dinsdag 28 november 2023

27 november 2023

 Spiekpietjes - bedtijd // Piet zoekt een boek. (Film deel 1) 

De kleuters zijn best onder de indruk van Piet zijn bezoek aan de bibliotheek. 
Zoveel boeken, maar Piet kan er geen vinden dat hij leuk vindt. 
Welk boek zoekt Piet, juf ? vraagt een kleuter. 
Weet ik niet, is mijn antwoord. 
Misschien moeten we Piet helpen, denkt een andere kleuter. 
Goed idee ! Ju-u-u-u-f, gaan we nu naar de bibliotheek ?? πŸ˜‚
Ik houd de (stoom)boot nog even af. 

Er zijn 6 filmpjes en ik heb er vertrouwen in dat Piet vindt wat hij zoekt. 
(Ik was immers aanwezig toen Piet op zoek ging πŸ˜‰) maar mondje dicht. 

Voor het eerst dit jaar wordt er gebruik gemaakt van de Ipad tijdens het hoekenwerk. 
We spelen een spelletje waarin Piet alle pakjes ophaalt in een doolhof. 
Wie wint de race en is als eerste bij de boot ? Sint of Piet ? 
Dit vraagt enige vaardigheid en snelheid bij de kleuters.
We leven in 2023 en de digitale vaardigheden zijn voldoende ontwikkeld is het besluit. 
Om het toch enigszins te omschrijven als sociale vaardigheid, 
spelen de kleuters het spel per twee, elk om beurt. 



Het is maandag .. tijd voor een lesje Krullenbol. 
En dat is best fijn.. 
We tekenen de krullen in de baard van Sint - een voorbereidende schrijfoefening. 
Deze keer niet met een wasco maar met .. jawel, scheerschuim ! 
Ruikt lekker ! vinden de kleuters. 
Het voelt zacht en schuimig, zegt een ander. 
Allemaal hebben ze gelijk ! 
De grote dienbladen uit de refter komen goed van pas..
 en als ik de volgende keer ga winkelen, 
koop ik een nieuwe fles scheerschuim. 
Voor herhaling vatbaar 😁
Maar het belangrijkste .. Sint heeft mooie krullen !! Doel bereikt ! 







Voor de handjes gewassen worden, daag ik de kleuters uit : Word jij net als Sinterklaas ? 
Iman vindt het fijn en smeert scheerschuim op haar wangen 😊
Dag Sinterklaasje ! 
Ook vandaag valt de regen met bakken uit de lucht. 
Tijdens de middagpauze organiseren de juffen speelhoekjes, 
zodat de kleuters hun energie kwijt kunnen. 

Na de middag liggen enkele opdrachten klaar. 
Zo is er een wiskundige activiteit  - 
werk jij de verlanglijstjes van Piet af ? 
De kleuters verzamelen het speelgoed dat op het verlanglijstje staat - tellen maar - 
en alles verdwijnt in de speelgoedzak. 
Piet zijn is best lastig ! vindt Frinn want de lijstjes volgen elkaar snel op 😁😁


Met de clicks worden pakjes gemaakt. 
We starten met 4 blokjes op een rij .. Hoe je een pakje vormt, ontdekken de kleuters zelf. 
Dit vraagt wat denkwerk .. Goed gedaan ! 
Al snel is er een pakjestoren. 


Ook de leeshoekjes zijn erg in trek, zeker nu er heel veel Spiekpietboekjes te vinden zijn.
Dat is leuk, juf ! 
Tot slot is er nog een eenvoudige oefening - wat ontbreekt op de tekening ? 
Kleef de oplossing in het juiste vakje -> hiervoor moet je een pijl volgen. 

Onze maandag samen zit er weer op. 
De kleuters gaan naar huis en genieten van een vrije avond. 
Ik spurt alweer naar een volgende vergadering - 
deze keer staat er een personeelsvergadering op de agenda. 

Als ik naar huis rijd (het is 19.00 uur) , is het reeds donker. 
Mijn kleuters liggen zeker al in bed.. welterusten ! 

Wist-je-dat .. 

Heel af en toe krijg ik tijdens het weekend een berichtje via smartschool. 

Dat is fijn ! 

Zo lees ik dat Eleonore en Odilon  het voorbije weekend een eerste ski-les hebben gehad in de sneeuw. 



Beiden zijn het eens, het was heel erg leuk ! πŸ’–πŸ’–


Na de personeelsvergadering krijg ik nog een lief gedichtje toegestuurd.. 

Het begint met Retteketet, Farah wil niet naar bed.. 

Wat wil het verhaal ?

 Ik heb mijn kleuters verteld dat ik vandaag heel lang op school zal werken

en als ik eenmaal naar huis kan, ik zal zien of alle lichtjes in huis uit zijn.

Zo weet ik dat mijn kleintjes slapen. 

Maar Farah heeft andere plannen - Zij wil wachten tot de juf voorbij komt. πŸ’–πŸ˜‰


MaΓ©lie heeft ook een nieuwtje :

Ik heb met mama kerstfiguren gebakken voor in de kerstboom ! 

Ik zie het al voor me, gezelligheid troef .. samen in de keuken, zoutdeeg kneden en vormpjes uitsteken. 

Wachten tot alles gebakken is en dan schilderen - wat een leuk ideetje.

Misschien krijg ik nog wel een foto toegestuurd van het resultaat πŸ˜‰




Geen opmerkingen:

Een reactie posten