woensdag 8 november 2023

7 november 2023

 


Elk jaar in november is het van dat .. grote schoonmaak in de berging. 
Ik begin er deze morgen heel vroeg aan. Alles vliegt de berging uit, werkelijk alles. 

Eén voor één rollen de collega's de kleutertuin binnen en iedereen lijkt gebeten door de opruimwoede. 

Zou dit zoals een virusje zijn ? Als de ene het te pakken heeft, volgt de andere 😂

Ik moet het bijna geloven. 

Om 8.40 uur staken we het werken, de kleuters wachten. 

Een nieuwe dag begint ! 


Zoals elke dag hebben de kleuters een vast ritueel : 

Schrift in de mand, jas uit, plassen/handen wassen en we wisselen de schoenen in voor een paar heerlijk, warme pantoffels... en dit maal 22 (kleuters) 

Ik kan er de klok op zetten - het duurt exact 25 minuten vooraleer de les effectief start. 

Vandaag leest juf Martine voor uit Anna in de bibliotheek
Joepie, het is weer zaterdag !
Anna stopt 5 boeken in haar rugzak. 
Ze gaan samen naar de bibliotheek.
Daar mag ze boeken zoeken om thuis te lezen. 
Lezen is leuk !

Na het voorlezen kijken we nog eens naar het boek.
Elk boek heeft een cover/flap en dikwijls kan je de inhoud van het verhaal raden. 
Zullen we een cover tekenen voor het boek van Anna ? 
Daar gaan we ! 
Meteen oefenen we het tekenen van een kindje/kleuter
en overlopen nogmaals het lichaamsschema. 
De oudste kleuters leveren leuke werkjes af. 
Bij de jongste is er nog wat sturing nodig. 
Als juf vraagt aan een kleuter - Waar zijn de armen ? - 
tekent de jonge kleuter spontaan de armen aan het hoofd.
Iman giert het uit : Armen groeien nooit aan een hoofd ! 
De kleine kleuter lacht verlegen.. 

Het tekenen vraagt heel wat .. nadenken over het lichaamsschema, over de vormgeving 
en als juf tenslotte nog de stiften aanbiedt, moeten de dopjes ook nog eens open en weer dicht. 😉

Eleonore heeft mijn letterdoos ontdekt.
Mijn zus kan dit allemaal lezen, vertelt ze vol trots. 
Dat is waar, grote zus zit in het eerste leerjaar én daar leer je nu eenmaal lezen en schrijven. 

Eén van de doelstellingen voor mijn oudste kleuters is hun naam herkennen als globaalwoord.
De komende weken zullen we er op oefenen. 
Eleonore gaat -onder het alziend oog van Iman- op zoek naar de letters van haar naam.
Jij hebt heel veel letters ! merkt Iman op. 

Iman wil het ook proberen .. ik heb vier letters nodig ! 

Oorspronkelijk dacht ik om letterkoekjes aan te bieden maar zoals je weet, zijn die ook heel lekker 😂
De action, mijn vriend, bracht de oplossing .. houten letters in een doosje. 
En bij elk nieuw thema hoort een nieuw lied.
Misschien heb je het lied al gehoord ..
Lang zal ik lezen, lang zal ik lezen, 
lang zal ik lezen in mijn boeken ja ..
in mijn boeken ja, in mijn boeken ja .. 
Biblio .. bibliotheek .. hoera !! 

-het melodietje komt van 'Lang zal ik leven'-

Voor de herfstvakantie beloofde ik mijn kleuters een herfstpicknick. 
Het weer was echter spelbreker, maar vandaag kan het net. 
Lekker ingeduffeld eten de boterhameters hun brooddoos leeg onder een zachte herfstzon. 
Meteen volgt de vraag : Doen we dit ook eens als het sneeuwt ? 
Wie weet !! Ik denk er nog eens over na ! 😂

Na het eten, duik ik opnieuw de berging in. Tijdens mijn middagpauze en aansluitend mijn uur LO 
kan ik een berg werk verzetten. 
Ik begin alvast met het ordenen van papier/karton, rollen groot en klein, glazen potjes enz
Ik veeg en alles wat uit de kast valt, vliegt onverbiddelijk de vuilniszak in. 
Ik verzamel de spullen voor het volgende thema want vandaag heb ik stiekem een afspraak 
met een hele grote kindervriend uit Spanje 😉
Wij gaan deze avond samen naar de bibliotheek.. 
het resultaat krijgen onze kleuters en ook  jullie heel binnenkort te zien.
Maar voorlopig .. mondje dicht ! 


Alles is netjes geordend. Nu de vloer nog een sopje geven. 
Niet alleen de juf werkt zich in het zweet,
de kleuters zijn aan zet in een lesje LO.

Ik zie de kleuters fietsen. 
Hoe kan het ook anders, het veldritseizoen is begonnen. 
Al is mijn favoriet er nog niet bij. 😏
Ze spelen spelletjes. 
En ze genieten van het samen buiten spelen. Het doet goed na een week regen en storm. 

Wat rest is nog één verhaaltje voor het naar huis gaan. 
En als de rust terug is op de Tandem, 
komt onze leukste vriend aankloppen.. op naar de bibliotheek.. 


Om 18.00 uur zijn we klaar met onze opdracht - de dag is om of niet ? 
Natuurlijk niet, even de administratie bijwerken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten