maandag 6 november 2023

6 november 2023

 


Ook de eerste schooldag na de herfstvakantie brengt een stevig pak regen met zich mee. 

Als ik op school aankom, baan ik mij een weg tussen de afgewaaide takken. 

Na een half uurtje opruimen, is de weg zo goed als vrij.. 

Nu snel naar de klas - orde scheppen in de wanorde 😉

Het nieuwe thema wordt visueel duidelijk gemaakt of dat zou het toch moeten zijn.. 

ik ben benieuwd ! 



De kleuters hebben er zin in.. 
Ze vertellen honderduit over de voorbije vakantie. 
Er werd gezwommen in een bubbel-zwembad, er werd gezwommen in een ballenbad,
eentje ging zelfs logeren op de boerderij en er waren dolfijnen met kunstjes (???) ,
anderen hebben wortelfrietjes gegeten met een lekker sausje 😉..

Ik zeg niks over het nieuwe thema .. tot plots één kleuter een opmerking maakt.
Ga je nu eindelijk een verhaaltje lezen, juf ? 
Neen, dat doe ik niet, nog niet .. is mijn antwoord. 
We kijken samen naar de collectie boeken die juf heeft meegebracht van huis. 
Er is een knutselboek, een natuurboek, een prentenboek, een zoekboek, 
een fotoboek, een reisgids, een kookboek,
een kleuterdagboek enz 
Er is zelfs een muziekboek .. Rare letters hoor juf ! 
Dat zijn muzieknoten en die kan je ook lezen én zingen.. 😏
Ik zie enkele kleuters verward kijken - echt waar ??? 

Maar er zijn nog meer boeken .. 
Zoekboeken, voelboeken, pop-up boeken, een atlas mét een wereldkaart, 
er zijn kranten en tijdschriften .. 
en ik kan nog een tijdje doorgaan. 
Heb jij nog leuke boeken thuis, breng ze mee ..
Of heb je zin om te komen voorlezen, geef de juf een seintje

Het thema is voorgesteld .. en dan is er krullenbol. 
Wist-je-dat meneer vierhoek  houdt van boeken ? 
Alle boeken hebben immers 4 hoeken. 

Luister maar wat meneer vierhoek zegt  : 
Ik ben meneertje vierhoek
Ik houd van rechte dingen.
Ik wil geen boogjes en 
geen lussen en geen kringen.
Ik houd van spullen
met vier hoeken aan.
Want die blijven altijd mooi liggen of staan.
Ik houd van kussens, van blokken en een boek.
Maar ik houd het allermeest van een knapperige koek. 
Mijn kleuters krijgen een eerste opdracht .. Ga op zoek naar spullen met 4 hoeken.. 
zoals de lichtkoepel ..
de steen
de deur 
een doos
een mat..

We splitsen de klasgroep op. 
Juf Priscilla gaat verder met Krullenbol in de zaal,
ik vertrek met de andere groep richting klas.
We tekenen vierhoeken en maken met de rekenstaafjes vierhoeken.
Het vraagt wat denkwerk nl verzamel 4 gelijke staafjes en leg een vierkant.
Een vierhoek maak je met 2 identiek korte zijden en 2 identiek lange zijden
Ook het tekenen vraagt enige oefening 




Er is zelfs een heel speciale puzzel in de klas, 
eentje bestaande uit alleen maar vierkanten.. wat een uitdaging
Een begeleide groep gaat aan de slag met duplo-blokken, ook hier vind je vierhoeken. 
Luister wat de juf zegt : 
Zet de gele blok op de groene, zet een blauwe blok op de groene enz. 
Gericht luisteren naar een opdracht en deze correct uitvoeren. 
Bij de ene loopt het vlot, een ander is nog wat onzeker.. maar samen lukt het.. 
Yes, we can ! 😁



De schooldag vliegt voorbij. 
Snel opruimen en nog een lekker boeken lezen 
Juf leest voor uit Otto de boekenbeer. 
Otto is een boekenbeer - hij woont in een boek.
Hij vindt het heerlijk als zijn boek gelezen wordt.
Maar op een dag gebeurt er iets ergs en moet Otto een andere plek zoeken om te wonen. 
Hij ontdekt dat de wereld wel heel erg groot is.. 

Ook onze kleuterwereld wordt steeds groter .. 
we verslinden het ene boek na het andere en ontdekken heel wat.. 
We zijn dan ook de letterliefjes van de Tandem hé ?! 

Heel af en toe stopt de juf de kleuters iets lekkers toe ..
dit jaar ligt mijn focus op 'letterkoekjes' .. past perfect bij ons jaarthema, niet ? 😁
Na school geef ik de boeken een plekje in de klas. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten