dinsdag 12 maart 2024

12 maart 2024

 


Er is post van Frans Haas !

Dat kan niet, zegt Frinn.. alleen de postbode brengt post ! 😄

(Mijn interactief voorlezen begint al goed😏)

In mijn straat niet Frinn - elk jaar opnieuw springt de paashaas voorbij mijn huis 😉

Echt juf ?

.. de paashaas weet dat ik nooit zijn chocolade-eieren zal opeten

Help jij de puzzel maken ? 
Wat een opdracht .. Frans Haas had duidelijk zin in knippen. 
Gelukkig weten Omar en Arina raad met de puzzelstukken. 
In een mum van tijd krijgen ze de puzzel gelegd. 




Wat zie je ? vraag ik mijn kleuters. 
Zou dit Frans Haas kunnen zijn ? 

Kleuters ontdekken het voorleesboek
Frans Haas : een reis door schilderijenland. 
Wij gaan interactief voorlezen. 


Aan de rand van het bos, beschut door struikgewas, staat het huis van Frans en Nikki Haas.. 
Zo begint het verhaal. 

Al snel wordt het duidelijk. Frans Haas heeft er genoeg van..
Ach, ga toch weg met die stomme eieren. Ik kan die dingen niet meer zien ! Ik doe het niet meer.
Ik beschilder geen paaseieren meer. 

Oei wat nu ?! 
Farah vertelt dat eieren niet 'stom' zijn en ze graag een spiegeleitje lust. 😁

Misschien kunnen wij Frans Haas een handje toesteken. 
De eieren die klaar liggen, zijn immens slecht geknipt. 
Is dit het werk van Frans Haas ? 
Ik denk van onze juf !, zegt Anas. 
Mikayla kan dat niet geloven .. zoiets doet onze juf niet, nooit ! 

Wij zijn toe aan een knipoefening en knippen zeer gericht op de blauwe lijn. 
De knipoefening vraagt heel wat kracht want we knippen in karton. 
Juf toch ! .. dat is toch veel te lastig ?! proberen de kleuters. 
Net daarom moeten jullie mijn helpen, antwoord ik. 
En dat doen mijn kleuters, met heel veel inzet wordt er geknipt. 
Een ei-rond ei, ook wel ovaal genoemd. Moeilijk woord, niet ?












Een volgend groepje werkt aan een jurkje voor Nikki Haas,
eentje volgens een 2-delig kleurenpatroon.



De ontdekdozen worden uit de kast gehaald.
Vorm de eiren, een oefening op fijne motoriek en kleuren associëren 


Naima geeft de kippen gekleurde staartveren.
De kleuren staan klaar op de kipt, nu nog de juiste wasknijper en klaar ! 


De voormiddag sluiten we af met een lied : 
Wij zitten met een ei .. 

Kijken en zingen jullie mee ? 





In de namiddag is er een lesje LO gepland.. eentje volledig in het teken van kippen én eieren. 


Uitsmijter van de dag .. 

Als ik enigszins kan, breng ik een stukje actua in de klas. 

Omdat de tractoren van de protesterende landbouwers indruk maken op mijn kleuters,

vertel ik hen dat ze donderdag weer de straat opkomen.

Odilon weet 'waarom'.. Ze zijn weer boos hé, juf ! 

Dat is zo, ze willen hun koeien houden, ga ik verder. 

En ze willen ook boerenpap, vult Odilon aan. 

Wat wil het verhaal .. bij het vorige protest zond ik een liedje:

Ik zou zo graag een koetje kopen, Annemarie-Marie-Katrien ..

Waarop zij vraagt : Wat ga je met dat koetje doen .. 

Waarop de boer weer zingt : Melken, melken .. 

Eindigen doet het met : 't is boerenpap, 't is boerenpap 😏

Wel, dat heeft Odilon goed onthouden - bravo ! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten