donderdag 22 februari 2024

22 februari 2024

 

Interactief voorlezen volgens de 4V's uit Ada dapper, wetenschapper ! 


De wetenschap van de ballon .. 
Wat weten we al ? 
Wat gaan we onderzoeken/ontdekken ? 
Doe je mee ? 

Maak kennis met de ballon 
Blaas de ballon op 
Laat de ballon zingen 
WIst-je-dat .. straaljagerballon
Wist-je-dat je in een ballon kan prikken zonder dat hij stuk springt ? 
Wat is statische elektriciteit ? We laden onze ballon ..
Kan jij dit ook ? Blaas een ballon op zonder te blazen
Na enkele proefjes te hebben uitgevoerd (de andere reeks houden we voor morgen)
hebben we honger gekregen van al dat denkwerk. 
Op de menukaart - komkommer !! 
Ik zie enkele neusjes krullen en ik hoor hier en daar 'dat lust ik écht écht niet ! 
Ok, een mini-proevertje dan ? probeer ik.
Misschien ontdekken jullie wel dat komkommer ook heerlijk is. 
De wetenschappers achterna .. waarom smaken komkommers zo ? Wat proef ik ? Hoe proef ik ? .. 
Na het proevertje komen we tot een besluit .. 
of je lust het .. of je lust het niet .. Allebei ok !
Maar iedereen heeft geproefd in naam van de Wetenschap ! 😁
Missie volbracht. 


Hebben jullie het ook gehoord ?
Een storm zal vandaag ons land bereiken - het noodnummer is geactiveerd en dus wordt het wachten. 
Ik vertel mijn kleuters dat elke storm een naam krijgt - deze keer is het storm Louis. 
Tijdens de eerste speeltijd merken we niks. 
Ook tijdens de middagpauze is storm Louis er nog steeds niet. 
Waar blijft de storm, juf ? willen de kleuters weten.
Misschien is Louiske de weg kwijt, lach ik. 
Even het KMI raadplegen .. ja hoor, de storm wordt rond 15.00 uur verwacht.
Zijn we dan nog in onze klas ? vraagt een kleuter. 
Waarschijnlijk wel ! antwoord ik eerlijk, al weet je met stormen nooit.
Hoe dan ook, we hebben er niet veel van gevoeld. 
Misschien deze avond ! 
.. dan kunnen jullie thuis nog wat vertellen over Louiske (naam die hij van kleuters kreeg) 
In de klas wachten nog enkele opdrachten. 
We werken onze tekeningen af 'Ik  dappere wetenschapper"
Al lijkt de tweede van onderaan rechts verdacht veel op Einstein 😂

Een andere opdracht bestaat uit ballon-schilderen maar eerst die  schorten aantrekken.  










In de namiddag is er LO met juf Priscilla. 
Ik heb een lijstje af te werken. 
Gelukkig kan ik er nog een half uurtje middagpauze bijtellen. 
En samen met het lesuur LO geeft me dit ruim de tijd om veel te kunnen afvinken.

Mijn lijstje : 
1. Kopiëren boek + lamineren 

2. Kasten afwassen - ik kan mijn naam in het stof schrijven 😉

3. Ik pas Waze aan - 'Femke' is verleden tijd.
Na haar kuren van gisteren ga ik voor 'Thomas'
Als ik straks naar huis rijd, test ik het even uit. 
..
 Het resultaat ? .. 'Thomas' is fantastisch. Hij leidt me feilloos naar huis.
Hij verwittigd me als er een politiecontrole of camera is of er trajectcontrole is 
maar vooral,
op een afstand van 800 meter kondigt hij de volgende afslag al aan, 
om dit te herhalen op 400 m en nogmaals op 200 m.
Dank je Thomas ! 😅 Voortaan rijd jij met me mee. 


Jawel, storm Louis is aangekomen. 
Plots steekt een stevige wind op en alle bloesems van de bomen in de tuin dwarrelen door de lucht. 
Het lijkt even te sneeuwen.
Hopelijk houdt de storm zich verder gedeisd.
Fijne avond allemaal en tot morgen. 

Oproep .. oproep .. oproep .. 
Alle fietsen / steps / loopfietsen .. kortom, al het rollend materiaal gaat morgen mee naar huis. 
Dank je !! 

Uit de kindermond

Dikwijls krijg ik een tekening/kunstwerkje toegestopt van mijn kleintjes.
En dat is ontzettend fijn - het zijn de kleine dingen die het hem doen, niet ?
Vandaag heeft Amélie een tekening bij - dat denk ik toch.. 
Heb je een kerstboom getekend ? vraag ik - daar lijkt het immers op.
Neen, ik heb je een briefje geschreven, is haar antwoord.
Mag ik het voorlezen in de klas ? vraagt Amélie.
Dat mag ! 
Tijdens het kringmoment is het zover. Amélie leest voor 
Dag juf Tania, 
Jij bent de liefste juf van de wereld en je krijgt een knuffel van mij ! 
Dank je wel, Amélie ! Ik smelt net niet weg 😉
Zoals ik reeds zei .. het zijn de kleine dingen die het hem doen. 
En dat briefje bewaar ik gewoon voor altijd 💖

We kregen in de klas ook bezoek van de preventie adviseur en toen vroeg Odilon 
Juf Tania, is dat jouw opa ? 😂😂😂
O o o o Odilon toch ! Ik kan er wel om lachen maar of de preventie adviseur dit kan ... 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten