vrijdag 2 februari 2024

02 februari 2024

 

Het is al enkele jaren een traditie dat we op 2 februari onze winterchalet openen na school.

Door het matige succes van vorig jaar, hebben we definitief de deuren gesloten.

Dit jaar bakken we enkel voor onze kleuters. 

In België staat op de kalender te lezen M Lichtmis,

in Nederland viert men Nationale pannenkoekendag. 

Bij juf Tania is het volop wafelbak .. ook lekker natuurlijk. 

Deze ochtend leest de juf voor uit een kookboek. 
De kleuters geloven hun oren niet - spreekt juf nu ook nog wartaal ? 
1 kilogram bloem, 10 eieren, 4 zakjes vanillesuiker, 1 liter melk, 300 gram boter en 400 gram suiker. 
Dat zijn de ingrediënten die we vandaag nodig hebben om een deeg te maken. 

Mijn verhaal gaat verder : 
zeef de bloem, voeg eierdooiers en melk toe.
Giet de suiker en vanillesuiker in het deeg.
Klop het eiwit en voeg ook dit toe. 

Zo zit dat dus .. 


Ik kan best wat hulp gebruiken in mijn geïmproviseerde keuken.
22 helpende handen staan klaar, 
maar ook de K2-tjes van juf Ilse en juf Kelly steken graag een handje toe.
Onze K3-tjes liggen immers in het zwembad voor een lesje watergewenning, vandaar 

Het recept volgen we tot in de puntjes - alles wordt afgemeten. 


Wow, de ingrediënten in de pot krijgen, vraagt enige vaardigheid. 























In de koude keuken kunnen de kleuters helpen.
Het eiwit opkloppen en de boter smelten, is dan weer een exclusief taakje voor de juf
 - wegens té gevaarlijk voor kinderen -
Als ik mix en tegelijk in de boter roer, krijg ik enkel bewonderende kreten te horen.
Amai, juf ! 
Wow juf ! 
Dat kan jij goed hé ! 😁

Ja, ja, ik ben van alle markten thuis, grap ik. 






Terwijl het deeg even mag rusten, ligt een opdracht voor de kleuters klaar.
Een tekening inkleuren volgens een code. 
En zo krijgt onze tekening meteen wat kleur. 

Frinn trekt naar de leeshoek 
.. Ik lees tot de wafeltjes klaar zijn, juf ! 
Roep je me dan even ? 
En deze kleuters hebben nood aan wat speelruimte.

Tijdens de middagpauze begint het bakproces ! 

De stapel wafels wordt steeds groter - dat wordt een flinke smulpartij straks. 

Zoete wafeltjes voor iedereen ! Hoera ! 











Ook is er nog even tijd voor een aperitiefhapje. 
Donderdag werden er liefst 9 bloemkolen geleverd in de kleutertuin. 

Voor de 2de dag op rij snijd ik bloemkoolroosjes
en maak ik een pittig dipsausje van mayo en curryketchup.
Iedereen is fan ! Samen eten is dan ook heel gezellig hé. 
Ook juf Cheyenne stort zich op een bloemkool.
Haar kleuters vinden het maar niks en zo werken mijn kleuters samen 2 bloemkolen naar binnen 😁







Tussendoor werk ik nog de afwas weg
en de dag eindigen we met een verhaal uit de leeskoffer van Farah
"Beers dikke billen" 
.. komt ervan als je veel wafeltjes eet, lach ik 😂
Niet waar, zegt Farah, het is gewoon een beer met dikke billen ! 😉

Intussen verblijft juf Ilse al een hele week op Madeira 

Ik stuur haar een foto van onze wafelbak  - ik weet dat ze dol is op zoetigheid en nu ze zo ver weg is,

kan ze niet proeven .. vandaar mijn foto, zo kan ze toch een beetje meegenieten. 

Juf Ilse is er als de kippen bij om een foto terug te sturen. 

Ze weet dat ik dol ben op warme dagen en zie .. juf Ilse in T-shirt in Madeira 

Stand 1 - 1 😊



Geen opmerkingen:

Een reactie posten