maandag 26 februari 2024

26 februari 2024

 


Dingen om ons heen gebeuren volgens bepaalde 'regels' : 

Wetenschappelijke grondbeginselen.

Hier vind je enkele gemakkelijke en verrassende experimenten

die je helpen om enkele van die regels te leren kennen.
Met speciale dank aan .. water !

Het regent .. en laat regen nu ook water zijn 😉
De druppels glijden van het venster en de ene druppel neemt de andere mee in de vrije val - 
zo ontstaat een immens grote waterdruppel.  En ja, dit hebben we zelf ontdekt.
Stilaan worden we echte wetenschappers. 





Onze lesjes krullenbol staan even on hold. 
We oefenen samen de ruimtebegrippen.
Alles begint met een beer .. 
De beer zit op .. onder .. staat voor .. staat achter of staat naast de stoel. 
We testen dit even uit met de kleuters.

Neem je stoel, plaats die op een gele tegel en ga op je stoel zitten. 
Dit is een meervoudige instructie.
Mooi zo ! 

Ga op je stoel staan ! Prima ! 
Ga voor je stoel staan.. Knap hoor !
Ga achter je stoel staan ! Ons oriëntatievermogen werkt zoals het hoort. 
Ga naast je stoel staan ! Ik vermeld meteen dat dit de woorden links en rechts met zich meebrengt. 
Even benoemen, dat is het ! 
Tot slot .. ga onder je stoel liggen - dat is een hele moeilijke, de ruimte is eerder beperkt. 




De volgende opdracht gaat weer rond ruimtebegrippen maar deze keer noemt de  juf één naam en 
net die kleuter voert de opdracht uit. 
Op het einde heeft iedereen een verschillende positie ingenomen. 

Op - onder - voor - achter - naast .. deze begrippen zijn gekend na deze oefening. 

Terwijl juf Priscilla een zorgmoment vult met puzzelen,
ga ik aan de slag met de K2-tjes. 
We leren hoe je mini Loco Bambino speelt. 
We leren het spel per twee spelen - samen verwerken we het spelschema. 
Eenmaal het spelschema gekend is, spelen we de opdracht zelfstandig. 
Niet eenvoudig maar het lukt.
Deze 4 kleuters hebben het alvast onder de knie.  


Tijdens de voorbije week hebben we ontdekt dat wetenschappers hun bevindingen noteren in een combinatie van cijfers en letters.. het moeilijke woord hiervoor is een formule. 

Ook wij proberen onze eigen formule te ontwerpen. 
Maar ook dit is een opdrachtje voor de oudste kleutergroep. 






De ontdekking van de dag is de puntenslijper.
Wat is het , Hoe werkt het ? Wie was de uitvinder ? 
Op de laatste vraag moet ik het antwoord schuldig blijven
 maar ik sus mijn kleuters dat dit een hele slimme mens geweest moet zijn. 😉
.. net als jij, juf ! zegt Frinn.
Maar dat is dan weer te veel eer, Frinn 😊

Naima ontwerpt een knikker-doolhof. 
Even testen of de knikker zijn weg kan vervolgen. 
Enkele kleine aanpassingen en de opdracht is klaar ! 
Leuk zeg. 
Echte wetenschappers neuzen graag in boeken - hebben we ook geleerd. 
En hoe kan het nu dat één tandwiel de rest in beweging zet. 
Proefondervindelijk ontdekken heet zoiets. 
Kaelynn komt er niet uit. Hoe kan het dat de ene staaf aantrekt en de andere afstoot. 
Wat je ook probeert, het lukt gewoon niet - de staaf wordt weggeduwd. Raar ! 
Maar ook hier zal er wel een verklaring voor bestaan, zeker ?! 
In de koelkast stak nog verpakte verjaardagscake van Messiano.
Smullen maar ! .. en smakelijk ! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten