donderdag 23 november 2023

23 november 2023

 



Nu juf Priscilla nog ziek te bed ligt, sta ik voor de 2de keer deze week aan de schoolpoort.

Vandaag is een bijzondere dag - de fotograaf komt en dan wil je er op je paasbest uitzien, niet ? 

Strak in het pak, de weerbarstige haren in de plooi en een schitterende glimlach..

dat zijn de ingrediënten voor een mooie foto. 

Voor de juffen is het net iets minder prettig - wij hebben een zware taak te vervullen

namelijk de kleuters in opperste staat van netheid conserveren.

Geen schilderwerken, geen knip en kleefopdracht, geen tekening maken met stift..

een kleuroefening kan nog net, daar blijf je proper van 😁

De oudste kleuters zijn als eerste aan de beurt. Zij starten met poseren voor de lens om 9.00 uur.

Dit geeft ons, jongste kleuters de tijd om nog even te plassen en de schriften te verzamelen. 

Volgens de info zijn wij om 9.20 uur aan zet - niet dus ! 

Kleuters fotograferen is niet zo eenvoudig en de fotoshoot loopt aardig uit.

Wij nemen plaats in een hoekje van de zaal en houden ons rustig bezig.

De oudste kleuters zijn bijna klaar. 

Nu kan de juf beginnen de K2-tjes alfabetisch in de rij te zetten,

gevolgd door de K1-tjes.  

Rond 10.00 uur zijn wij helemaal klaar, tijd voor een stukje fruit. 

Kleuters die sinaasappel bijhebben of een pudding, moeten even wachten op hun tussendoortje - tenminste als ze nog met broer/zus op de foto moeten. 

Dit laat niet lang op zich wachten, om 10.42 is alles achter de rug.
Wij zijn er klaar mee. Oef ! 

We maken alsnog een kleuroefening in ons schriftje - eentje over de Spiekpietjes.

Terwijl de kleuters kleuren, speelt op de achtergrond Sintmuziek.

De sfeer is opperbest. Er wordt gekleurd en gezongen.

Maar wat hoor ik ??? Hoor ik dit goed ??? 

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan. 

Hij brengt ons Sint-Nikolaas, ik zie hem al staan 

Hoe huppelt zijn paardje het dek op en neer 

Hoe waaien de rimpels al heen en al weer. 

Echt ?? Rimpels ??  dat zijn wimpels, verbeter ik mijn kleuters. 

Rimpels zijn de lijntjes op je gezicht als je boos kijkt, ga ik verder. 

Had ik niet moeten zeggen, want er komt een vervolg : 

Juf, mijn oma heeft ook van die rimpels !! 

Aan het gesprek te horen, kennen de kleuters het verschil nu wel tussen rimpels en wimpels. 

Sorry oma's, mijn uitleg diende  de taalontwikkeling. 😉

Deze week geen les LO - de lesuren vallen weg en worden vervangen door een voorleesmoment. 


Juf Tania leest voor voor de allerkleinsten .. 

Juf Saskia leest voor ..
Juf Ilse leest voor..
Tante Jo leest voor ..
Juf Lien leest voor .. 

De dag is om .. dus roep ik "Retteketet, wij gaan straks naar bed ! "

Maar daar hebben mijn kleuters geen oren naar ..  Het is nog lang niet donker, juf ! 

Geloof me maar, het wordt snel donker 😁

Na school gaan de kleuterjuffen van de oudste kleuters (juf Ilse, juf Kelly en ik) 

nog even aan de slag met een schema rond interactief voorlezen in de kleuterklas.

De 4 V's worden opgemaakt : vragen - voorspellen - visualiseren en voorkennis. 

Het is wikken en wegen maar vooral denken en overleggen. 

Na een uurtje zit ons schema in elkaar. 

Even na 17.00 uur zit de schooldag er voor ons ook op . 

Graag tot morgen.. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten