dinsdag 15 mei 2018

16 mei 2018

Nationale staking onderwijs ! 

Waarover gaat dit ? 

Het onderwijspensioen staat onder druk.
Het pensioenbedrag wordt berekend op basis van de laatste 10 jaar (vanaf 2012) 
Daarvoor gebeurde dat op de gunstigere basis van de laatste 5 jaar. 
Nu wil men de berekening maken over de volledige loopbaan -
het lager salaris van de beginjaren tellen dan eveneens mee!!!
Dit betekent een verlies van pensioen tot meer dan €200 netto per maand.

Dienstjaren
Huidig principe is dat naast de wettelijk gepresteerde diensten ook de studiejaren in aanmerking kunnen komen.
Voor pensioenen die ingaan vanaf 01/12/2018 wordt de gratis diploma-bonificatie geschrapt.  
Wie de studiejaren wil laten meetellen, moet ervoor betalen.

Tantième wordt vervangen door systeem 'zware beroepen'.  
Of onderwijs erkend wordt, is nog niet zeker...gevolg; langer werken voor minder loon/pensioen.

Van de loonstudie (gemaakt in 2001) blijft bijna niks meer overeind. 



Omwille van de staking heeft het kleuterteam besloten vandaag geen foto's te posten. 
Toch wou ik je deze uitspraak niet onthouden .. 


Uit de kindermond : 
Juf heeft een slak in haar tuin en die is dol op mijn bloemen.
Dit kan zo niet verder, dus neem ik de slak mee naar school.
Ik vraag raad aan mijn kleuters .. 
Deze slak eet al mijn bloemen op - wat moet ik er nu mee ? Bij mij thuis mag ze niet blijven wonen.. 

Mijn kleuters plegen overleg en komen tot een redelijk besluit :
Juf, de slak meebrengen naar school is geen goed idee. Nu eet ze vast onze bloemen op.
Neen, we moeten ze ook kwijt ! 

Misschien kan iemand ze meenemen naar huis, zeg ik plagend. 
Niemand ziet dit zitten - Wij hebben ook mooie bloemen hoor ! zegt er eentje. 

Cas komt met dé oplossing :  
Breng ze naar een andere school dan zijn wij er vanaf ! 
(Ooooooh Cas toch, klein duiveltje !)  😈


Beste ouder(s), grootouder(s) en vrienden van het GO! 

Ook dit jaar is de actie van de 'rospot' een succes in de Tandem.
Op 25 mei moeten de verzamelde 'rosse' centjes binnen zijn in een kbc-kantoor.

Wij, kleuterjuffen, willen er nog een leuke actie aan toevoegen.


Als we erin slagen om voor 22 mei minimum 125 muntstukken van € 1.00 te verzamelen
dan organiseren de kleuterjuffen een tegenprestatie voor alle kleuters van de Tandem.
Op een mooie zomerse dag (en die komt heus nog) komt er nog een waterfestival 
mét waterijsjes er bovenop, een hele dag waterpret dus !

Steun deze actie en wij kunnen aan de slag !
Zoek je euro's bij elkaar en steek ze vanaf morgen in de Tandem-actie-doos .. 
wij hebben alvast enkele waterpret-ideetjes. 




2 opmerkingen:

  1. Jij zou in de politiek moeten gaan....
    Wat betreft de slak... suggestie voor 'Restaurant De Pollepel'.. ..'escargots op moeder Tania's wijze' succes verzekerd !.. XX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mens moet 'ambitie' hebben in het leven.

      Wat die escargots betreft, ik vermeldde het fijntjes aan mijn kleuters, niemand had er echt zin in (hahaha)

      Verwijderen