dinsdag 16 mei 2023

16 mei 2023


 Actua in de kleuterklas : 

Deze ochtend in de kring - ik kan het bijna niet geloven - 

Juf, waar is de roze trui nu ? wil een kleuter weten. 

Die is in Italië gebleven ! antwoord ik. 

Wie vandaag de beste tijd neerzet in het klassement, wint de roze trui 

alvast voor één dag of wie weet voor langere tijd. 

De weet-je-wat-honger is nog niet gestild, want daar heb je de volgende vraag al ..

Wat draagt Remco nu hij de roze trui kwijt is ? vervolgt een kleuter.

Euh, zijn roze pyjama ?!? grap ik. 

Had ik niet moeten zeggen want mijn bengels nemen mijn antwoord ernstig.

Ah ja, een roze pyjama. Hij is ziek !  

😂😂😂


Vooraleer we overgaan tot actie in de moestuin, nemen we een stappenplan zaaien door.

Wat hebben we nodig, welke handelingen worden er gesteld ? 

Aan de hand van plaatjes/afbeeldingen bepalen we de volgorde.

Ik gooi er nog een wist-je-datje bovenop : 

Wie in de (moes)tuin werkt, heeft groene vingers ! 

Wist ik veel dat mijn kleuters dit letterlijk zouden nemen. 

Frinn is helemaal niet akkoord : Juf, ik wil geen groene vingers - zo zijn ze goed 😁😁😁

Ik zie enkele bezorgde blikken bij mijn kleuters, gevolgd door een snelle controle van de vingers -

Neen, niemand heeft écht groene vingers ! 


Bij een eerste opdracht laten we de vingertjes werken. 

Prik met de priknaald elk stipje op de kaart, 

een oefening op beheersen van de fijne motoriek en oog-handcoördinatie.

Wie wil mag de prikkaart nadien inkleuren. 

Jarige Ilham mag vandaag 5 kaarsjes uitblazen en draagt met trots zijn verjaardagskroon. 
Gefeliciteerd Ilham en dikke kus van ons allemaal Xxx



In de ontdekhoeken wordt er gespeeld.
Wat wil ik ? Wat kan ik ? Wat kan anders ? .. Kleuters spelen en ontdekken én maken elkaar sterker. 






De K2-tjes krijgen nog een extra opdracht. 
Knip de plaatjes en bepaal de logische volgorde van het verhaal.
Dit gaat over knipvaardigheid en begrijpend lezen..

Tijdens het journaal van 19.00 uur zal blijken dat begrijpend lezen sterk achteruit gegaan is sinds 2006. 
Gemiddeld hebben leerlingen tov 2006, 10 maanden leesachterstand. 
Zorgwekkend, vind ik. 

Dus lanceer ik aan alle ouders en grootouders een warme oproep. 
Ga samen met je kleuter naar de bibliotheek, 
kies samen een leuk, een spannend, een grappig ..  boek en voorlezen maar. 
Na het verhaal kan je enkele evaluatievraagjes stellen zoals .. 
- Wie speelt mee in het verhaal ? 
- Wat gebeurt er in het verhaal ? 
- Waar speelt het verhaal zich af ? 
- Wanneer speelt het verhaal zich af ? Lente ?
Na een paar keer voorlezen, is het de beurt aan je kleuter om voor te lezen - altijd leuk om te horen 😉
Een fijn moment tussen kind - ouder of grootouder.
En geeft toe 'lezen is het leukste kwartiertje van de dag' 

Wij gaan alvast van start in de klas met een oefening op begrijpend lezen. 









De voormiddag vliegt voorbij.. al snel is het etenstijd.
Na het eten wacht juf een pak opruimwerk.

Het eerste lesuur na de middag is er een lesje  LO voor mijn kleuters. 
Het opruimen gaat door 
maar ik maak van de gelegenheid gebruik om Rikki het roze truitje van de Giro aan te trekken.
En ook de ingeschilderde roze truitjes hang ik aan het raam.
Onze klas kleurt zowaar roze en een foto van 'roze Remco' achterna gezeten door covid prijkt tussen de truitjes.
Dit jaar wordt hij geen eindwinnaar - wie weet volgend jaar in 2024  ?!  



Elke avond voor de bel gaat, leest de juf voor.
Ditmaal lees ik voor uit het verjaardagsboek van Ilham 'Yvette de kleurenkip'

Ronduit schitterend - bedankt om een boek uit onze boekenlijst "Lang zullen ze lezen" te kiezen.

- foto volgt- 


De kleuters gaan naar huis, ik blijf alleen achter in de klas.

Klas vegen, tafels afwassen, stoelen en zitbanken reinigen.. 

en dan wacht me een aangename verrassing. 

Na school kreeg ik een brief toegestopt. 

Ik open de brief en wat ik lees maakt me ontzettend blij.

Aan de afzender -een oma- dank je wel voor dit mooie gebaar. 

Jouw briefje gaf mijn schooldag extra kleur ! 🌻🌻🌻

Geen opmerkingen:

Een reactie posten