maandag 2 december 2013

3 december 2013


Wat een ravage !! Wat is hier aan de hand ?? 
Een brief van Sint moet duidelijkheid brengen ! 

Lieve kleutertjes, 

Toen ik voorbije nacht even kwam uitrusten bij jullie vond ik - 
sorry, voor mijn woordgebruik - verdorie, verfrommelde cake 
en een gekookt eitje met ui en cayennepeper !! 
Wie doet nu zoiets ?? 
Hebben die lieve kleutertjes die de voorbije weken zo zoet waren dit voor mij gemaakt.
Dit kan toch niet ?? Dit wilde ik helemaal niet geloven !!
Ik zag Keukenpiet wegduiken toen hij me hoorde sakkeren. 
"Keukenpiet, weet jij hier meer van ??" vroeg ik streng. 
Keukenpiet moest toegeven.
"Ja Sint, dit is mijn werk !"
"Maar waarom dan !"  vroeg ik hem nog
"Ik doe zo mijn best" snikte Keukenpiet 
"Niks lukt me en toen werd ik vreselijk jaloers
dus heb ik er maar een zootje van gemaakt !
"Sorry Sint ! Excuseer !"

Lieve kleutertjes, ik hoop dat jullie niet al té boos zijn op Keukenpiet.
Ja, hij maakte een foutje - zoiets doe je niet !! 
Kunnen jullie hem vergeven ? Tenslotte zei hij toch sorry ! 
 Ja ??
Ik wist het wel, jullie zijn fantastisch ! 
En ik beloof om vrijdag, samen met Keukenpiet
 een prachtig cadeau voor jullie mee te brengen.

Liefs, 
Sint en Keukenpiet Xxx

 Alsof het nog niet allemaal erg genoeg is, hangt de cake tot in de kandelaar. 
"Keukenpiet !" mijn kleuters proesten het uit ..

De schooldag vliegt voorbij en we werken verder aan de opdrachten van Schoolpiet .. 
geen tijd om te spelen en mijn kleuters morren niet, zelfs geen woord .. 
geconcentreerd gaan ze aan de slag. 
Tijdens de speeltijd leven ze zich uit en zo te zien, oefent Matteo ijverig om zwarte piet te worden.
Juf Inge duikt de pietenkeuken in. 
"Vandaag maak ik heerlijke speculaasmousse" zegt ze nog maar eens.
En ze duwt een beeldig plaatje onder mijn neus ! 
Ik moet toegeven, het ziet er verschrikkelijk lekker uit.
Ik kan bijna niet wachten tot de bereiding klaar is ..
"Eventjes geduld, juf Tania, dit gerechtje moet enkele uurtjes in de koelkast !" zegt juf Inge nog.
"Geduld wordt beloond ! " laat Juf Inge nog weten.

Enkele uurtjes later .. 
 "Is dit nu mijn beloning ??" vraag ik wanneer ik het resultaat van de bereiding zie. 
Ik durf niet te zeggen wat ik echt denk ..
"Is dit vers ?? Of heeft iemand er toch al eens op geknabbeld ??" vraag ik verontwaardigd.
"Het gaat om de smaak !" zegt mijn collega.
"Beste collega, het oog wil ook wat !" zeg ik.
En moeten die kleine bollekes daar nu echt van proeven ??"
 Mauro proeft fijntjes van "de smurrie"
En Jakub verklapt wat hij er echt van vindt .. wansmakelijk !!
Over enkele weken is het kerst en de schrik slaat me om het hart ..
"Kook jij tijdens de feestdagen, juf Inge" vraag ik nog.
Maar ze stelt me meteen gerust .. "We gaan bij mijn mama en papa eten !" 
Oef, dat is nu eens een wijs besluit !! 
Hopelijk moet zij niet zorgen voor de dessertjes 
 




 

2 opmerkingen:

  1. Ja Matteo wil graag in Spanje gaan wonen daarom waarschijnlijk dat hij aant oefenen is om zwarte piet te worden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iedereen moet weten dat juf Tania het proeven in scène heeft gezet en dat Jakub nog een portie is komen vragen, nè :-)

    BeantwoordenVerwijderen