maandag 14 mei 2018

14 mei 2018


Ik was zo benieuwd naar jullie moederdag-ervaring dat ik mijn info bij jullie kind(eren) haalde.

Het begon met een veeg uit de pan ..
Juf, jij schreef een foutje op de computer .. echt waar ! roept Robbe. 
Nieuwsgierig controleer ik het versje en vind de fout, oeps ..
Zie je wel, juf  .. één lettertje té veel. 
Intussen heb ik de fout al verbeterd wat me een "flink zo, juf" oplevert. 

Ik hoopte zo erg dat iedereen zijn/haar versje zelfstandig kon voordragen.
Tenslotte hadden we maar 6 dagen oefentijd gekregen en niet elke kleuter was er in geslaagd
 het versje in die korte periode te memoriseren. 
Vele kleuters klaarden deze opdracht vlotjes, anderen kregen hulp van papa - mooi zo ! 

Het cadeautje was een voltreffer - Joepie, dat maakt me blij ! 
Maar wat ik te horen kreeg van mijn kleuters,had ik nooit verwacht/gedacht. 
Enkele mama's waren zo flink om te wachten tot moederdag. 
Andere mama's gingen op zoek naar het verborgen geschenk - Stel je voor, foei mama's. 
Eéntje beweerde zelfs dat ze de geschenkjes reeds op woensdag moest openmaken
of het zou verwelken (dit ging dan weer over een cadeau van K3) - Heb je ooit ..
Straffe verhalen over straffe mama's ! 

Of zoals Linde zei : Hopelijk doen de papa's het beter, hé juf  😉


De actie van de 'rospot' loopt volop en dit is wat de kleuterafdeling tot nog toe verzameld heeft..

Jullie zijn fantastisch !! 💝💝💝

Deze week start een nieuw thema : "Zonder bijen geen lekkernijen"
Nuttige diertjes die bijen, zo blijkt. 

Omdat de weerman schitterend weer voorspelde, 
heb ik een waarneming rond kriebeldiertjes in de vrije natuur voorzien.
Helaas, van het mooie weer komt niks in huis
én de kriebeldiertjes laten zich al helemaal niet zien. 
Bedankt weerman !!
 Ik reken voortaan niet meer op jouw mooi(e) (weer)praatje(s).
Wat me rest is een koude dag met bibberende kleuters. 



Gelukkig bestaat er nog zoiets als een boek - heerlijk ouderwets -
en vinden we daar heel wat weetjes over de bijen. 
 Wist je dat .. bijen nectar drinken, een zoet sap in bloemen ? 

Wist je dat .. bijen om één druppel honing te kunnen maken, 
nectar van honderden bloemen nodig hebben ?

Wist je dat .. bijen in een bepaalde figuur dansen 
om andere bijen te vertellen waar ze voedsel kunnen vinden ?

Wist je dat .. bijen stuifmeel bewaren in korfjes op hun achterpoten 
om het zo mee naar huis te nemen ?

Wist je dat .. bijen heel ijverig zijn ? 

Een aardig volkje dus ..
en dus gaan we tekenen ! (Na een waarneming moet dit lukken !) 





  
 Het resultaat van een uurtje werk : Knappe (en goedgezinde) bijen !
Niemand is fan die venijnige angel 😊





Deze kleuters hebben de les wereldoriëntatie goed begrepen 
"Bloemen voor bijen" 
 
Maar er is nog veel meer te ontdekken !
 Puzzels in de puzzelhoek
 Zullen we een bijenkorf bouwen ?
Opdracht : bouw een gesloten circuit, niet eenvoudig !
Heeft misschien niks met de bij te maken .. Tenzij de bij met de trein gaat rijden, grapt Djalinca. 


Een leuk weetje .. 
Vandaag trekken de peuters en eerste kleuterklas naar de boerderij.
Juf Muriel gaat als eerste (voormiddag) en zij krijgen een primeur :
Er wordt een kalfje geboren ! Heuglijk nieuws dus ! 

Deze namiddag gaat de eerste kleuterklas op baby-bezoek (of is het kalfjes-bezoek)
In elk geval komt juf Kelly met een verrassend nieuwtje naar huis : 
Weet je, het kalfje heeft een naam .. Je raadt het nooit .. ons Murielleke 😊




Geen opmerkingen:

Een reactie posten