woensdag 18 november 2020

18 november 2020

 


Dit boek geeft ons een geweldige inkijk in het leven van Sinterklaas door de ogen van de Spiekpietjes.

Sint bewaart allerlei spulletjes op zolder in een grote kist. Zijn babyfoto's, zijn kinderkleertjes en zelfs zijn (school)geheimen. 

De Spiekpietjes snuffelen eens goed rond en vertellen ons alles over de Sint. 

En geloof het of niet maar deze morgen staat de kist in onze klas, gevuld met allerlei weetjes over de Sint. 😉
We ontdekken samen 'de geheimen' van de Sint - zijn lievelingsboeken, een collectie jeugdfoto's, gestrikte pakjes, zijn knuffelpaard, de favoriete douchegel van Sint, de lievelingskoekjes en -snoep .. 
De foto's leren ons heel wat over Sint. 
Zo werd Nicolas geboren op een hele koude decemberdag.
Nicolas lustte graag groentepapjes maar na het eten moest hij steeds in bad .. groentepap aan zijn kin, onder zijn neus, achter zijn oren .. Nicolas hield van een schuimbad en maakte telkens een schuimbaardje.😊
Toen Nicolas 3 jaar werd ruilde hij zijn tuut in voor een snoep en ging hij voor het eerst naar school.
Pieter werd zijn beste maatje in de klas. 
Op 5-jarige leeftijd kreeg Nicolas een fiets zonder steuntjes maar na een stevige valpartij hield hij het voor bekeken. Geen fiets voor Nicolas maar een mooi wit paard .. paardrijden kon hij als de beste. 
Op zijn verjaardag wou Nicolas geen pakjes - hij deelde liever pakjes uit aan alle kinderen. 
Wist je dat Nicolas zelfs eens straf moest schrijven op school ..
Ik zal niet snoepen in de klas ! 
Ik zal niet snoepen in de klas ! 
Ik zal niet snoepen in de klas ! 
Ja ja, Nicolas had stiekem gesnoept in de klas 😉
Toen Nicolas groter werd, trok hij naar de zeevaartschool, samen met Pieter. 
Daar kregen ze de naam Sinterklaas en Zwarte Piet ..
Sindsdien zijn ze onafscheidelijk en trekken ze elk jaar naar de kinderen met een zak vol cadeautjes. 
Sinds jaar en dag zijn ze bevriend met Claus de Kerstman .. 

Matheo kijkt me met grote ogen aan ! Juf, jij weet veel van Sinterklaas, zegt hij. 
Tja, ik ken hem dan ook al heel lang hÊ .. 
Vince is in de ban van de zak snoep .. Zullen we een snoepje eten ? vraagt hij. 
Wat moet ik hier nu mee ! Is dit wel een goed idee ?! vraag ik. 
Als de Spiekpietjes dit zien, moeten we misschien morgen ook straf schrijven, plaag ik. 
De zin in een snoepje wint het ! 
En ÊÊn kleine slimmerik maakt een opmerking : Jij bent toch de baas in de klas ???
Dus smullen we samen een snoepje uit de snoepzak .. benieuwd of de Spiekpietjes het zullen merken. 
Ik heb een klein vermoeden dat er morgen een briefje bij de snoepzak zal zitten 😁😁
Benieuwd hoe mijn kleuters zullen reageren ! 
Zullen we de Sint tekenen ?! vraag ik. Aan de slag !! 

Knap werk ! Dikke (pieten)pluim ! 
Wie klaar is met de opdracht, vertrekt naar de speelhoekjes .. 
Boekjes lezen - het fotoboek van de Sint bekijken .. 
De Pietenpuzzels maken .. 

Mandarijnen voor de kleuters en wortels voor het paard boetseren .. 
Een straat vol huizen bouwen, hoge en lage huizen .. en natuurlijk mag het kasteel van Sint niet ontbreken..
De schooldag vliegt voorbij en een zonnige woensdagnamiddag kondigt zich aan. 

Ik hoop dat de kleuters nog even genieten van deze mooie zonnige dag. 


Ik kruip achter mijn computer en leer iets bij over duurzame ontwikkeling bij kleuters. 
Theo en Gloob spelen een hoofdrol in deze materie.
Hiermee gaan we binnenkort aan de slag in de klas.


Vergeet je vekleedkleren niet aan te trekken want morgen is het feest,

wij vieren een late Halloween ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten