maandag 20 november 2023

20 november 2023

 

Ook op maandag ruilen we onze schoenen in voor lekker, warme pantoffels, gezellig toch.

En op aandringen van de juf, staan de schoenen netjes in een rij. 

22 paar schoenen in een rij .. vorige week stonden alle schoentjes heel netjes in de rij
maar wel voor de deuropening. 
Vandaag hebben mijn pantoffelhelden blijkbaar een oplossing gevonden voor mijn probleem.
Alle schoenen staan netjes in een (gebogen)rij.
Zou de les krullenbol daar voor iets tussen zitten ? 😁

De dag begint met een stukje actualiteit. 
1. Sinterklaas is in het land en Eleonore heeft het allemaal op de voet gevolgd 
- meer zelfs, ik kreeg een foto toegestuurd. Tof !! 

2. De Rode Duivels hebben hun match tegen Azerbeidzjan gewonnen met 5 - 0 
Romelu Lukaku deed me tot 4x toe juichen maar ook het 5de doelpunt deed me juichen. 
Fantastisch ! Een mens zou van minder blij worden. 
Met zo'n score hang ik de Belgische vlag uit  .. "rood-geel-zwart, de kleuren van ons hart !"

 
3. De voorleesweek gaat van start. Deze week wordt er extra veel voorgelezen en niet altijd door de juf.. 


Juf leest voor uit het themaboek voor Sint 
Spiekpietjes - bedtijd ! 

De zon gaat onder en in het kasteel van Sinterklaas maken de Spiekpietjes zich klaar 
om te gaan slapen. 
Dat gaat natuurlijk  niet in 1 - 2 - 3. 
Eerst nog een kopje warme melk, kleertjes in de was en plonsen in het bad.
Vergeet je pyjama niet aan te trekken, je tandjes te poetsen en een laatste plasje te doen, Spiekpietjes.
En helemaal op het einde natuurlijk nog een gezellig verhaaltje.
Gelukkig is Sinterklaas de allerbeste verteller.. 
Kortom, het perfecte bedtijdverhaaltje voor kleine slaapkopjes vanaf 3 jaar.

Mijn kleuters zijn weg van het verhaal - het slaapritueel is dan ook zeer herkenbaar. 

Ben je nog op zoek naar een leuk boek voor in de schoen van je kleuter, 
dan is dit het perfecte cadeau. 
Ik heb gezien dat ze in de Standaard boekhandel nog een voorraadje hebben 😉
Trouwens, alle kleuterklasjes van de Tandem werken rond dit verhaal. 

Na het voorlezen vraag ik wie even  de rol van Sint wil opnemen.  
Anas is de vrijwilliger van dienst..
 hÊt prentenboek en wat scheerschuim op de kin, 
zo word je een echte Sinterklaas .. tot groot plezier van de andere kleuters. 
Na de foto poets ik het schuim weg - Wat ruik jij lekker, zegt Laura.. precies Sinterklaas ! 😂
De bus scheerschuim brengt ons naar een volgende activiteit .. 'krullenbol'
A ja, het is maandag !
De jongste kleuters werken de oefening af onder begeleiding van juf Tania 
Met schuim tekenen we  krullen voor de baard van Sint. 









De oudste kleuters werken hun schrijfopdracht krullenbol af
 in de speelzaal onder begeleiding van juf Priscilla.




Liedje krullenbol : 

Krullen, krullen, krullen

Vele krullen door elkaar

Krullen, krullen, krullen

Ja, de Sint heeft heel veel haar


Op zijn hoofd en op zijn kin

Zijn mond zit ergens middenin

Onder zijn neus en op zijn wang

zijn haren wassen duurt vast lang 


In de namiddag gaat de voorleesweek pas echt van start. 

Meester Bryan komt voorlezen in onze klas .. een verhaal over een snelle haas en een trage schildpad. 

Of toch niet ? 

De schildpad wint van de haas. 

Hoe dat komt ? Vraag het maar aan je kleuter. 

Een echte meester in de klas, dat komt niet zo vaak voor. 

In september, toen meester Ken voor het eerst de kleutertuin binnenstapte zei een kleuter :

Juf Tania, jouw papa is er ! 😁

Vandaag is het de beurt aan meester Bryan want Iman zegt : Juf Tania, dat is jouw papa hÊ ?! 😁

Sorry collega's, ik heb blijkbaar de eeuwige jeugd 😂- de waarheid komt immers uit de kindermond.

Mijn dag kan niet meer stuk ! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten