alleen met mijn mama en papa, of met opa en oma.. 

en ook met de juf .. want jij zorgt goed voor mij. vertelt een kleuter. 

Dank je voor het vertrouwen 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten