vrijdag 18 september 2020

18 september 2020

 


Strapdag wordt Trapdag in de Tandem ! 

Al heel vroeg spring ik de fiets op, richting Eeklo. Het is wat frisjes, zo'n 12 graden

 Gelukkig komt de zon snel op. Ik geniet van deze mooie zonsopgang en de rust op de fiets! 

Maar die rust is van korte duur - op de Tandem is het een drukte van jewelste 😁


De uitdaging van de directeur blijkt een schot in de roos. Het aantal gefietste kilometers wordt genoteerd en die vermenigvuldigen we met twee want na school moeten onze ukken nog eens richting huis fietsen. Omdat ik toezicht loop op de speelplaats, heb ik een directiesecretaresse ingeschakeld. 
Zij noteert de naam van elke deelnemer en het aantal kilometer. 
Juf Muriel schittert in fluo-kleding. Ben ik zichtbaar ? vraagt ze. 
Amai, mijn ogen !! Ik haal snel nog mijn zonnebril op. 
Deze twee kennen er ook wat van ! Overal waar je kijkt, zie je fluo-kleurtjes.

 

Wat is hier aan de hand ? 
Zoals jullie weten, wordt er in navolging van de Tour de France, de Tour de Tandem gefietst. 
Zo hebben de kleuterjuffen elk een truitje uit het klassement gekozen : 
Geel is voor juf Muriel, zij wil eindwinnaar worden.
Ik kies voor groen, het truitje dat Peter Sagan liefst 7 keer op rij won. 
Er komt hoogstwaarschijnlijk geen achtste truitje maar ik blijf erin geloven.. 
Ooit wint hij het begeerde shirt voor de 8ste keer. 
Juf Kelly droomt al jaren van de bolletjestrui en wil voor één keer de snelle berggeit zijn.
En juf Joke ambieert beste jongere te zijn.. 
helaas speelt ze het spel lelijk en brengt me lelijk ten val.. vandaar de geschaafde knieën. 
Sportief ? Helemaal niet ! 
Tenslotte is er juf Ilse.
Er blijft geen te winnen trui meer over dus kiest ze voor een andere rittenkoers - 
de Giro d' Italia. 
Wat mij telkens bekoort is het Italiaanse volkslied .. zou zij dit kunnen ? 
Ik daag haar uit. 
Over exact een maand gaat de Giro van start en zal zij bij aanvang 
het Italiaanse volkslied uit volle borst zingen 😁

Intussen is de actie van juf Joke uit de hand gelopen. 
Twee geschaafde knieën en twee krukken later heeft zij een blauw oog opgelopen..
per ongeluk schoot mijn kruk uit 😉 
Het wielerleven kan hard zijn ! 
Hier is ze zie, onze snelle berggeit ! 
Eindelijk .. les rêves deviennent réalité !  

De fietsers blijven maar komen .. de opwarming kan beginnen !



Omstreeks 10.00 uur wordt het startschot gegeven van de Tour de Tandem.
De supporters verzamelen in de startzone.
Wat staat er te gebeuren ? 
En wie is die mysterieuze renner die vandaag zijn opwachting maakt in de Tour de Tandem ? 
Vol spanning wachten de Tandemtrappertjes.
 En dan klinkt een bekend nummer uit de boxen aan de start..
De hoofdjes draaien links, de hoofdjes draaien rechts en
 sommigen doen enthousiast mee met the hum 
een nummer van het bekende duo Dimitri Vegas en Like Mike.








Ster voor één dag in de Tour de Tandem.
De kleuters gaan net niet uit hun dak .. het is meneer de directeur op een racefiets ..
We doen meteen een truitjeswissel.
Dat is beter ! Dit unieke truitje, kan je alleen winnen in de Tour de Tandem !
Of de directeur blij is, weet ik net zo niet maar wij kleuterjuffen vinden het helemaal bij hem passen.😉
De lokale pers schiet nog enkele kiekjes.

Helemaal klaar voor zijn dag op de fiets. Schitterend ! 
Nu nog het aantal kilometer bekend maken en hij mag vertrekken, 
na enkele plaatselijke rondjes op de Tandem.


De Tandemtrappertjes zullen vandaag 300 kilometer fietsen
 (zonder plaatselijke kilometers meegerekend)  dwz dat de directeur 30 kilometer voor de kiezen krijgt. 
Jammer genoeg niet voldoende om mijn strava-kaart
 in de Vlaamse Ardennen en omstreken af te werken.  
Ik had het graag gezien .. over de Muur van Geraardsbergen, 
over de Taaienberg ( ook de Boonenberg genoemd),
over de Kluisberg, Kruisberg en Kanarieberg
en niet te vergeten de Oude Kwaremont. 
Ik houd dit voor een latere uitdaging 😁

En weg zijn ze .. toch de fiets van onze snelle berggeit eens onderwerpen aan een doorlichting.
Ik heb zo'n vermoeden van een ingewerkte motor !


Ook het kleuterpeloton trekt zich op gang en zet zich veilig in het wiel van de directeur.
Er staat een stevige zijwind en ik vrees dat er straks waaiers getrokken worden.



In het kleuterpeloton is er een jarige te vieren .. gefeliciteerd Nonah ! 
Fijne dag ! 




Of je nu rijdt op een 2-wieler, een 3-wieler of een loopfiets .. iedereen geeft het beste van zichzelf.
Het wordt een hele mooie dag ! 









In het peloton worden ook de meningsverschillen bijgelegd. 
Zo hoort het, niet ?! 





















 


Iedereen zorgt voor elkaar.
En deze kleine verzorger haast zich om nog een extra drinkbus op te halen voor een renner.
GO Sofia GO ! 

Urenlang zitten we op de fiets, dat is wat een rittenkoers is natuurlijk.
De eerste valpartijen dienen zich aan. Medische bijstand gevraagd ! geef ik door. 
Juf Muriel werkt alle kasseibrand netjes weg met ontsmettingsmiddel en een pleister. 
Niemand die vandaag opgeeft, we gaan samen door ! Tot het einde ! 
Vandaag zijn we allemaal winnaars in de Tandem ! 

Waar profrenners eten op de fiets en talrijke gellekes, energierepen en bidons binnenwerken,
kiezen wij voor een stop en genieten even van de rust en de zon
om daarna opnieuw massaal op de fiets te stappen. 


Wie ook wat energie moet opdoen, is onze directeur.. snelle suikers kunnen al eens helpen !
 
Na deze sportieve dag zijn we allemaal uitgeteld maar het was de moeite waard dit te organiseren.
Tot een volgende strapdag ?! 



We hebben alles gehad vandaag, stukken goed bollend beton - 
de plateauvlakte aan de scholengroep, de kasseien aan de Eikelstraat
maar op weg naar huis kies ik nog voor een 'geitenpad' .. stuiven maar ..
 
Hoe zou het de directeur vergaan zijn ? 
Na school kwam ik hem nog tegen, zijn kilometers malend.. 30 in totaal ! 
Benieuwd naar zijn verslag want dat zou hij me nog bezorgen. 
 
Met de bevoorrading was hij alvast in zijn nopjes 😁, een rijsttaartje !


Na een stevige rit zijn er ook nog bloemen voor de winnaar van de dag ! 

Uit de kindermond : 
Deze morgen sta ik aan de schoolpoort met geschaafde knieën en twee krukken. 
Noah S. bekijkt me op afstand en vraagt plots : Ben jij nu oud, juf Tania ? 
Deze had ik niet zien aankomen. 
Neen, ik ben aan het oefenen .. want over 40 jaar ben ik pas écht oud, Noah. 
 
Nog meer kleuternieuws : 
We moeten helaas afscheid nemen van Malek en zijn broertje Anas. 
Zij verhuizen naar Leuven ..
 Het gaat jullie goed !  💖

Geen opmerkingen:

Een reactie posten